چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
۰ نفر

نوشابه‌های گازدار یکی از پرطرفدارترین نوشیدنی‌ها در میان مـردم دنیا به شمار می‌رود، ولی آیـا افرادی که با علاقه این نوشیدنی سمی را مصرف می‌کنند از عوارض و خطرات آن باخبرند؟

هشدار نسبت به مصرف نوشابه در ايران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، ربابه شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل بهداشت و سلامت گفت: ۹۰ درصد مردم ایران به دلیل مصرف کم شیر و لبنیات دچار کمبود کلسیم هستند از طرف دیگر افزایش بی‌رویه مصرف نوشابه‌های گازدار حاوی املاح فسفات مانع جذب کلسیم و در نتیجه افزایش عوارض ناشی از کمبود آن می‌شود. 

وی بیان کرد: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از جمعیت بالای ۵۰ سال کشور در معرض خطر شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان هستند و مصرف زیاد نوشابه‌های گازدار به دلیل وجود قند سبب چاقی و بیماری‌های دیگر می‌شود.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: افراد به ویژه دانش‌آموزان باید از مصرف نوشابه‌های گازدار خودداری کرده و نوشیدنی‌های سنتی مانند شیر، دوغ یا انواع آبمیوه را جایگزین کنند.

این کارشناس مسائل بهداشت و سلامت افزود: سوءتغذیه کودک در دوران مدرسه عامل کوتاهی قد، کاهش بهره هوشی، افزایش ابتلا به بیماری‌ها، افزایش مرگ ۲ تا ۸ برابر کودکان همسن و افت تحصیلی است و به دلیل رشد جسمی کودکان به خصوص جهش رشد در دوران بلوغ نیاز به مواد مغذی بیشتر می‌شود.

وی با بیان این‌که نقش ریزمغذی‌ها در قدرت یادگیری دانش‌آموزان قابل توجه است، گفت: به طور مثال کمبود ید سبب کاهش ضریب هوشی تا ۱۳.۵ واحد و کمبود آهن موجب کمبود ضریب هوشی به میزان ۱۰ واحد می‌شود و کمبود ریزمغذی‌ها اثرات مختلفی در سلامت کودکان و در نتیجه جامعه دارند.

به گفته شیخ‌الاسلام، از جمله اثرات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روانی کمبود ریزمغذی‌ها شامل آسیب مغزی، اختلال عملکرد مغز، نقص عملکرد سیستم عصبی، کاهش ضریب هوشی و مهارت یادگیری، اختلال رشد خستگی، بی‌حالی، بی‌تفاوتی، اختلال بینایی، ناتوانی در شنوایی و بیان و رنگ‌پریدگی است.

این کارشناس تصریح کرد: براساس بررسی‌های انجام‌شده، شایع‌ترین کمبود ریزمغذی‌ها در دوران کودکی املاح ید، آهن، کلسیم و ویتامین‌های A و D است. ویتامین A در رشد و مقاومت بدن در مقابل بیماری‌ها، حفظ قدرت بینایی و سلامت پوست نقش مهمی ایفا می‌کند. 

وی توضیح داد: هر نوع خوراکی به صورت بسته‌بندی‌شده مصرف شود، بسته‌بندی هم مانند بسیاری از فاکتورهای دیگر مواد غذایی تحت نظارت و کنترل شرکت تولیدکننده و همچنین اداره نظارت بر مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت است.

شیخ‌الاسلام افزود: نوع بسته‌بندی مواد غذایی بسته به شرایط و زمان ماندگاری مورد نظر متفاوت بوده مثلا بسته‌بندی غیرقابل نفوذ که مخصوص شرایط نگهداری خارج ار یخچال و طولانی‌مدت است و مصرف‌کنندگان باید با توجه به زمان تولید تاریخ انقضا و شرایط نگهداری اقدام به انتخاب ماده غذایی دلخواه کنند.

این کارشناس مسائل بهداشت و سلامت گفت: آبمیوه‌های صنعتی نام تجارتی دارند و ممکن است شامل آبمیوه طبیعی و یا نوشیدنی بر پایه آب میوه و شامل مواد افزودنی باشند، نکتار میوه نیز یک نوشیدنی بر پایه میوه بوده که حاوی مقادیر متفاوت از آب میوه و شکر است.

کد خبر 485273

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha