همزمان با ایام الله دهه فجر ۳ میدان تره بار در ۳ محله منطقه ۱۲ افتتاح و بهره برداری شد تا چشم انتظاری مردم برای دسترسی به امکانات شهری به پایان برسد.این میادین با رویکرد اجرای پروژه های خرد محله محور بهره برداری شدند.

بازار میوه و تره بار

همشهری آنلاین/ فاطمه عسگری نیا: محله های قیام، سیروس و ایران سه محله ای هستند که این روزها چراغ  بازار میادین میوه و تره بار در این محله ها روشن شده است. «حسین کریمی» از اهالی محله ایران می گوید:« ساخت بازار  میوه و تره بار در محله خواسته ای بود که در طول سالیان گذشته از سوی اهالی محله به شهرداری ناحیه و منطقه مطرح می شد اما همواره محدودیت منابع مالی و نبود زمین به عنوان موانع اجرای این طرح، از سوی شهرداری منطقه اعلام می شد. خوشبختانه با پیگیری مردم و تلاش شهرداری امروز این بازار در خیابان بوته ایجاد شده و شهروندان ساکن محله ایران می توانند از مزایای آن بهره مند شوند. »
«فاطمه علیمحمدی» یکی دیگر از شهروندان ساکن در محله ایران می گوید:« محله ایران یکی از محله های قدیمی و شناسنامه دار تهران است و جای تاسف داشت که این محله از داشتن یک بازار روز میوه و تره بار محروم بود و اهالی محله مجبور بودند برای تامین نیازهای خود به قیمت مناسب تر راهی محله های دیگر شوند آن هم به بهای تحمل ترافیک سرسام آوری که در محله های منطقه ۱۲ حاکم است. »
در محله سیروس هم با افتتاح بازار روز میوه و تره بار محلی، در مساحت حدود ۵۰۰ متر مربع، بخش قابل توجهی از نیازهای مردم محله در این زمینه تامین شده است. «بهروز حسینی» یکی از اهالی محله می گوید:« با وجود این که از سالهای پیش در محله های همسایه و همجوار ما روزبازارها فعال شده اند در محله سیروس این امکان وجود نداشت. درست است بخشی از این مسئله به فرهنگ بومی منطقه و بازار داغ کاسبان محلی در سایه اعتماد همسایه ها برمی گردد اما حقیقت امر این است که با توجه به افزایش روز افزون قیمت کالاها، جای خالی  بازار میوه و تره بار که زیر نظر سازمان میادین و تره بار باشد احساس می شد. »


بازار میوه و تره بار محله سیروس که در خیابان موسوی کیانی واقع است به لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی آسان می تواند هم نیاز محله را تامین کند هم به شهروندان عبوری از منطقه خدمات ارائه کند. این حرفهایی است که «سجاد غلامی» از شهروندان و کاسبان محلی  ساکن در محله سیروس می گوید. او ادامه می دهد:« بافت تاریخی و قدیمی مرکز تهران و فعالیت کسبه قدیمی و بازارهای سنتی مانع از این شده بود که در محله ما تا به امروز چنین امکانی فراهم شود. این موضوع در طول سالهای گذشته بارها و بارها از طریق شورایاری و اهالی  محله دنبال شده بود. افتتاح این پروژه در محله،رضایتمندی مردم را به دنبال خواهد داشت. او می گوید:« به نظر من به عنوان شهروند تهرانی رمز موفقیت شهرداری تهران تمرکز بر اجرای پروژه های کوچک محلی است. خیلی خوشحال شدیم که شهردار امسال بودجه شهر را با محور توسعه محلی به شورای شهر ارائه کرده است چرا که این کار مقدمه ای بر توسعه محلی شهر تهران است. »
در محله قیام مردم هم از بابت افتتاح بازار جدید میوه و تره بار در بلوار قیام خرسندند هم از افزایش ۸۰۰ متر بوستان حوری به فضای سبز محله شان در همسایگی این بازار. محمد رادمهر از اهالی محله می گوید:«  ما در محله نه بازار میوه و تره بار داشتیم نه بوستان مناسب. در محله های ما ترافیک و شلوغی آنقدر زیاد است که گاه اهالی دوست دارند در پاتوقی دور هم بنشینند و نفسی تازه کنند و ایجاد فضاهای سبز کوچک مقیاس هم می تواند باعث خوشحالی مردم شود. »

توسعه بازار روزها اولویت شهرداری منطقه
معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۱۲ در گفتگو با خبرنگار ما می گوید:« بعد از تائید مکان پیش بینی شده برای ساخت این سه بازار میوه و تره بار در منطقه ۱۲، عملیات ساخت آنها از ابتدای سال جاری در فضاهایی به وسعت ۵۰۰ متر مربع آغاز و قرار شد در بهمن ماه ۹۸ مورد افتتاح و بهره برداری قرار بگیرد که خوشبختانه این اتفاق افتاد. »
«محمد رضا ندرلو» افزود:«علاوه بر این سه مرکز برای ایجاد بازار روز میوه و تره بار در ۳ محله دیگر منطقه هم اعم از دروازه شمیران، تختی و هرندی نیز ۴ زمین به سازمان میادین  میوه و تره بار پیشنهاد شده است که به محض تائید،عملیات اجرایی ساخت این مراکز هم اغاز خواهد شد چرا که توسعه این مراکز از اولویت های شهرداری منطقه است. »
او یادآور شد:« محله امامزاده یحیی» تنها محله  در منطقه ۱۲ است که برنامه تاسیس بازار میوه و تره بار در آن نخواهم داشت، علتش هم بافت سنتی محله و اعتماد زیاد مردم به  کسبه بومی است.

مردم صاحب بازار روزهای محلی هستند


مدیرعامل سازمان مدیریت میادین شهرداری نیز در گفتگو با خبرنگار ما می گوید: «با توجه به تراکم جمعیت محدوده مرکزی تهران و همکاری خوب شهرداری منطقه ۱۲ شاهد افتتاح این پروژه ها هستیم و تلاش می کنیم توسعه بازارهای روز میوه و تره بار را در محله های شلوغ و محروم تر پایتخت با سرعت بیشتری دنبال کنیم. »
«سید سعید راد» ادامه می دهد:« اعتقاد داریم صاحبان اصلی بازارها، شهروندان هستند و به محض آماده شدن پروژه هایی از این دست حتی یک روز هم منتظر افتتاح رسمی نمی‌مانیم و بلافاصله این پروژه ها توسط مردم هر محله افتتاح خواهند شد. »
 

کد خبر 482646

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha