یکشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

کامران محمدی: با برگزاری نخستین جشنواره تئاتری سال در اهواز، سال جدید نمایش کشور آغاز شد.

جشنواره اول، جشنواره سراسری تئاتر تک است که فروردین هر سال در یکی از استان‌ها برگزار می‌شود و امسال‌اند؛ از روز یکشنبه ۲۵ فروردین، چهارمین دوره‌اش در استان خوزستان آغاز به کار کرد.

در این دوره، ۱۸ گروه نمایشی در ۳ روز با هم رقابت می‌کنند و چهارشنبه ۲۸ فروردین در تالار آفتاب اهواز برگزیدگان معرفی می‌شوند.

دهلران، اردبیل، کرمانشاه، خمین، ارومیه و سنندج از جمله شهرهای حاضر در جشنواره امسال‌اند؛ ضمن اینکه قرار است هر روز صبح جلسات نقد و بررسی نیز در هتل محل اقامت گروه‌ها برگزار شود.

روز یکشنبه نمایش‌های «غریب» مصطفی کولیوندی، «هنگامه‌ای که آسمان شکافت» کیوان پورمحمدتقی و حسن شیخ‌زاده، «۱۱۹» عباس منصوری، «کوه  به کوه» مهدی محمدی، «ای ماه» کریم علیخواه و «سیاه‌ترین خونابه» فریدون حامدی در نخستین روز از جشنواره به روی صحنه رفتند.

روسای تازه خانه

اما همزمان با نخستین جشنواره، هیات مدیره خانه تئاتر هم در سال جدید نونوار شدند.

عزت‌الله انتظامی، ایرج راد، خسرو احمدی، علی بی‌غم و کاظم هژیرآزاد در انتخابات مجمع عمومی که شامگاه شنبه برگزار شد، به عنوان اعضای اصلی هیات مدیره جدید، بیشترین تعداد آرا را از آن خود کردند و حمید مظفری و اصغر همت نیز به عنوان اعضای علی‌البدل انتخاب شدند.

در این انتخابات، بیش از ۶۰۰ ‌نفر از اعضای خانه در تالار اصلی تئاتر شهر حضور داشتند و پیش از رای‌گیری گزارش مدیر عامل فعلی یعنی ایرج راد را شنیدند.

جالب این که راد که پیش از این رسما اعلام کرده بود در انتخابات دوره جدید نامزد نخواهد شد، در گزارش خود نیز گفت: «آنچه در گزارش‌های کوتاه ارائه می‌شود شاید در نگاه اول ساده به نظر برسد، اما اقدام‌ها به قدری زیاد و طاقت فرسا بود که ما در مجمع نمی‌توانیم سختی‌ها را توصیف کنیم.»

با این حال، ظاهرا شیرینی‌های این کار بیش از سختی‌هایش است و حالا او دوباره در هیات مدیره است.

علاوه بر او، حمید مظفری، مدیر امور مالی نیز با همه کمبود بودجه و سختی‌های کار با دست خالی، دوباره نامزد شده و اتفاقا رای هم آورده است. مظفری در گزارش خود از کمبود بودجه خانه تئاتر انتقاد کرد و گفت: «کاش در سال جدید دست کم بودجه مصوب در نظر گرفته شده برای خانه تئاتر به موقع پرداخت شود.»

دشت دوم با حضور خارجی‌ها

پیش از آنکه جشنواره تئاتر تک به پایان برسد، دومین جشنواره تئاتر امسال را هم دشت خواهیم کرد.

یازدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی ۲۷ فروردین شروع می‌شود و فرانسه، ایتالیا، اتریش، یونان، انگلستان و اروگوئه نیز به طور همزمان کارگاه آموزشی و نشست‌های علمی خود را در قالب بخش بین‌الملل این جشنواره برگزار می‌کنند.

کارگاه نمایش خلاقیت با موضوع تولید کار مشترک توسط ژنویه چوآبل (فرانسه)، کارگاه UN-IN با موضوع حرکت توسط الساندرو کاربونی (ایتالیا)، کارگاه میتوس با موضوع تولید کار مشترک توسط شمال امین (اتریش) و کارگاه امشب از خود می‌سازیم با موضوع بداهه‌پردازی در تئاتر توسط اودوکیموس تسولاکیدیس (یونان) از جمله این کارگاه‌ها هستند.

نمایش‌های در راه

غیر از جشنواره و سخنرانی و میزگرد، البته روی صحنه تئاتر هم خبرهایی هست. از جمله اینکه سیاوش تهمورث قصد دارد در صورت مهیا شدن شرایط نمایش، «رویاهای‌رام‌نشده» را دوباره در یکی از سالن‌های نمایش تهران روی صحنه ببرد.

تهمورث در این باره به مهر می‌گوید: «سال گذشته رویاهای رام‌نشده در شرایط نامناسب و زمان شروع بازسازی تالار سنگلج روی صحنه رفت. به همین خاطر قصد دارم این نمایش را امسال هم در یکی از سالن‌های تهران اجرا کنم.»

به جز تهمورث، داوود فتحعلی‌بیگی هم قصد دارد نمایش «مبارک با خاتون پرده‌نشین» را در تماشاخانه سنگلج و نمایش «ورثه آمیزجعفر» و «قصه بخت» را در جشنواره تئاتر بانوان و جشنواره تئاتر عروسکی اجرا کند. جالب اینکه «مبارک با خاتون پرده‌نشین» نیز در جشنواره آیینی_سنتی اجرا شده است و حالا در انتظار اجرای عمومی است.

علاوه بر این نمایش‌ها، کارگردانان دیگری نیز مشغول آماده‌سازی شرایط مناسب اجرای نمایش‌های خودند که از این میان تینوش نظم‌جو در انتظار نوبت اجرای 2 نمایش اجرا شده در جشنواره‌‌های فجر ۸۴ و ۸۵ است و کیومرث مرادی، به سراغ «رویای نیمه‌شب تابستان» شکسپیر رفته و قصد دارد به زودی آن را در تالار قشقایی اجرا کند.

سمینار تئاتر دانشگاهی

قرار است دومین سمینار تئاتر دانشگاهی نیز از ۳۱ فروردین تا دوم اردیبهشت در تالار مولوی برگزار شود که در آن ۴ مقاله تخصصی، ۴ سخنرانی و ۳ میزگرد ویژه تئاتر دانشگاهی با حضور استادان و مدیران این تئاتر برگزار می‌شود.

در ۳ میزگرد تخصصی این سمینار، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسین مسافر آستانه، سعید کشن فلاح، علی‌اکبر قاضی‌نظام و جمعی از مدیران گروه نمایش دانشگاه‌های مختلف حضور خواهند داشت.

کد خبر 48694

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز