همشهری آنلاین: مقتدی صدر در واکنشی شدیداللحن به اظهارات وزیر دفاع آمریکا او را یک تروریست خواند.

به گزارش ایسنا به نوشته‌ روزنامه‌ الشرق الاوسط، چاپ لندن، مقتدی صدر، رهبر گروه صدربا صدور بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا مبنی بر اینکه "تمامی کسانی که خواهان مشارکت در روند سیاسی عراق هستند دشمن آمریکا محسوب نمی‌شوند" تاکید کرد: پس از شنیدن اظهارات تروریستی وزیر دفاع آمریکا واجب است که به این تروریست‌ها بگویم شما هیچ روزی از روزها برای ما جز دشمن چیز دیگری نخواهید بود و شما تا آخرین قطره‌ خونمان برای ما دشمن باقی خواهید ماند.

صدر ادامه داد: من هرگز از کسانی نخواهم بود که به عنوان دوست و هم پیمان با شما مذاکره می‌کنند. وی تاکید کرد که ورودش به روند سیاسی عراق همزمان با خروج ارتش آمریکا از این کشور خواهد بود.

روحانی شیعه‌ عراق در ادامه نسبت به ممانعت واشنگتن از ایجاد جدول زمانی مناسب برای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق که مورد رضایت ملت عراق باشد، هشدار داده و تاکید کرد: مقاومت از طریق راهکارهایی که مناسب می‌داند به مخالفت با حضور آمریکایی‌ها در عراق ادامه خواهد داد.

گیتس روز جمعه (23فروردین) در کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت دفاع آمریکا "پنتاگون" تاکید کرده بود: تمامی کسانی که آماده‌ مشارکت در روند سیاسی عراق هستند، دشمن آمریکا محسوب نمی‌شوند.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرده بود: مقتدی صدر یکی از شخصیت‌های سیاسی مهم در عراق است که طرفداران زیادی دارد و واشنگتن در صورت آمادگی گروه او برای مشارکت در روند سیاسی از این امر استقبال خواهد کرد.

از سوی دیگر دولت عراق محاصره علیه شهرک صدر را به شکلی جزیی لغو کرد.  این در حالی است که درگیری‌های پراکنده بین نیروهای آمریکایی و عراقی با شبه نظامیان ارتش المهدی هم‌چنان ادامه دارد. نیروهای عراقی و‌ آمریکایی پیش از این به طور کامل شهرک صدر را تحت محاصره‌ خود در آورده بودند.

در همین حال ارتش آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اثر انفجار یک بمب در شمال بغداد در روز شنبه یکی از نیروهای آمریکایی کشته شد. به این ترتیب آمار نظامیان کشته شده‌ی آمریکایی در عراق از یکشنبه‌ی گذشته تا کنون به 19 تن رسیده است.

سخنگوی ارتش آمریکا نیز اعلام کرد: دست کم 10 بمب جاده‌‌ای در مسیر گشتی نیروهای آمریکایی در مسیر منتهی به شهرک صدر منفجر شد.

 آسوشیتدپرس نیز به نقل از مقامات امنیتی دولت عراق اعلام کرد: یک گور دسته جمعی در جنوب بغداد کشف شده که 15 جسد در داخل این گور وجود داشته است.

این دومین گور دسته جمعی است که طی یک هفته‌ گذشته در عراق کشف شده است.

کد خبر 48635

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز