جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تئاتر شهر اگرچه مانند سال گذشته به خواب عمیق زمستانی خود در بهار ادامه نمی‌دهد ولی تعطیلات یک ماهه آن در کنار دیگر تالارهای نمایشی تهران تا ۲۰ فروردین ماه همچنان به طول می‌انجامد.

اما پس از این تعطیلات طولانی، تالارهای نمایشی پایتخت میزبان نمایش‌های گوناگونی هستند که برخی از آنها ادامه اجرای پیش از تعطیلات است.

نمایش‌ «کلبه عموتم» به کارگردانی بهروز غریب‌پور طی توافقاتی که اواخر سال گذشته انجام شد، قرار است از 20 فروردین از فرهنگسرای بهمن به تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر کوچ کند.

این نمایش پیش از این با حمایت شهرداری و همزمان با بیست و ششمین جشنواره تئاتر فجر در تالار آوینی فرهنگسرای بهمن اجرا شد.

نمایش «حسن و دیو راه باریک پشت کوه» به کارگردانی و نویسندگی افشین هاشمی از 25 فروردین در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

این نمایش که جزء کارهای منتخب سیزدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی سنتی است، در نوروز 2 اجرا داشت ؛ البته در برنامه‌ بهار ایرانی در پاریس.

در چهارسو، دیگر سالن مجموعه تئاتر شهر، منیژه محامدی نمایش «تبرئه‌شدگان» نوشته‌ مشترک اریک جنسن و جسیکا بلک، 2 نمایشنامه نویس آمریکایی که براساس داستان‌های واقعی و تحقیقات مستند از تعدادی از تبرئه شدگان آمریکایی این نمایشنامه را نوشته‌اند، اجرا می‌کند.

در تالار سایه هم نمایش «کریستال تاور» نوشته رونالد گرنز به کارگردانی نصرالله قادری به اجرای خود تا 5 اردیبهشت ماه ادامه می‌دهد تا بعد از پایان آن، نمایش «غولتشن‌ها» به کارگردانی حمید پورآذری روی صحنه سایه برود.

بیرون از تئاتر شهر، نمایش «کادنس» نوشته‌ طلا معتضدی به کارگردانی نیما دهقان از 26 فروردین در کارگاه نمایش با بازی لیلی رشیدی، فرزین صابونی، علیرضا محمدی و سینا رازانی ساعت 17 اجرا خواهد داشت. ماجرای این نمایش در جهان برزخ به وقوع می‌پیوندد.

«سنگلج» هم پس از بازسازی از یکشنبه ۱۸ فروردین میزبان نمایش «مثل‌های عروسکی» نوشته و کار فرناز بهزادی است.

تالار هنر نیز از 20 فروردین ماه میزبان 2 نمایش«عروسک» به کارگردانی علی محمد رحیمی و نمایش «وای به حال عنکبوتا اگه » به کارگردانی رضا فیاضی  است.

اما در تالار مولوی از اواخر فروردین ماه 2 نمایش«تئاتر بی‌حیوان» نوشته‌ ژان میشل ریب به کارگردانی مهدی مکاری و «پچپچه‌های فرشته‌های قاطی پاتی» نوشته سلما رفیعی با کارگردانی مهدی شاه‌پیری در 2 تالار کوچک و اصلی اجرا دارند.

قرار است نمایش «رودکی شاعر واژه‌های سبز» نوشته ایوب آقاخانی با کارگردانی علی پویان هم در تالار وحدت به صحنه برود. خانه نمایش اداره تئاتر نیز از فردا میزبان نمایش «خواستگاری آبجی‌خانوم» به کارگردانی فهیمه میرزا حسینی  است.

این نمایش که نوعی مجلس تقلید زنانه است کاری از گروه تئاتر «سیب» است و پیش از این در سیزدهمین جشنواره تئاتر آیینی سنتی اجرا داشت.

نمایش «آن مرد آمد» نوشته امید نیاز و با کارگردانی مشترک او و رضا آحادی در مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اجرا می‌شود. این نمایش صبح‌ها ویژه مدارس و مهدکودک‌ها و ساعت 18 برای عموم اجرا خواهد داشت.

نمایش «فردا روز دیگری است» به نویسندگی و کارگردانی خیرالله تقیانی‌پور و همکاری گروه نقاب نیز فروردین ماه با حمایت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه روی صحنه می‌رود.

جشنواره های تئاتر زنده‌اند

اما تئاتر که در یکی دو سال اخیر بدجور گرفتار جشنواره بازی شده همچنان به این روش ادامه می‌دهد و در اولین روزهای کاری سال جدید نیز صحبت درباره چگونگی برگزاری آنها شنیده می‌شود.

محمد حیدری مسئول امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی گفت: با توجه به تجربه چند ساله برگزاری همایش‌های استانی و اشتیاق گروه‌های نمایشی جوان به رقابتی بودن این‌گونه رویداد‌ها، از امسال جشنواره‌های تئاتر استانی می‌توانند به‌صورت رقابتی برگزار شوند.

حیدری به ایران تئاتر گفت: جشنواره‌های تئاتر استانی بین ماه‌های مهر، آبان و آذر و جشنواره‌های منطقه‌ای هم در دی ماه   ۸۷ برگزار می‌شوند.

حیدری همچنین از برنامه اردیبهشت تئاتر ایران خبر داد که ابتدای سال ۸۷ و همزمان با هفته تئاتر در  ۳۰ استان کشور برگزار می‌شود.

اختتامیه آن هم در تهران و تالار وحدت خواهد بود. تقدیر از پیشکسوتان و فعالان تئاتر سال   ۱۳۸۶ استان‌های مختلف از جمله برنامه‌های بزرگداشت روز جهانی تئاتر است.

از سوی دیگر حسین فرخی، دبیر چهارمین جشنواره سراسری تئاتر تک، فردا درتالار  اندیشه حوزه هنری برنامه‌های پیش‌بینی شده این روید اد فرهنگی وهنری را در جمع خبرنگاران تشریح می‌کند.

ظاهرا امسال جشنواره از   ۲۵ تا   ۲۸ فروردین ماه و با حضور   ۱۸ گروه نمایشی از سراسر کشور برپا می‌شود که طبق برنامه ریزی به عمل آمده روزانه 6 نمایش در3 تالار نمایشی شهر اهواز به صحنه می‌رود.

کد خبر 47653

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز