یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
۰ نفر

پدیده فلج در خواب که در فرهنگ عامه از آن به عنوان بختک یاد می‌شود،‌ به نوعی اختلال در خواب است و فرد مبتلا در نتیجه برهم خوردن ساعات خواب، داشتن اضطراب و استرس یا افسردگی به آن گرفتار می‌شود.

اختلال خواب

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سمیرا یزدانی‌نژاد، رواندرمانگر، بیان کرد: پدیده فلج در خواب می‌تواند کاملا ارثی باشد با این حال امکان رخ دادن آن برای هر کسی وجود دارد. فاکتورهایی نظیر بی‌خوابی، برهم خوردن ساعات خواب در نتیجه سفر به مناطق دوردست و تغییر ساعات کاری احتمال تجربه این امر را در افراد افزایش می‌دهد.

وی گفت: احتمال آن‌که فردی در طول زندگی فلج خواب را تجربه کرده باشد ۲۵ تا ۵۰ درصد است. در این حالت فرد به اشکال مختلف در انجام حرکات ارادی ناتوان به نظر می‌آید. برای نمونه ناتوانی در صحبت کردن، حرکت دادن بدن، دست و پا و ناتوانی در گشودن پلک، از علائم گرفتار شدن به پدیده اختلال خواب است.

این رواندرمانگر با بیان این‌که حالت فلج در خواب ممکن است چند ثانیه حتی تا چند دقیقه به طول بینجامد،‌ افزود: این پدیده به عواملی نظیر تنش، آشوب‌های درونی و حمله در خواب مرتبط است. در جریان آن افراد توانایی خود را برای تنظیم چرخه‌های خواب از دست می‌دهند و به صورت تصادفی و غیرمنتظره به خواب می‌روند.

یزدانی‌نژاد ادامه داد:‌ این وضعیت ممکن است حین به خواب رفتن یا پس از بیدار شدن از خواب اتفاق بیفتد از این رو علائمی از جمله استرس، اضطراب و افسردگی می‌تواند باعث بروز این اختلال شود. با وجود این نمی‌توان به طور دقیق چنین فاکتورهایی را تحت کنترل درآورد.

این روانپزشک گفت: فلج خواب می‌تواند یکی از علائم چهارگانه اختلال خواب‌آلودگی شدید روزانه توام با توهمات خواب باشد. گاهی وجود توهمات شنیداری، دیداری، لامسه، احساس خفگی و سنگینی روی قفسه سینه و ترس، دلیل ایجاد این تجربه وحشتناک در بیمار است که مورد حمله قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: خواب نامنظم و محرومیت از خواب، افزایش استرس و اضطراب، کار شیفتی، تغییرات ناگهانی در سبک یا محیط زندگی، مصرف قرص‌های خواب‌آور و آنتی‌هیستامین‌ها می‌تواند احتمال بروز آن را بیشتر کند.

  • اقدامات درمانی 

یزدانی‌نژاد گفت: بهداشت خواب و خواب کافی، تلاش برای کنترل اضطراب و پرهیز از مصرف خودسرانه داروهای خواب‌آور در این میان بسیار حائز اهمیت است. اگر فرد حرکات سریع چشمی انجام دهد و به دنبال آن پلک‌ها، سر یا انگشتان دست و پایش را تکان دهد و یا فرد دیگری او را صدا بزند یا بدنش را لمس کند حمله خاتمه می‌یابد.

وی توضیح داد: جلوگیری از خوابیدن به پشت تا حدودی از بروز فلج در خواب جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد احتمال بروز این پدیده در افرادی که به صورت طاق‌باز می‌خوابند ۳ تا ۴ برابر بیشتر از سایرین است.

این روانپزشک تصریح کرد: اگر فرد درگیر با فلج خواب از خواب بیدار شد و دریافت نمی‌تواند حرکت کند، کل انرژی خود را روی تکان دادن انگشتان پا قرار دهد. زمانی که یکی از ماهیچه‌های خود را حرکت دهد بلافاصله فلج خواب از بین می‌رود.

کد خبر 481849

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha