یکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۰۶
۰ نفر

خبرهای روز از دنیای تئاتر ایران را بخوانید از جمشید مشایخی تا...

جمشید مشایخی

مراسم تجلیل از جمشید مشایخی، به منظور بزرگداشت 50 سال فعالیت هنری وی  آذر ماه امسال در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

جعفر والی  در این مراسم از مشایخی به عنوان هنرمندی یاد کرد که 50 سال در غم و شادی مردم شریک بوده است.

حمید سمندریان نیز مشایخی را بازیگری دانست که در هر نمایشنامه‌ای نقش را به خوبی قابل لمس می‌کرد و هر فرهنگی را بدون تجربه آن به شکلی عملی و باور‌پذیر به تماشاچی ارائه می‌کرد.

عزت الله انتظامی نیز آرزو کرد این‌گونه تجلیل‌ها همیشه در زمان زنده بودن این افراد برگزار شود.

آیدین آغداشلو هم از روزهای فیلمبرداری «کمال الملک» یاد کرد و گفت: علی حاتمی از من خواست به‌عنوان مشاور سر صحنه حاضر باشم و در صورت لزوم در مورد کار نقاشی تذکراتی به مشایخی بدهم. وقتی که اولین بار او را دیدم و حرکت قلم را در دستانش تماشا کردم، به علی حاتمی گفتم این مرد خود کمال‌الملک است من چه به او بیاموزم.

جعفر والی

جعفر والی، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر بعد از سال‌ها دوری از صحنه امسال  با بازی در نمایش «اتاق شماره 6» بار دیگر به تئاتر بازگشت.

آخرین تجربیات جعفر والی در تئاتر به حضور در تالار 25 شهریور باز‌می‌گردد. او پس از آن در کانادا فعالیت‌های خود را دنبال کرد. 

جعفر والی پس از بازگشت دوباره به وطن و بازی در فیلم سینمایی «پاداش سکوت» به کارگردانی مازیار میری، بعد از سال‌ها دوباره به صحنه تئاتر بازگشت. نمایش «اتاق شماره 6» از نیمه مهر‌ماه در تالار اصلی مولوی به صحنه رفت. این نمایش برگرفته از داستان «اتاق شماره 6» آنتوان چخوف بود .

ناصر حسینی مهر، کارگردان این نمایش یکی از ویژگی‌های جعفر والی را انعطاف‌پذیری‌اش در طول تمرینات و اجرای کار عنوان‌ می‌کند. والی همچنین از جمله کارگردان‌هایی است که با اجرای 9 متن از غلامحسین ساعدی، نام خود را در تاریخ تئاتر ایران ثبت کرده است.

اکبر رادی

اکبر رادی،  نمایشنامه‌نویس معاصر  صبح روز 5 دی  در بیمارستان پارس در سن
 68 سالگی درگذشت.

اکبر رادی متولد 1318 از نمایشنامه نویسان برجسته کشورمان بود که به علت ابتلای به سرطان از مدت‌ها قبل تحت درمان بود.

از آثار این نمایشنامه‌نویس می‌توان به «از پشت شیشه‌ها» «مرگ در پاییز»، «آهسته با گل سرخ»، «هاملت با سالاد فصل»، «منجی در صبح نمناک»، «باغ شب‌نمای ما»، «آمیز قلمدون» اشاره کرد. 

آخرین نمایشنامه‌ای که از آثار این نمایشنامه‌نویس به روی صحنه رفت «لبخند باشکوه آقای گیل» به کارگردانی هادی مرزبان بود.  اکثر آثار رادی را نمایشنامه های بلند تشکیل می دهند و تنها چند اثر آخر او کوتاه هستند. پرداختن به موضوعات روز جامعه همیشه مهم‌ترین دغدغه او برای نوشتن بود. 

اکبر رادی یکی از تاثیر‌گذارترین هنرمندان عرصه نمایش بود و ادبیات نمایشی در ایران تا حد زیادی مرهون این نمایشنامه نویس بزرگ است.

سیامک صفری

سیامک صفری امسال در نمایش «مرغابی وحشی» که در سالن چهارسوی تئاتر شهر به اجرا درآمد، بازی درخشانی را به نمایش گذاشت. نمایش «مرغابی وحشی»  بر اساس نوشته هنریک ایبسن و کارگردانی نادر برهانی‌مرند یکی از نمایش‌های موفق سال 86 بود که در تالار چهارسو به روی صحنه رفت.

نادر برهانی مرند در مقام بازنویس ، دراماتورژ و کارگردان اثر با تقویت رگه های کمیک در شخصیت‌ها به فضای نمایشنامه ایبسن  نزدیک شده بود . او با پر رنگ کردن این لایه‌ها تلاش در به تصویر کشیدن  فضای گرم و صمیمانه خانواده‌ای فقیر را داشت  که به ناگاه خوشی از آن رخت بر‌می‌بندد.این امر البته بیشتر در رفتارهای اکدال پیر با بازی پرانرژی سیامک صفری نمود داشت.

سیامک صفری با انرژی و حرارت  در این نمایش ریتم صحنه را به دست گرفت و اکدال پیر را همچون دیوانه ای رقت انگیز و در عین حال دوست داشتنی بازآفرینی کرد.

کلاوس پایمن

کلاوس پایمن، کارگردان نامی تئاتر آلمان و رئیس «برلینر آنسامبل»  معروف به تئاتر برشت  همراه با گروه بزرگی از بازیگران و همکارانش نمایشنامه «ننه دلاور» اثر برتولت برشت را در جشنواره تئاتر فجر امسال به صحنه برد.

اجرای متفاوت در برخی صحنه‌ها همچون بارش باران، ایجاد برف، استفاده از اکسسوارهایی کاملاً واقعی همچون مرغی که در دست ننه دلاور است و از سوی دیگر بازی‌های رئالیستی و بسیاری از عناصر رئالیستی موجود در صحنه تا گریم‌های اغراق‌آمیز و از همه مهم‌تر بازی‌های خوب بازیگران و به خصوص بازیگر مسن نقش «ننه دلاور» همگی باعث شد تا خاطره خوبی از تماشای این نمایش 3 ساعته آلمانی در ذهن مخاطب بر جای بماند.

نمایش موتر کوراژ، که به زبان فارسی «ننه دلاور» ترجمه شده است، از مشهورترین آثار برتولت برشت، شاعر و نمایشنامه نویس بزرگ آلمانی است، که از بدو تاسیس تئاتر برشت تاکنون به نمایش درآمده است.

کد خبر 46032

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز