گرچه بر اساس آخرین داده‌ها به نظر می‌رسد موارد جدید عفونت با ویروس کورونا در چین رو به کاهش است، اما رئیس سازمان جهانی بهداشت می‌گوید از لحاظ سیر تحول این همه‌گیری «همه سناریوها روی میز است.»

Tedros Adhanom

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز تدروس آدهانوم قبرسیوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز دوشنبه ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) در یک کنفرانس خبری گفت یک مقاله منتشر شده دانشمندان چینی درباره ۴۴۰۰۰ مورد تایید شده بینش‌هایی درباره طیف سنی افراد دچار عفونت، شدت بیماری و میزان مرگ‌ومیر به دست می‌دهد.

او به خبرنگاران گفت: «به نظر می‌رسد این داده‌ها کاهشی در موارد جدید بیماری را نشان می‌دهند. البته این روند را باید با احتیاط بسیار تفسیر کرد. روندها ممکن است با دچار شدن جمعیت‌های جدید تغییر کنند.»

او افزود: «هنوز خیلی زود است بگوییم این کاهش گزارش شده تداوم خواهد داشت یا نه. همه سناریوها هنوز روی میز است.»

چین تا به حال ۷۰۶۳۵ مورد بیماری ناشی از ویروس کورونای جدید (کوید-۱۹) از جمله ۱۷۷۲ مرگ را گزارش کرده است. چین در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰۵۱ مورد جدید

 بیماری، شامل موارد ثابت‌شده در آزمایشگاه و موارد بر اساس مشاهده بالینی (معمولا اسکن قفسه سینه) گزارش کرده است.

به گفته تدروس کمتر از ۷۰۰ مورد عفونت با ویروس کورونا بوسیله ۲۵ کشور دیگر جهان گزارش شده است.دکتر مایک رایان، رئیس برنامه وضعیت‌های اضطراری سازمان جهانی بهداشت گفت: «مسئله این است که آیا ما شاهد سرایت قابل‌توجه ویروس در اجتماعات خارج از چین هستیم یا نه و در حال حاضر ما چنین پدیده‌ای را مشاهده نمی‌کنیم.»

او با اشاره به وضعیت چین گفت میزان حمله ویروس حتی در مرکز شیوع بیماری در شهر ووهان و ایالت هوبی در اطراف آن حدود ۴ در ۱۰۰۰۰۰ است.

رایان گفت:‌«این شیوعی جدی است و بالقوه ممکن است رشد کند. اما باید این شیوع را با شمار افراد مبتلا به آن هم بسنجیم. این همه‌گیری در خارج از ایالت هوبی، شمار بسیار بسیار کمی از افراد را مبتلا کرده است.»

با این وجود به گفته رایان، چیزی به نام خطر صفر وجود ندارد و خواستار تصمیم‌گیری اساسی درباره کشتی‌های گردشی و اتکا به شواهد محکم شد.

 تدروس گفت: «اقدامات باید متناسب با موقعیت باشد، بر اساس علوم بهداشت عمومی و شواهد. اقدامات  بدون قید و شرط کمکی نمی‌کنند.»

  • کشتی دایاموند پرینسس در قرنطینه کورونا

کشتی گردشی قرنطینه‌شده «دایاموند پرینسس» با ۳۷۰۰  مسافر است که در بندر یوکوهامای ژاپن پهلو گرفته است، با ۴۰۰ مورد مثبت عفونت با ویروس کورونا حامل بزرگترین خوشه موارد بیماری در خارج از چین است.

دکتر سیلوی بریاند، رئیس بخش آمادگی خطرات عفونت‌های جهانی در سازمان جهانی بهداشت گفت این سازمان از نزدیک با مقامات ژاپنی و افسر ارشد پزشکی کشتی از موارد عفونت و تخلیه مسافران همکاری دارد.

بیش از ۳۰۰ نفر از مسافران آمریکایی این کشتی گردشی از جمله ۱۴ نفر که آزمایش‌شان از لحاظ ویروس کورونا مثبت شده بود،‌ روز با دو هواپیما به آمریکا بازگردانده شدند. این افراد که ۱۴ روز را در کشتی در قرنطینه بوده‌اند، باید ۱۴ روز دیگر را هم در یک پایگاه نظامی آمریکا در قرنطینه بمانند.

کد خبر 484979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha