ساختمان بزرگ وسط خیابان اردشیر یک گاراژ درست و حسابی بود که بروبیای زیادی داشت و بسیاری از صاحبان کارخانه‌های ریسندگی و لاستیک‌سازی سه‌راه آذری اتول‌های فرنگی خود را برای تعمیر یا نگهداری به آنجا می‌سپردند.

هويت

محله آنلاین- رابعه تیموری: حاج «غلامعلی محمدی» که از موسپیدان محله آذری است، می‌گوید: «گاراژ را چند تا از بروبچه‌های محل می‌چرخاندند که اهل آذربایجان بودند و لهجه آذری غلیظ و شیرینی داشتند، اما گاهی سر و کله یک مرد میانسال اتوکشیده پیدا می‌شد که می‌گفتند صاحب گاراژ است و در محله‌های اعیانی تهران زندگی می‌کند. اردشیر خان که زمین‌های این خیابان را خریده و اسمش هم روی خیابان مانده بود، زمین گاراژ را به او فروخته بود.»
محمدی، دوران رونق و جنب‌وجوش کارخانه‌های ریسندگی و لاستیک‌سازی سه‌راه آذری را خوب به خاطر دارد. انتقال این کارخانه‌ها به شهرک ولی‌عصر(عج) کنونی، رفت‌وآمد بالانشینان اتول‌سوار را به خیابان اردشیر کم کرد و مدتی بعد در قسمتی از گاراژ سوله‌ای برای نگهداری مواد پروتئینی ساخته شد. 
او تعریف می‌کند: «بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این گاراژ به سازمان گوشت معروف و در آن گوشت و مرغ یارانه‌ای توزیع شد. وقتی اعلام می‌کردند که ارزاق توزیع می‌شود مردم محله‌های دور و نزدیک با دفترچه‌های بسیج اقتصادی یا کوپن جلو سازمان گوشت صف می‌کشیدند. گاهی این صف تا اول خیابان اردشیر می‌رسید. کم‌کم این خیابان به خیابان سازمان گوشت معروف شد.» 


خیابان سازمان گوشت (اردشیر) که مرکز محله آذری است، پس از دوران دفاع‌مقدس به نام یکی از شهیدان محل یعنی شهید «قدرت پاکی» تغییر نام داد. گاراژ قدیمی این خیابان یا به عبارتی سازمان گوشت سابق که سال‌ها متروکه باقی مانده و به یکی از مشکلات اهالی محله آذری تبدیل شده بود، به همت یکی از خیّران محله به نام حاج «جعفر عزیزی» تملک و به میدان میوه و تره‌بار تغییرکاربری داد. با این قدم خیر عزیزی رونق و جنب‌وجوش گذشته به این مکان پرخاطره بازگشت و اکنون تعداد زیادی از اهالی در میدان میوه و تره‌بار مشغول کار هستند. 

کد خبر 481789

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha