در روزهای سرد آخر سال و پس از پایان جشنواره سی و هشتم تئاتر فجر اگرچه به نظر می‌رسید گیشه تئاتر روزهای رکود خود را سپری کند اما با حضور سلبریتی‌ها و مضامین عامه‌پسند سیاسی-اجتماعی، همچنان با رونق قابل توجهی روبرو است.

قهوه قجری

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حضور پررنگ ستاره‌های سینما و سینماگران مطرح در عرصه تئاتر، تأمین گیشه و به دنبال آن اقبال علاقمندان و مخاطبان این هنر نمایشی از مهم‌ترین دلایل رونق بازار هنرهای نمایشی طی چند سال اخیر است. اتفاقی که خود به خود می‌تواند نقش موثری در زنده و پویا نگه‌داشتن چرخه تئاتر بازی کند.

  • قهوه‌ای با طعم و بوی سیاست

همزمان با پایان جشنواره تئاتر فجر، نمایش «قهوه قجری» به کارگردانی آتیلا پسیانی و حضور بازیگرانی چون نوید محمد زاده و هوتن شکیبا، رسانه‌های خبری حوزه سینما و  تئاتر را  تحت تاثیر قرار داد و با اعلام پیش‌فروش، بلیط فروش صندلی‌های این نمایش در ساعات مشخصی که اطلاع‌رسانی شده بود،  تکمیل شد. این نمایش را آتیلا پسیانی ۲۰ سال پیش با بهرام ابراهیمی، محمد پورحسن، فرهاد شریفی، رضا فیاضی و آتیلا پسیانی روی صحنه برده بود و برای تماشگران نسل‌های قبلی، اثری خاطره‌انگیز محسوب می‌شود.

«قهوه قجری» اگرچه بخش‌هایی از تاریخ قاجار را نشان می‌دهد و ماجرای قهوه قجری و کشتن امرا و بزرگانی که با شاه مخالف بودند را بازگو می‌کند اما بیشتر درباره دموکراسی، ‌دریافت مجوز و رانت‌های اجرا در تئاتر، چند همسری و ازدواج سفید است که با قصه هملت تلفیق شده تا تماشاگران را در سالن تاریک نمایش برای دقایقی بخنداند.

قصه در مطبخ شاهی اتفاق می‌افتد که بایرام میرزا (کاراکتر نوید محمدزاده) از قتل پدر خود مطلع می‌شود. عموی بایرام میرزا بر تخت سلطنت نشسته و روح پدر بایرام میرزا به خوابش می‌آید و از او می‌خواهد به عمو و مادر خود بفهماند که از جنایتی که مرتکب شده‌اند، مطلع شده است...دکور نمایش ساده و در یک حمام با ابزاری چون لنگ و تاس و پارچه و لباس سفید است. بازیگر زنی در این نمایش حضور ندارد و در حقیقت یک کمدی تاریخی از اتفاقات دوران قاجار است که نقبی به موضوعات روز جامعه از تئاتر تا اغتشاشات خیابانی می‌زند و مردم را به خنده وامی دارد.

بازی تحسین برانگیز نوید محمدزاده در این نمایش برخی منتقدان حرفه‌ای تئاتر را  به تحسین واداشته است تا جایی که  امیر دژاکام نویسنده و کارگردان تئاتر در صفحه شخصی‌اش، درباره او و حضورش در صحنه نوشت: «آقای محمدزاده منتظر می مانم اسکار بگیری. اگر متن و کارگردان مناسب پیدا شود. از نظر من امروز تو شکوه بازیگری ایران هستی. »

 «قهوه قجری» از ۲۳ بهمن ساعت های ۱۹ و ۲۱ به مدت ۷۰ دقیقه در تالار اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. اصغر پیران، نوید جهان‌زاده، روح الله حق‌گوی لسان از دیگر بازیگرانی هستند که در صحنه حضور دارند.

طعم «قهوه قجری» با نوید محمدزاده و هوتن شکیبا

بچه از نمایش‌های روی صحنه است که با استقبال خوبی از سوی تماشاگران روبرو شده است. در این نمایش که نوشته نغمه ثمینی است و توسط افسانه ماهیان کارگردانی شده است، فاطمه معتمدآریا، سعید چنگیزیان و شیوا فلاحی روی صحنه حضور دارند.

آخرین حضور معتمد آریا در مجموعه تئاتر شهر، به نمایش «ننه دلاور» کار زهرا صبری باز می‌گردد که  سال ۹۳ در تالار «چهارسو» اجرا شد.پس ا زآن، معتمدآریا در نمایش «تونل» به کارگردانی سیامک احصایی بازی کرد. «خنکای ختم خاطره» به کارگردانی حمیدرضا آذرنگ در تماشاخانه ایرانشهر دیگر حضور او در تئاتر بود و حالا بازی در نمایش «بچه» تازه‌ترین حضور او روی صحنه است.

این نمایش از ۲۷ بهمن ساعت ۱۹:۳۰ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر، در حال اجراست و به دلیل استقبال مخاطبان روزهای پنجشنبه اول و جمعه دوم اسفند در دو نوبت میزبان علاقمندان است.

بازگشت فاطمه معتمدآریا به تئاتر | «بچه» مهمان تئاتر شهر می‌شود

  • «خرونجک» یا جولان کابوس‌های بازیگوش 

نمایش «خرونجک» به نویسندگی و کارگردانی غزل معصومی تا ۳۰ بهمن ساعت ۱۷ در تماشاخانه مشایخی روی صحنه می‌رود. «خرونجک» به معنی کابوس از ۲۶ بهمن  با بازیگران ۵ تا ۱۴ سال به صحنه رفته است. روزا منصوری، آنیسا قره داغی، رهام حیدر علی، مهدی فرسی، دیانا سلطان محمدی، حنانه باقر زاده، سارا مهرداد، آریانا کردی، محمدطاها عباس نیا، یسنا خالقی علیائی، فاطمه امینی بازیگران این نمایش هستند و داستان کابوس‌های بازیگوشی را روایت می‌کنند که هر شب به خواب آدم‌ها می‌رود. غزل معصومی علاوه بر کارگردانی، تهیه‌کنندگی این نمایش را هم بر عهده دارد. غزل معصومی پیش‌ از این با نمایش «خاله سوسکه» عنوان نمایش برتر جشنواره شمسه و با «شهر صورتی‌ها» جایزه نمایش برتر جشنواره‌ مان را کسب کرده است.

  • دیدن خانه‌ی عروسک از فاصله دور

«زمستان/ داخلی/ خانه‌ی عروسک» نام نمایشی ازپگاه طبسی‌نژاد است که در ادامه تجربیات قبلی‌اش در حوزه تئاتر رسانه- محور از ۲۷ بهمن اجرای خود را در سالن سمندیان تماشاخانه ایرانشهر آغاز کرده است. در این نمایش که چهره‌های سینمایی همچون مریم پالیزبان در نقش «نورا هلمر»، مجید آقاکریمی در نقش «توروالد هلمر»، سهیلا گلستانی در نقش «کریستین لیند»، وحید راد در نقش «نیلز کروگشتاد»، داریوش موفق در نقش «دکتر رنک»روی صحنه می‌روند، تماشاگران، بازیگران را از فاصله‌ای بسیار دور می‌بینند. در واقع بازیگران در قالب یک شو اینترنتی زنده، «خانه عروسک» ایبسن را بازی می‌کنند.

این نمایش که از سوی کارگردان اثر ترجمه و با مشاوره محمد چرم‌شیربازنویسی شده است روابط خصوصی انسان‌ها در فضای داخلی خانه به گونه‌ای به تصویر می‌کشد که تماشاگران را تا لحظه آخر با خود همراه می‌کند. یکی از ویژگی قابل توجه آثار نمایشی ایبسن فضاسازی‌های خیلی خوب داخل خانه و نشان دادن روابط افراد است.

  • صحنه‌ای برای شورش زنان چاله میدان 

از دیگر نمایش‌های پرمخاطب که رنگ و بوی زنانه دارد «کابوس‌های مرد مشکوک» است که ملیکا رضی آن را در قالب یک اثر آیینی و سنتی در تماشاخانه سنگلج به صحنه برده است. این اثر نمایشی که توسط محمدحسین ناصربخت نوشته شده است در واقع اشاره‌ای به شورش چاله میدان دارد که از سوی زنان عهد ناصری برای اعتراض به به کمبود نان و گرسنگی شکل گرفت. در این میان مردی به نام اسمال کبریت ساز در خواب می‌بیند که او را به جای فردی به نام اسمال پهلوان اشتباه گرفته‌اند در حالی که او فرد مورد نظر نیست...

بیشتر اتفاقات این نمایش در خواب می‌گذرد و به همین دلیل به خوبی توانسته از مجالس شادی‌آور زنانه و سیاه‌بازی در اجرا وام بگیرد. موسیقی زنده ایرانی یکی از جذابیت‌هایی است که فضای دلنشینی را در نمایش رقم می‌زند. از دیگر بازیگران نمایش امین اکبری‌نسب، پیمان یاقوتی، امیررضا جلالی، مسعود پورجمشید، کوروش رخشنده هستند که به ایفای نقش می‌پردازند. این نمایش که از ۲۹ بهمن اجرای خود را آغاز کرده هر روز ساعت ۱۸:۳۰ میزبان علاقمندان است.

  • «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می کند، اتللو»

در تالار قشقایی نمایش دیگری با نام «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه‌ها خانه می کند، اتللو» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم پشت کوهی از ۲۳ بهمن به مدت ۱۰۰ دقیقه اجرای خود را آغاز کرده است.  در این نمایش اصغر همت، ناهید مسلمی، غلامرضا فرج زاده، ایمان اشراقی، مسیح کاظمی، منصور صوفی، گاتا عابدی به عنوان بازیگر حضور دارند.

صدرالدین زاهد نویسنده و کارگردان پیشکسوت تئاتر کشورمان از جمله هنرمندان شاخصی بود که در اولین اجرای نمایش «تنها خرچنگ خانگی لای ملافه ها خانه می کند، اتللو» حضور پیدا کرد.
در خلاصه داستان نمایش تنها این عبارت آمده است که «داستان اتللو این بار در جنوب ایران اتفاق می افتد.»

نمایش «یه گاز کوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی و کارگردانی فقیهه سلطانی از دیگر نمایش‌هایی است که از ۲۸ بهمن و با برگزاری مراسم افتتاحیه  با حضور هنرمندان مطرح تئاتر از جمله گلاب آدینه اجرای خود را در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است.
نمایش «یه گاز کوچولو» به نویسندگی فرزانه سهیلی و کارگردانی فقیهه سلطانی هر روز ساعت ۱۸ با بازی گیلدا حمیدی، شهروز دل افکار، افشین غیاثی، مهسا مهجور،  نورا هاشمی در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه می رود.

  • «تااون» لانه موش‌ها را هم روشن می‌کند

نمایش «تااون» به نویسندگی و کارگردانی هادی حوری قرار است از از اول اسفند ساعت ۲۱:۳۰ در تماشاخانه دیوار چهارم روی صحنه‌ برود. این نمایش که به گفته کارگردان اثر قرار است از تابیدن نور دانش و خرد در تاریکی‌ها حرف بزند، با درونمایه امید نوشته شده است. «تااون» روایتی نمایشی از امید است که کتاب می‌تواند در مغاک آلوده و تاریک موش‌ها نیز بتاباند.

هژیر سام احمدی، شیما پروهان، شیوا ترابی، سعید جاودان، علی رجایی، بهروز سروعلیشاهی، محمدمهدی کیان، عیسی محمدی، علیرضا موسوی، آیلار نوشهری، نساء یوسفی، ریحانه ادراکی، میثم پاکدامن، فاطمه حاجی‌حسنی، دیاکو حسامی، هلیا حمیدی، مریم شایسته، نگار شهبازی، مجید صدخسروی و مهدی مرتضوی از بازیگرانی هستند که در این اثر نمایشی به ایفای نقش می‌پردازند.

کد خبر 485066

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha