همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در گوشه و کنار دنیا، شاید صندلی یک سالن نمایش بزرگ با انبوه تماشاگران در یک پردیس سینمایی نامربوط‌ترین گزینه برای نشستن در تاریکی باشد؛ حتی اگر هیجان‌انگیزترین پروژه هالیوودی با موضوع یک بیماری واگیر مرگبار در آن به نمایش درآید.

داستين هافمن در فيلم سينمايي شيوع

به گزارش همشهری آنلاین، این روزها که کروناویروس به یکی از مهم‌ترین بحث‌ها در ایران و دیگر کشورها تبدیل شده، شاید فکر کردن به فیلم‌هایی با موضوع‌ها و داستان‌های مشابه هم حال آدم را بد کند اما چه می‌شود کرد وقتی بیماری‌های مرگبار و واگیر از داستان‌های محبوب سینماگران به ویژه در هالیوود هستند. کافی است چشم خود را ببندید و به فیلم‌هایی فکر کنید که درباره شیوع یک بیماری عجیب در همین سال‌های اخیر در آمریکا ساخته شده است.

نکته مهم در این میان، تولید فیلم‌های آینده‌نگرانه درباره بیماری‌های واگیر است. گاهی سینماگران سراغ موضوع‌هایی می‌روند که پیش‌تر در دنیا اتفاق افتاده و ماجرای یک بیماری عجیب را در داستان خود روایت می‌کنند. گاهی هم فیلم‌هایی ساخته می‌شود که موضوع آن بعدها در دنیای واقعی رخ می‌دهد و همه را شگفتزده می‌کند. آنچه پیش رو دارید، گزیده مهم‌ترین فیلم‌های سینمایی در دنیا با موضوع بیماری‌های همه‌گیر و واگیر و مرگبار است.

جعبه پرنده – سوزان بیر ۲۰۱۸

فیلمی در گونه وحشت با فضای پساآخرالزمانی درباره مادری که می‌کوشد فرزندانش را از دیوانه شدن و خودکشی کردن بازدارد. هر چند در اینجا ماجرای بیماری مطرح نیست اما ورود نیروهای اهریمنی به بدن و ذهن افراد از راه چشم و واداشتن آنها به کشتن خودشان را می‌توان نوعی بیماری دانست که قهرمان داستان «جعبه پرنده» از پس مبارزه کردن با آن برمی‌آید و در آخر هم موفق می‌شود خود و فرزندانش را نجات دهد. ساندرا بولاک در پروژه شبکه نتفلیکس نقش اصلی را ایفا کرده است.

شیوع – استیون سودربرگ ۲۰۱۱

تریلری پزشکی با هنرنمایی ماریون کوتیار، مت دیمن، لارنس فیشبرن، جود لا، گوئینیت پالترو و کیت وینسلت. داستان درباره شیوع ویروسی مرگبار از هنگ‌کنگ است که از حیوان به انسان منتقل شده و جان میلیون‌ها نفر را در دنیا گرفته است. در «شیوع» آمار مرگ و میر ناشی از ویروس مرگبار ۲۰ درصد است، در حالی که کروناویروس جدید یا همان کووید-۱۹ در بدترین حالت دو درصد جان مبتلایان را می‌گیرد. به دلیل وجود برخی شباهت‌ها میان داستان «شیوع» و کروناویروس، استقبال از این فیلم در شبکه نمایش خانگی در اروپا و آمریکا به شدت افزایش یافته است.

شیوع – وولفگانگ پترسن ۱۹۹۵

داستین هافمن، رنه روسو، مورگان فریمن و کوین اسپیسی در این درام پزشکی فاجعه‌آمیز نقش گروهی را بازی می‌کنند که ابتدا در زئیر و بعد در شهری کوچک در آمریکا باید جلوی شیوع یک بیماری شبه‌ابولا را بگیرند. در ۱۹۶۷ در جریان شورش‌های کیسانگانی، ویروسی موسوم به موتابا در جنگل‌های آفریقا شایع می‌شود و ارتش آمریکا ماموریت می‌یابد ماجرا را مخفی نگه دارد. ۲۸ سال بعد یک ویروس‌شناس آمریکایی به زئیر می‌رود تا درباره شیوع یک ویروس تازه تحقیق کند. پروژه ۵۰ میلیون دلاری «شیوع» ۱۹۰ میلیون دلار در دنیا فروخت و بسیار موفق بود.

آنفلوانزا – کیم سونگ-سو ۲۰۱۳

یک فیلم در گونه فاجعه از سینمای کره جنوبی درباره شیوع گونه‌ای مرگبار از آنفلوانزای H۵N۱ که قربانیان خود را در کمتر از ۳۶ ساعت از پا درمی‌آورد. ویروس در منطقه بوندانگ در شهر سونگنام کره فراگیر شده و خطری بزرگ جان بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان محدوده را تهدید می‌کند. دو برادر قاچاقچی در سئول ماجرای مرگ‌های مشکوک مهاجران غیرقانونی را کشف می‌کنند و این سرآغاز مواجه شدن با یک خطر بزرگ است.

کوری – فرناندو میرلس ۲۰۰۸

تریلری بر اساس رمان مشهور ژوزه ساراماگو که با «کوری» در ۱۹۹۸ جایزه نوبل ادبیات برد. فیلم داستان شهری را روایت می‌کند که بسیاری از ساکنان آن کور می‌شوند و در این میان یک زن باید پرده از راز نابینا شدن مردم بردارد. جولین مور، مارک روفالو، دنی گلاور و گائل گارسیا برنال بازیگران اصلی «کوری» هستند که در اکران عمومی چندان به مذاق تماشاگران خوش نیامد. خود ساراماگو هم ابتدا راضی نبود رمان تحسین‌شده‌اش به فیلم تبدیل شود.

۹۳ روز – استیو گوکاس ۲۰۱۶

تریلری از سینمای نیجریه درباره شیوع گسترده بیماری ابولا در این کشور و مبارزه موفق گروهی از پزشکان با آن در بیمارستانی در لاگوس. «۹۳ روز» روایت فداکاری زنان و مردانی است که جان خود را برای مهار کردن ویروس ابولا در پایتخت نیجریه به خطر انداختند، وقتی این ویروس مرگبار به واسطه یک دپیلمات آمریکایی وارد لاگوس شد. فیلم به آمیو آددوو تقدیم شده است؛ پزشکی که نقشی اساسی در ریشه‌کن شدن ابولا در نیجریه داشت.

کد خبر 485910

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha