خیابان «مهماندوست» یکی از خیابان های فرعی اما پرتردد محله فرمانیه است. اگرچه اکنون این خیابان به نام «سعیدی» تغییر نام پیدا کرده اما نام مهماندوست برای اهالی قدیمی فرمانیه و حصار بوعلی یادآور مردی متمول است که در روزهای سخت جنگ جهانی دوم کنار بی بضاعتان بود.

شیخ الاسلام

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: شیخ الاسلام محمد حسن مهماندوست آنقدر خوش تیپ و خوش لباس بود که مردم محله او را شیخ بلژیکی صدا می کردند و آوازه خوشنامی اش در شمیران پیچیده بود. «مجید ناطقیان» از اهالی محله حصار بوعلی شنیده های خود از شیخ الاسلام مهماندوست را برای ما روایت می کند.


 شیخ الاسلام  محمد حسن مهماندوست زمین و باغ های بسیاری در شمیران داشت  اما  این موضوع هیچگاه او را دچار غرور نکرد تا مانع ارتباط خوبش با اهالی شمیران شود. تلاش او در عرصه سیاست موجب شد تا بتواند به مجلس اول و دوم راه پیدا کند و از این راه برای احقاق حق مردم تلاش کند. شیخ الاسلام مهماندوست در روزگاری که خانواده ها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه رغبت نداشتند مدارس شبانه روزی ساخت و خانواده ها هم با اعتمادی که به معتمد محله خود داشتند با خیال راحت فرزندانشان را به مدرسه می فرستادند.   اغلب شاگردان راه تحصیل را ادامه دادند و وکیل و پزشک شدند تا به مردم خدمت کنند. شمیرانی ها به شیخ الاسلام اعتماد کامل داشتند تا جایی که سند ازدواج خود را نزد او به امانت می سپردند.

  • پخت و توزیع نان برای نیازمندان

مهماندوست املاک بسیاری داشت که از خیابان دولت شروع می شد و تا اراج و جماران و منظریه ادامه می یافت.   فرمانفرما که یکی از چهره های شناخته شده آن دوره بود چشم طمع به یکی از باغ های شیخ الاسلام دوخت و عاشق یکی از باغ های او شد. نوه شیخ الاسلام روایت می کرد که پدربزرگش مقابل خواسته فرمانفرما رقم بالایی گفته بود اما فرمانفرما این پول را پرداخت کرد تا باغ را بخرد. سال ۱۳۲۰  بالاخره موفق شد این باغ را خریداری کند و مبلغ پیشنهادی را به شیخ الاسلام بدهد. فروش باغ همزمان با اواخر حکومت پهلوی اول شد که اوضاع اقتصادی ایران به هم ریخته بود. زمانی که توزیع گندم سهمیه بندی شد، شیخ الاسلام که می دانست مردم در مضیقه هستند با پول به دست آمده از فروش باغ، حواله گندم خرید. بعد از رفتن رضا شاه، قحطی سراسر شهر را فراگرفت. نان قوت غالب مردم به خصوص طبقات پایین جامعه بود. به همین دلیل در هر گوشه شهر مردم به دنبال لقمه ای نان سرگردان و مجبور بودند از گندم های نامرغوب برای تهیه نان استفاده کنند. شمیران هم از این تغییرات بی نصیب نمانده بود. در همین زمان شیخ الاسلام، تعداد زیادی زن و مرد را به خانه اش آورد تا آن گندم ها را آرد کنند و نان بپزند و رایگان میان مردم توزیع کرد.   پخت و توزیع نان در خانه شیخ الاسلام ۲ سال و تا زمان سر و سامان گرفتن اوضاع اقتصادی طول کشید.

 شیخ الاسلام مهماندوست سال ۱۳۲۸ درگذشت اما نام او بر خیابانی از فرمانیه نشان از قدردانی اهالی نسبت به فردی است که در روزهای سخت آنها را تنها نگذاشت.

کد خبر 487264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha