در همسایگی اهالی شهرک غرب در خیابان سیمای ایران خانم بازیگری زندگی می کند که او را با بازی در سریال «نرگس» و فیلم سینمایی «هیس! دخترها فریاد نمی زنند» می شناسند.

خانه خيمه شب بازي

همشهری آنلاین- زهرا کریمی:‌حالا ۲ سالی می شود که او در کنار فعالیت بازیگری اش مسئول خانه موزه خیمه شب بازی ایران است؛ خانه موزه ای که خودش راه اندازی کرده. «ستاره اسکندری» بازیگری است که دغدغه اش فراموشی قصه های شخصیت عروسک های قدیمی ایران مثل «مبارک» و «پهلوان پنبه» بود. به همین دلیل با گشایش این خانه موزه در محدوده مرکز شهر مدتی است که به اجرای خیمه شب بازی در مراکز و مدارس منطقه ۲ می پردازد. با هنرمند هم محله ای دراین باره گفت وگو کرده ایم.

شما بانی موزه خیمه شب بازی در خانه ای قدیمی در مرکز شهر هستید. چرا این موزه را در یکی از خانه های شهرک غرب که محل زندگی شماست راه اندازی نکردید؟

سؤال خوبی پرسیدید. خانه های قدیمی به مثابه شناسنامه اهالی آن محدوده از منطقه به شمار می آیند. من سال ها در خیابان های کارگر، انقلاب، فلسطین، بلوار کشاورز و نزدیک پارک لاله زندگی کرده ام و از آجر آجر کوچه ها و خیابان هایش خاطره دارم. خانواده جلالی در محله وصال خانه ای قدیمی داشتند. آنها هم مثل من به حفظ خانه های قدیمی علاقه دارند. وقتی از دغدغه ام درباره نمایش قدیمی خیمه شب بازی مطلع شدند این خانه را برای ترویج فرهنگ و هنر ایرانی در اختیارمان گذاشتند. همین خانه قدیمی و دغدغه ای که درباره مهجور ماندن خیمه شب بازی و عروسک های ایرانی داشتم دلیلی شد تا سال ۱۳۹۶ خانه فرهنگ مانا و بعد با همکاری دوستانم و به خصوص آقای سیاوش ستاری وسایل و اطلاعات لازم خیمه شب بازی را جمع آوری کنیم و سال ۱۳۹۷ این خانه موزه افتتاح شد. اکنون بیش از یک سال می شود که این خانه پاتوقی برای علاقه مندان به این هنر ایرانی شده و نمایش هایی که در شهر برگزار می شود کنار حوض فیروزه یا ایوان آجر ۳ سانتیمتری این خانه با دوستان برنامه ریزی می شود. همیشه یکی از آرزوهایم این بود که روزی در محله های مرکزی شهر چنین فعالیتی داشته باشم. به هر حال خاستگاه این نمایش ها در تهران همین محله های قدیمی است و نمایش قدیمی ایرانی خیمه شب بازی با این خانه قدیمی همخوانی دارد و به طور حتم بازدیدکنندگان از مطالعه تاریخچه این نمایش و تماشای عروسک ها، خیمه و چادر، صندوقچه ها و شنیدن داستان های مختلف در این خانه قدیمی لذت خواهند برد. اما فعالیت خانه موزه در یک جا محدود نمی شود و ما برای ترویج فرهنگ نمایش خیمه شب بازی به مراکز و مدارس در تهران می رویم یا برای مناطق محروم و روستاهای دورافتاده کشور تور برگزار می کنیم.

معمولاً پس از اجرای نمایش با شخصیت های عروسکی مثل مبارک و پهلوان پنبه در مدارس تهران و مناطق محروم کشور از کودکان چه بازخوردهایی دارید؟

بی توجهی هر یک از ما به تاریخچه قصه و داستان عروسک های ایرانی موجب شده است کودکان ما چندان با این شخصیت ها انس نداشته باشند و با میدان دادن به شخصیت عروسک های غربی و زیبا جلوه دادن نمایش های آنها، برنامه های کودک و داستان های غربی همه دست به دست هم دهند تا ناخودآگاه قصه های خیمه شب بازی و نقش شخصیت عروسک معروف مبارک ناشناخته باشند و عجیب به نظر بیایند. طی مدتی که در مدارس و مراکز فرهنگی مناطق ۲، ۶ و برخی مناطق تهران و همچنین در مناطق محروم برگزار کرده ایم به اهدافمان، یعنی معرفی این شخصیت های عروسکی نزدیک شده ایم. با اینکه این نمایش ها مهجور بودند اما خوشبختانه کودکان زود با آنها و داستان هایشان ارتباط برقرار می کنند. پدربزرگ ها و مادربزرگ هم حین و بعد از اجراها برای ما خاطره هایشان را تعریف می کنند. بازخوردها بسیار خوب است.

آیا تاکنون همسایه هایتان یا مراکز فرهنگی منطقه ۲ هم درخواست برگزاری نمایش در محله را از شما داشته اند؟

بله. طی این مدت افرادی بسیاری به یادگیری قصه ها، اجرا، عروسک گردانی و ضرب زنی علاقه نشان داده اند. به نظرم اگر برای این نمایش های خاص آموزش در آموزشگاه های فرهنگی مانند فرهنگسراها هم رونق بگیرد قدم خوبی برای حفظ نمایش های ایرانی برداشته ایم. حتی آینده روشنی برای ترویج این هنر و فرهنگ در خارج از مرزهای ایران وجود دارد. وقتی این خانه برای شخصیت های نمایش خیمه شب بازی در نظر گرفته شده، وقتی در حیاطش برای نمایش خیمه زده ایم و مردم تابستان به خانه موزه می آیند و در حیاط دور همین حوض گرد هم جمع می شوند و منتظر برگزاری اجرا می شوند و در کل وقتی استقبال مخاطبان را دیدیم با دوستان به این فکر افتادیم که باید آن را در همه جای  ایران احیا کنیم و با احیای این نمایش اجازه ندهیم هویت و فرهنگمان به فراموشی سپرده شود. اگر همسایه ها هم درخواست برگزاری برنامه داشته باشند حتماً یک تیم حرفه ای برای نمایش می فرستیم.

شما بچه محل شهرک غرب نیستید. چطور شد که این منطقه را برای زندگی انتخاب کردید؟

دنبال یک مکان آرام برای زندگی بودم. اخیراً خیلی برایم مهم است که وقتی وارد منزل می شوم و در را می بندم دیگر صدای هیاهو شهر و رفت و آمد خودروها و موتورها را نشنوم. در این محله و خانه، شب تا صبح و روزهای تعطیل آرامش دارم و می توانم برای یک هفته ام برنامه ریزی کنم. فکر نمی کنم زیباتر از این در زندگی داشته باشیم که به جای صداهای مزاحم، صدای گنجشک ها و پرنده های دیگر را بشنویم.

کد خبر 483158
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha