سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۸۵ - ۱۲:۰۳
۰ نفر

نسرین گندمی: سال های زندگی خلاق باید از قبل پیش بینی شود. مهم نیست که چند سال از عمر خود را پشت سر گذاشته‌اید.

در جوانی، میانسالی و هر سنی که هستید برنامه ای برای زندگی خود بریزید مهم این است که همین حالا دست به کار شوید.

نکته مهم این است که باید در برنامه ریزی، خود را به عنوان انسانی که در این جهان زندگی می‌کند در نظر بگیرید. هر روز عمر را به مفهوم واقعی کلمه زندگی کنید، از گرفتاری‌های زندگی، ترسی به دل راه ندهید.

زندگی کردن در تمام لحظات عمر را یاد بگیرید. به جزئیاتی که زندگی شما را هیجان می‌بخشد بهای بیشتری بدهید و بدانید که خوردن نان و نیمرو هم لذت بخش است. باید احساس لذت را در جزیی ترین امور زندگی پیدا کنید.

سال های عمر شما، به رغم مشکلات، محدودیت ها و خطرات که البته وجود دارد، می‌تواند پربار و لذت بخش باشد. اگر این را باور کنید خوشبختی در دوقدمی شماست.

افسوس خوردن را فراموش کنید و بدانید که دیگران هم مثل شما شکست ها و ناکامی هایی داشته اند.

حال به مهمترین نکاتی که در ایجاد زندگی خلاق موثر واقع می شوند اشاره می کنیم:

اولین گام برای رسیدن به زندگی خلاق، داشتن تصویر ذهنی سالم است. اگر بخشی از زندگی را تلف کرده اید خود را به خاطر آن سرزنش نکنید.

شما کامل و بی عیب و نقص نیستید، نه شما، هیچ کس نیست از ملامت هم کاری ساخته نیست. برای آنکه سلامت و شادابی را به زندگی وارد کنید احتیاج به تصویر ذهنی سالم دارید. باید احساس کنید که انسانی ارزشمند هستید.

تصویری که هر کس از خود دارد و به عبارتی، آن طور که خود را می بیند روی قضاوتی که از خویش و از دنیایش دارد تأثیر می‌گذارد.

برای رسیدن به خلاقیت باید فعالیت خود را دوچندان کنید، باید به خود ببالید که می توانید به هدف هایتان برسید. احساس مثبت داشته باشید و کارهای مفید انجام دهید، همچنین برای قبول کمبودها و شناخت محدودیت هایی که دارید تلاش کنید باید واقع گرا باشید و با واقع بینی خود را آن طور که هستید در نظر بگیرید و با این حال اجازه ندهید که روحیه بدبینی و منفی گرایی بر وجود شما مسلط شود.

اگر کسی شما را دوست داشته باشد، آن قدر دوست داشته باشد که از خودگذشتگی نشان دهد از مسیر اصلی زندگی اش فاصله بگیرد و شما را از بحرانی که در آن گیر کرده‌اید نجات دهد، اما نمی‌تواند به جای شما زندگی کند. نمی‌تواند به جای شما تصمیم بگیرد نمی‌تواند به طور کامل شریک غم‌ها و شادی‌های شما باشد و از همه اینها گذشته نمی‌تواند توانایی موفقیت یا شکست را در شما ثبت کند.

از او برای اینکه خود را قبول داشته باشید یا دست رو به سینه خود بزنید کاری ساخته نیست. تنها تصویر ذهنی شما چنین قدرتی دارد. تنها تصویر ذهنی است که می‌تواند به شما احساس اعتماد و اطمینان ببخشد.

با تقویت روزانه تصویر ذهنی خویش، برای زندگی خلاق آماده می شوید و خود را شایسته خوشی های زندگی می دانید و از آن به سود خود استفاده می‌کنید.

برای اینکه در خود یک تفکر و روحیه مثبت به وجود آورید باید طرز تلقی و برداشت خود را نسبت به رویدادهای زندگی تغییر دهید تنها دراین صورت است که می‌توانید به کشمکش‌های درونی خود خاتمه دهید و از یک روحیه شاد و پربار بهره‌مند شوید.

اقلیت خلاق مثبتند. آنان کسانی هستند که در میان تردید و ناامیدی‌ها جرقه امید و خوش بینی را روشن نگه می‌دارند. اقلیت خلاق به پیشرفت فرهنگ معتقدند.

گام بعدی برای رسیدن به زندگی خلاق، داشتن هدف است. برای لذت بردن از زندگی هدف داشته باشید. زندگی مجموعه ای از هدف هاست و مسئله رسیدن به آنهاست.

آیا با توجه به آنچه در درون شما می‌گذرد، می‌توانید به هدف‌هایتان برسید یا نه خسته و دلسرد هستید. از هدف‌هایتان غلفت نکنید هر روز قدمی به جلو بردارید و این پیشرفت روزانه را احساس کنید و بدانید که فرصت و دامنه هدف نیست که مهم است.

مهم هدفی است که به هر صورت هر چند جزیی برای خود انتخاب کرده اید. در جویبار روان زندگی به حرکت ادامه دهید و برای رسیدن به هدف هایتان از هیچ گونه تلاشی فروگذار نکنید. جاری باشید، حرکت کنید، اگر شما به هدف نرسید، هدف به شما می‌رسد. مهم سمت حرکت شماست مهم این است که به پیش می‌روید و این پیشرفت را احساس می‌کنید.

واژه هدف برای بسیاری از افراد حاوی مفهومی منفی است، زیرا اغلب با وسواس و فشار و تنش و رقابت با دیگران همراه بوده است.

برای کامجویی از هدف‌هایتان آنها را به صورت علایم راهنما بنگرید که به مسیری ویژه اشاره می‌کنند تا تمرکزی دقیق به وجود آورند و شما را به تحرک وادارند.

راه رسیدن به هدفتان به خودتان بستگی دارد. می‌توانید در طول راه بسیار جدی و منظم باشید و تمام توجه تان را به رسیدن به هدف تان معطوف کنید یا بیاسایید و از مسیر و راه محفوظ شوید.

برای توفیق در کارها هیچ چیز به اندازه اعتقاد و ایمان به توانستن، موثر نیست. اگر از انجام کاری بترسید و فکر کنید که قادر به انجام آن نیستید تحت هیچ شرایطی آن کار را به نحو مطلوب نمی‌توانید انجام دهید.

اگر ملاحظه می کنید که شما در یک کار موفق نمی‌شوید و هستند کسانی که در همان کار به موفقیت های کافی دست یافته اند این را بدانید که عیب در شماست. آن که موفق است ایمان دارد که می‌تواند موفق شود و شما هنوز این یقین را به دست نیاورده اید.

در مورد هدف‌های کوتاه مدت واقع بین باشید. هدف‌هایی قابل دسترس برای خودتان تعیین کنید تا دچار دلسردی نشوید. بهتر است در آغاز کار، گام‌هایی کوچک و مطمئن بردارید تا اعتماد به نفس پیدا کنید.

در مورد هدف‌های بلندمدت، گسترده و آرمان گرا باشید. بگذارید تخیلتان بگسترد و عالی ترین را انتخاب کنید.

توجه تان را بر جوهر هدف تان متمرکز کنید. نگران جزئیات نباشید. زیرا جزئیات ممکن است تغییر کنند. در مورد هدف‌هایتان وسواس به خرج ندهید. انعطاف پذیر باشید.

شاید دریابید که بسیاری از هدف‌هایتان عوض می‌شوند، اما در مهمترین هدف‌ها همواره جوهری هست که یکسان به جا می ماند. به یک شیوه خاص اکتفا نکنید هرگاه احساس کردید روش تان کارساز نیست شیوه خود را تغییر دهید.

مترصد پیروزی باشید و در هر کاری که می‌کنید تنها به آن بیندیشید. اگر امروز موفق نشدید اگر به رغم همه تلاش ها امروز به پیروزی نرسیدید از نو شروع کنید و آنقدر مداومت به خرج دهید تا موفق شوید نیروی خلاق خود را به کار اندازید و در جهت موفقیت گام بردارید.نگرانی را به مرحله قبل از تصمیم گیری محدود کنید. اگر برای رسیدن به هدف بیش از یک راه سراغ دارید، برای انتخاب مناسب ترین آنها تأمل کنید.

خوب فکر کنید و همه جوانب را در نظر بگیرید. اما پس از انتخاب راه، بدون کمترین نگرانی در آن جهت حرکت کنید. به جای دیروز و حوادث مربوط به گذشته به امروز فکر کنید. در هر لحظه تنها به یک هدف بیندیشید. گاه لازم است که حل مشکل را به تعویق بیندازید. در این صورت آن را موقتاً  از ذهنتان خارج کنید.

به مکانیزم خودکار خود فرصت بدهید تا در جهت صلاح شما راهی بیابد. با آرامش کار کنید، اطمینان یعنی آرامش و نومیدی، یعنی تنش و فشارهای عصبی.

اگر قصد پیروزی دارید به پیش بروید. از ایستایی، کاری ساخته نیست. باید هر روز زندگی پویا و پرتحرک باشد. در جهت تحقق هدفی که در نظر گرفته اید بزرگ یا کوچک حرکت کنید.

حذف باورهای منفی و کاذب، راه دیگر برای رسیدن به زندگی خلاق است. خود را از باورهای منفی و کاذب نجات دهید. باورهای منفی خود را بررسی کنید می‌توانید آنها را آن طور که هستند در نظر بگیرید. آیا نمی‌توانید آنها را به کلی از وجود خویش پاک کنید؟ اگر نمی‌توانید دست کم آنها را در همان حد که هستند نگه دارید تا بتوانید با آنها زندگی کنید.

به یاد یکی از موفقیت های خوب گذشته خود بیفتید؛ موفقیتی که به راستی به خاطر آن احساس غرور کرده اید. به خود بگویید: مهم نیست که در گذشته شکست‌هایی را تحمل کرده ام به جای آن به موفقیت‌هایی که داشته ام توجه خواهم کرد.

سزاوار خوبی ها و مثبت های زندگی هستم. من ناخدای کشتی خود هستم و تمام فکر و ذکرم را به هدف های خلاق و سازنده معطوف خواهم کرد.

با سرزنش خویش، لذت و شادمانی را از خود دریغ می کنید، این حق شماست که بدون احساس بیم و هراس و تقصیر، احساس شادمانی کنید. زندگی خلاق تصمیم گرفتن برای شادبودن است، پیروزی نیروهای مثبت فکر و تصور بر نیروهای منفی تفکر و تصور است.

اگر مشتاق باشید که از اندیشه های منفی و نگرانی‌هایتان آگاه باشید و ژرفتر به آنها بنگرید تا ببینید که ریشه آنها چیست، می‌توانید از اندیشه‌های منفی و نگرانی هایتان به شیوه مثبت سود جویید.

به محض اینکه از باورهای منفی خودتان آگاه شدید، می‌توانید آنها را تغییر دهید. شناخت عمیق باور منفی به این معناست که ۹۹درصد از راه رها کردنش را طی کرده اید.

شاید چندی به طول بینجامد که کاملاً  از بین برود. اما همین که واقعاً آن را ببینید و احساس کنید که چگونه در زندگی تان سرگرم کار بوده است، بی شک راه خروج را در پیش خواهد گرفت.

با خودتان همنوا و هماهنگ شوید و قدر زندگی تان را بدانید. این فرآیند سبب می شود که انرژی مثبت وجودتان جریان پیدا کند و خود به خود موجب خلاقیت افزونتر زندگی تان می‌شود و اما گام دیگر عفو و بخشش خود است.

شما هم احتمالاً  با مشکلات بمانید، بسازید و ستیز کنید. عقب نشینی موقتی هم اشکالی ندارد، کمکی است به شما تا دوباره به زندگی بازگردید. قبل از هر چیز خود را مشمول عفو قرار دهید.

خطاها و لغزش های گذشته را به خود ببخشایید. از شکنجه کردن خویش به گناه عقل و درایتی که باید در گذشته به خرج می دادید و ندادید دست بکشید.

فراموش کنید که در موقعیتی به جای جسارت، احتیاط کرده‌اید و در موقعیتی دیگر که احتیاط شرط عقل بوده، بی‌پروا بوده اید. عصبانیت‌های بی مورد را فراموش کنید.

فراموش کنید که در جایی در احقاق حق خود کوتاه آمده اید. بگذرید که در برخورد با سخنان تند و درشت، احساسی را جریحه دار کرده‌اید.

کد خبر 4831

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز