با شیوع بیماری کرونا، طرح تفکیک زباله متوقف و فعالیت زباله گردها غیرقانونی اعلام شد. براساس این دستورالعمل مدیران شهری منطقه موظف شدند از فعالیت زباله گردها جلوگیری کنند. در منطقه ۶ به دلیل مراکز وجود مراکز تجاری و اداری و بالا بودن میزان تولید زباله های خشک، فعالیت زباله گردها زیاد است اما ماموران انضباط شهری از فعالیت شان ممانعت می کنند.

زباله گردی

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: حتما در کوچه و خیابان دیده اید کسانی را که گونی های بزرگ به دوش دارند و کنار سطل های زباله توقف می کنند و مشغول جداسازی زباله های خشک می شوند. به این افراد زباله گرد یا «کتف کولی» می گویند. کسانی که از همین راه امرار معاش می کنند و به گفته خودشان کارشان جداسازی طلای کثیف از میان دورریز مردم است.
با ورود ویروس کرونا، مدیریت پسماند شهرداری تهران دستور توقف طرح تفکیک زباله را داد و غرفه های بازیافت در محله ها هم تعطیل و تردد و فعالیت زباله گردها غیرقانونی اعلام شد.
با توجه به وجود مراکز اداری و تجاری در منطقه ۶ ، زباله های خشک تولید شده در این منطقه بیش از سایر مناطق است. اوایل فروردین حضور زباله گردها در محله های منطقه کمرنگ بود اما از ۲۳ فروردین و شروع فعالیت برخی از شرکت ها و اداره ها، کتف کولی ها هم فعالیت شان را شروع کردند و حضورشان پر رنگ تر شد. 


«علیرضا علی بخشی» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: «از اسفند ماه طرح برخورد با زباله گردها در دستور کار شهرداران نواحی قرار گرفته است و ماموران انضباط شهری در محله ها به طور مستمر مشغول گشت زنی هستند و با زباله ها گردها برخورد می کنند.»
به گفته او این طرح تا پایان فروردین ادامه دارد و در صورت تمدید مدت زمان تعیین شده، طرح تداوم خواهد داشت.
علی بخشی در ادامه با اشاره به فعالیت کتف کولی ها در منطقه می گوید: «ما نمی توانیم مانع فعالیت این افراد در محله ها باشیم اما قطعا با متخلفان برخورد می کنیم و اخطار می دهیم و تعهد می گیریم. »
به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست شهردار منطقه به زباله گردها ۳ مرتبه اخطار داده می شود: «اگر فعالیت غیرقانونی زباله گردها تداوم داشته باشد از طریق هماهنگی های انجام شده با نیروهای انتظامی، اعمال قانون می شود.»
علی بخشی در ادامه به جلب مشارکت شهروندان اشاره می کند و می گوید: «جلوگیری از فعالیت کتف کولی ها با هدف جلوگیری از شیوع بیماری کرونا انجام می شود. بنابراین شهروندان به محض دیدن این افراد و ارائه گزارش از طریق سامانه ۱۳۷ می توانند در اجرای بهتر این طرح ما را یاری کنند.»

کد خبر 500438

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha