«زباله گردها» همان کسانی هستند که آشغال‌های داخل سطل‌های معابر را روی زمین می‌ریزند و آنها را تفکیک و هر آنچه مورد نیاز است بر می‌دارند و مابقی را در خیابان‌ها رها می‌کنند و می‌روند. تفکیک زباله از مبدأ راهی است برای برخورد با این افراد و کمک به محیط زیست شهر.

زباله گردي كودكان

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: طرح «تفکیک زباله از مبدأ» علاوه بر بازگشت دورریزها به چرخه تولید، در کاهش میزان آلودگی محیط زیست نیز مؤثر است. متاسفانه مشارکت نکردن شهروندان در این طرح، مسیر را برای حضور برخی از افراد سودجو و فرصت طلب باز کرده است و آنها با تفکیک غیرمجاز و ریختن زباله‌ها در معابر موجب آلودگی محیط زیست و مخدوش شدن چهره محله‌ها می‌شوند.
حضور زباله گردها چند سالی است که به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و معاونت خدمات شهری شهرداری منطقه ۶ طرح جلوگیری از فعالیت زباله گردها را اجرا می‌کند.
«علیرضا علی بخش»، معاون خدمات شهری شهردار منطقه با تاکید بر تداوم اجرای این طرح گفت: «حذف زباله گردها نیاز به همت و مشارکت همه جانبه شهروندان دارد. در سال های اخیر فرهنگ تفکیک زباله از مبدأ، تا حدود زیادی نهادینه شده است اما هنوز هستند کسانی که تمایلی به این کار ندارند و زباله‌های تر و خشک را داخل سطل‌ها می‌ریزند.»
او ادامه داد: «تا وقتی شهروندان زباله‌ها را تفکیک نکنند شاهد حضور زباله گردها و پخش شدن آشغال‌ها روی زمین و حیوانات موذی چون موش خواهیم بود. بنابراین در کنار اجرای طرح جمع آوری زباله گردها باید شهروندان هم در تفکیک زباله از مبدأ مشارکت کنند.»


به گفته علی بخشی، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و جلوگیری از انتشار آلودگی‌های میکروبی و بیماری زا و بهبود کیفیت منظر شهری در نواحی شش گانه منطقه، اهداف طرح هستند: «زباله‌های جمع آوری شده از سوی زباله گردها توسط نیروهای انضباط شهری توقیف و به ایستگاه‌های خدمات شهری منتقل می‌شوند و این طرح تا از زمان حذف کامل زباله گردها از منطقه ادامه دارد.»
طرح برخورد با جمع آوری زباله گردها با استقبال خوب شهروندان مواجه شده است و «علی احمدی»، ساکن محله یوسف آباد، ضمن تقدیر و تشکر از متولیان طرح گفت: «برای زباله گردها تنها زباله‌های خشک و بازیافتی اهمیت دارد و پس از پایان یافتن کارشان، زباله‌ها را کف خیابان رها می‌کنند و می‌روند. بارها شاهد چنین صحنه‌هایی بودم و چند باری هم از طریق سامانه ۱۳۷ گزارش دادم. امیدوارم اجرا و تداوم این طرح، سبب حذف کامل زباله گردها از محله‌ها شود.»
 

کد خبر 484644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha