سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

علی اصغر صرفه جو: خانواده مستحکم و سالم به منزله پناهگاهی در قبال تنش‌های روزمره است؛ اما حتی بهترین روابط نیز نیازمند صرف وقت، صبر و مسئولیت‌پذیری است.

غنی کردن ازدواج
1 – احساسات خود را درونتان پنهان ندارید. اغلب به همسرتان جملاتی مثل دوستت دارم را بگویید.
2 – همسرتان را با هدیه‌های کوچک غافلگیر کنید تا عشق خود را به او نشان دهید.
3 – عکس همسرتان را در کیف خود بگذارید. اینکار موجب می‌شود تا هنگامی که از یکدیگر دورید، احساس نزدیکی کنید.
4 – از همسرتان برای کارهایی که انجام می‌دهد تشکر و قدردانی کنید.


گوش کردن به حرفهای یکدیگر 
1 – معمولا به زوجین توصیه می‌شود تا زمانی را برای گفتگوی خانوادگی مقرر دارند، اما عملا اینکار کمتر اتفاق می‌افتد. راه‌حل بهتر این است که هنگام انجام کارخانه یا زمانی که مشغول آماده شدن برای بیرون رفتن هستید و یا در هر موقعیت دیگر، بایکدیگر صحبت کنید.


2 – آهنگ کلام هنگام صحبت با همسر یا هر عضو دیگر خانواده کیفیت رابطه را رقم می‌زند. ادب و نزاکت از محیط خانه شروع می‌شود و عنصر اساسی برای یک ازدواج موفق است.


3 – اگر همسرتان مشغول بیان یک ایده است، با دقت به او گوش دهید. هیچ چیز مانند همدلی و گوش دادن به یکدیگر موجب نزدیک شدن روابط نمی‌شود.


4 – هنگامی که با باری از مشکلات بیرون از خانه و دفتر کار و یا عصبانیت ناشی از ترافیک سنگین به خانه می‌آیید، این مشکلات را به خانواده تحمیل نکنید، سعی کنید تا احساساتتان را تعدیل کنید.


5 – راجع به آینده‌تان با یکدیگر سخن بگویید و به ایده‌های یکدیگر توجه کنید. چه اهدافی را دنبال می‌کنید؟ به خاطر داشته باشید که ازدواجتان با گذشت زمان و تجربه تغییر می‌کند. پس اهدافتان نیز در معرض دگرگونی هستند.


6 – همگان نیازمند اوقاتی برای پرداختن به خود هستند، پس به این نیاز همسرتان ارج بنهید و نیاز او را به مطالعه، راهپیمایی در تنهایی یا دنبال کردن علایق و سرگرمی‌هایش درک کنید.


7 – اوقات شب برای بسیاری از خانواده‌ها مهمترین اوقات بشمار می‌رود. در این زمان تمامی اعضای خانواده گرد هم می‌آیند، پس این اوقات را در اولویت قرار دهید و مسائل و مشکلات را تا هنگامی که شام به اتمام برسد و افراد آرامش نسبی را کسب کنند، مطرح ننمایید.


برنامه اوقات فراغت
1 – صبر نکنید تا اوقات خوش به خودی خود اتفاق بیفتد. خودتان برای وقوع آنها تدارک ببینید. برای پیک‌نیک، مهمانی، رستوران رفتن و یا هر نوع خوشگذرانی دیگر برنامه‌ریزی کنید.


2 – هنگامی که با همسرتان به گردش رفته‌اید، مسائل خانوادگی را با خود نبرید. سعی کنید تا راجع به مسائل حاضر یا کتاب، سیما، برنامه‌های تلویزیونی و یا هر چیز دیگر صحبت کنید. اما مشکلات کاری را مطرح نکنید.


3 – با یکدیگر بخندید، قهقهه‌ موجب تقویت روابط می‌شود. فیلمهای کمدی (خنده‌دار) مورد علاقه‌تان را تماشا کنید و به نوبت به سلیقه یکی از اعضای خانواده عمل کنید.


4 – عادتهایتان را تغییر دهید. مثلا به نوبت رانندگی کنید یا صورت حسابها را به نوبت بپردازید. یا برنامه‌ریزی برای تعطیلات را به تناوب انجام دهید. این کار موجب می‌شود که ازدواجتان از حالت تکراری در بیاید.


5 – اگر مسئولیت‌هایی چون نظافت، کار و نگهداری از بچه‌ها بر کیفیت روابط شما غلبه کرده‌اند، به خودتان یک مرخصی موقتی بدهید و به استراحت بپردازید.


روش برخود با اختلافات
وجود اختلافات جزیی در ازدواج‌های سالم طبیعی است، اما چنانچه متوجه شدید که دعوا تنها راه ارتباطی شما و همسرتان شده است، دقت‌نظر بیشتری اعمال کنید.


1 – در موقع عصبانیت سعی کنید تا موضوع مورد اختلاف را به خوبی تعریف کنید و بر روی آن تمرکز کنید و موقعیت یکدیگر را درک کنید.


2 – عادلانه دعوا کنید. از آنجایی که شما و همسرتان یکدیگر را به خوبی می‌شناسید، اصطلاحات روانشناختی ای چون «پارانوئید، برون‌فکنی» را بکار نبرید. استفاده غیرحرفه‌ای از این عبارات معمولا اوضاع را بدتر می‌کند.


3 – از اینکه به همسرتان بگویید که با خودتان یا در ارتباط با او مشکل دارید، واهمه‌ای نداشته باشید. هیچ‌کس حتی زن و شوهرهای بسیار صمیمی، نمی‌توانند فکر یکدیگر را بخوانند. پس باید او را مطلع سازید.


4 – پیش از اینکه همسرتان را بطور مثال برای بی‌نظمی متهم سازید، از خودتان بپرسید که در واقع آیا می‌توان انتظار دیگری داشت؟ مثلا اگر او پیش از ازدواج با شما هم بی‌نظم و ترتیب بوده، پس نمی‌توان انتظار بیشتری داشت یا حداقل قدری از آن را باید پذیرفت.


5 – بررسی کنید که چه اوقاتی برای بحث با همسرتان مناسب‌تر است. برخی از افراد در شب‌ بهتر عمل می‌کنند و برخی دیگر در روز. پس بحث را در زمانی که ممکن است او هنوز کاملا هوشیار نشده یا دیگر در حال بخواب رفتن است به راه نیندازید.


زمانی برای اتحاد بیشتر
1 – تا حد امکان شام شب را با خانواده میل کنید. حداقل 4 شب در هفته و آن را به محیطی صمیمی مبدل سازید. شکایات و اعتراضات را به بعد از آن موکول کنید.


2 – اغلب ما دستخوش فشارهای دنیای خارج شده‌ایم، اما نباید گذاشت تا این فشارها موجب بی‌توجهی ما به خود یا خانواده‌مان شوند. با اندکی تفکر خلاق، حتی پرمشغله‌ترین برنامه‌های زندگی نیز می‌توانند زمانی را برای ارتباطات خانوادگی دربرگیرند.


3 – تقویمی بزرگ مهیا کنید تا تمام افراد خانواده بتوانند برنامه‌های هفتگی و ماهانه‌شان را در آن علامت بگذارند. همچنین اوقات مربوط به خانواده را با علامت‌X در آن مشخص سازید.


4 – اگر به نظر می‌رسد که اوقات مربوط به خانواده که در تقویم مشخص نموده‌اید مرتبا جایشان را به فعالیت‌های دیگر می‌دهند، در برنامه‌های دیگر دست برده و فعالیت‌های دیگر را کاهش دهید.

کد خبر 6941

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز