ساخت «مسیر سبز» یا همان «مسیر ویژه دوچرخه» چند سالی است که در دستور کار معاونت حمل و نقل شهرداری تهران قرار گرفته است. مسیری که دوچرخه سواران می‌توانند با اطمینان در آن رکاب بزنند. واحد حمل و نقل پاک شهرداری تهران امسال در یک طرح جهادی اقدام به ایجاد مسیر ویژه در مناطق مرکزی ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲کرده که به صورت پایلوت در خیابان کریمخان زند آغاز شده است.

مسیر دوچرخه

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: ترافیک و آلودگی هوا از معضلات کلان شهر تهران است که به گفته کارشناسان، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین حمل و نقل پاک  از مهم‌ترین  راهکارهای حل این معضلاتند. از این رو مسئولان معاونت حمل و نقل شهرداری تهران ایجاد مسیر ویژه دوچرخه سواری را در اولویت کارهایشان قرار داده‌اند.
به گفته «حمیده قنواتیان»، کارشناس  واحد حمل و نقل پاک سازمان ترافیک و حمل و نقل شهرداری تهران،مسیری که به صورت پایلوت و نخستین بار در خیابان کریم خان زند ایجاد می‌شود از مسیرهای مهم شرقی-غربی تهران محسوب می‌شود و قرار است نخستین مسیر ویژه دوچرخه سواران در این خیابان ساخته شود.
قنواتیان در آخرین بازدید از عملیات عمرانی ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در خیابان کریمخان زند گفت: «سند توسعه دوچرخه سواری شهر تهران با سرفصل سخت افزار، نرم افزار و سازمان افزار تدوین شده است تا نیازمندی‌های  دوچرخه سواران را در کلان شهر تهران تأمین کند.»
او با اشاره به اهمیت بخش سخت افزار عنوان کرد: «این بخش روی تأمین مسیر و تسهیلات دوچرخه سواری متمرکز است و براساس مطالعات اولیه ایجاد مسیر ویژه دوچرخه در بافت مرکز شهر تهران یعنی مناطق ۶، ۷، ۱۱ و ۱۲، حدود ۵۵۰ کیلومتر مسیر دوچرخه ساخته می‌شود و در اختیار دوچرخه سواران قرار می‌گیرد.»
به گفته این کارشناس با توجه به اهمیت خیابان کریم خان زند، این طرح از تیرماه آغاز شده است: «وجود جاذبه‌های گردشگری و تقاضا برای استفاده از دوچرخه در سفرهای اداری و آموزشی، دلایل اجرای این طرح در خیابان کریم خان زند است.»
قنواتی  ادامه داد: «فاز اول این طرح در حدفاصل خیابان‌های حافظ تا استاد نجات الهی اجرا می‌شود که کف سازی ها انجام شده و بخش‌هایی از مسیر سواره رو به مسیر ویژه دوچرخه سواری تبدیل شده که با استفاده از حفاظ‌های جدا کننده ایمن سازی می‌شود.»
او به مسیر خیابان‌های استاد نجات الهی تا شهید قرنی هم اشاره کرد و گفت: «در فاز بعدی مسیر دوچرخه سواری حدفاصل خیابان‌های استاد نجات الهی تا شهید قرنی ایجاد می‌شود که این‌بار بخشی از پیاده رو به مسیر دوچرخه اختصاص داده می‌شود.»
به گفته این کارشناس، در مسیرهای دوچرخه یکپارچگی ایجاد شده است: «طراحی مسیرها به گونه‌ای است که دوچرخه سواران اختلاف سطح را احساس نمی‌کنند و بی تردید دوچرخه سوارای مطمئن و ایمنی را تجربه خواهند کرد.»

  • مردم چه می گویند

ایجاد مسیر ویژه دوچرخه سواری قطعاً در راستای افزایش ایمنی دوچرخه سواران است و شهروندان هم خواستار تأمین ایمنی در این مسیرهاهستند. «امیر ریاحی»یکی از اهالی که از طرفداران دوچرخه سواری است با ابراز رضایت از ایجاد مسیر دوچرخه در خیابان کریمخان زند می‌گوید: «متولیان شهر برای ایجاد چنین مسیرهایی هزینه می‌کنند و وقت می‌گذارند اما فرهنگ استفاده از این مسیرها در جامعه نهادینه نشده است. این مسیرها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که عابران پیاده و موتورسواران می‌توانند در آنها تردد کنند و به همین دلیل قطعاً دوچرخه سوار نمی‌تواند با اطمینان و آرامش در این مسیرها رکاب بزند.»
«علی عبدی» کاسب قدیمی خیابان کریمخان زند هم از مسئولان شهرداری تشکر می‌کند و می‌گوید: «قطعاً ایجاد چنین مسیرهایی لازم و ضروری است و امیدوارم تدابیر ایمنی این مسیرها هم اتخاذ شود.»
 

کد خبر 484742

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha