سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۱:۱۳
۰ نفر

گروه شهری: نودمین جلسه علنی شورای شهر تهران، نخستین جلسه درسال ۸۷ هم محسوب می‌شد.

در جلسه حاشیه‌های خبری مصاحبه خبرنگاران با رئیس شورای شهرتهران، برتنها دستور اصلی جلسه غلبه کرد.

شاید اطلاع از واکنش مهدی چمران به‌عنوان رئیس شورای اسلامی شهر درمقابل درخواست فرماندارتهران مبنی بر تجدید نظردرمصوبه افزایش نرخ کرایه وسایل نقلیه همگانی درسال جدید مهم‌ترین انگیزه‌ای بود که پای خبرنگاران را به شورای شهر تهران بازکرد.

افزایش، کمتر از میزان تورم

چمران دراین باره به خبرنگاران گفت: وقتی همه چیز گران شده،  نمی‌توانیم به تاکسیران بگوییم تو یکی گران نکن. این انتظار در صورتی منطقی بود که قیمت هیچ چیز بالا نمی‌رفت؛ ضمن اینکه افزایش 12 تا 15 درصدی کرایه تاکسی‌ها کمتر از تورم 18درصدی نیزهست.

وی تاکید کرد: نظر شورا همانی است که تصویب کردیم وبه فرمانداری نیز در این زمینه جواب منطقی خواهیم داد.

به اعتقاد چمران، تاکسی متعلق به بخش خصوصی است و تاکسی و اتوبوس بخش خصوصی باید بتواند مخارج خود را تامین کند.

وی دربخش دیگری ازسخنان خود گفت: هرساله به‌دلیل تورم مقداری به کرایه‌ها اضافه می‌شود درمورد نرخ بلیت اتوبوس نیزبنده پیشنهاد کردم ۲۵ تومان شود تا ۵ تومان به‌عنوان پاداش و به منظور ایجاد انگیزه در اختیار خود رانندگان اتوبوس قرار گیرد که این پیشنهاد در حال پیگیری وبررسی است.

چمران درعین حال افزایش کرایه به صورت عرفی یا خود سرانه را مردود دانست وتاکید کرد باید نرخ‌های مصوب اعمال شودبه همین دلیل درسال جاری ودرراستای اجرای صحیح نرخ‌ها از راهنمایی‌و‌رانندگی نیزکمک خواهیم گرفت.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا اعتراض فرمانداری به نرخ کرایه تاکسی‌ها در جلسه شورا مورد بررسی قرار نگرفت، گفت: درخواست فرمانداری عصر دوشنبه به شورا رسید و پاسخ به آن پس از بررسی در کمیسیون‌های شورا و ۱۰ روز فرصت قانونی‌ای که دراختیارداریم در صحن علنی مطرح وبه رای گیری گذاشته خواهد شد.

رئیس شورای شهرگفت: سازمان تاکسیرانی کارکارشناسی زیادی برای تعیین نرخ کرایه تاکسی‌ها انجام دادوشورای شهرنیزپس ازچندین جلسه بحث وبررسی به افزایش نرخ کرایه‌های تاکسی رای داد.

لزوم بررسی بیشتر

چمران همچنین درباره دلایل توقف احداث پل روگذر در خیابان آزادی (بهبودی) گفت: این پل به منظور کاهش بار ترافیک برای تردد اتوبوس‌های تندرو در حال احداث بود اما کمیسیون عمران شورا معتقد است که کار اساسی تری برای رفع ترافیک این محدوده می‌تواند صورت گیرد.بر اساس بررسی‌های صورت‌گرفته ازسوی اعضای کمیسیون عمران و با حضور رئیس شرکت متروی تهران، احداث زیرگذر به جای تقاطع غیرهم سطح متوقف شد، مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که تکلیف هزینه‌های صرف شده برای احداث این پل چیست گفت: سازه فلزی این پل به گونه‌ای است که قابل انتقال ونصب درجای دیگراست.

بانک اطلاعات سازمان‌های مردم نهاد

شورای شهر تهران با تصویب طرح تشکیل ستاد ساماندهی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با وظایف و اختیارات مدیریت شهری با تشکیل بانک اطلاعات این سازمان‌ها موافقت کرد.

این طرح تقریبا ۲ ساعت از وقت شورا را به خود اختصاص داد و اعضا بعد از اتمام آن تنها موفق شدند که ۵ دستور مربوط به نامگذاری را بررسی و تصویب کنند.

بر اساس مفاد این طرح، ستاد ساماندهی فعالیت‌های سازمان‌های مردم نهاد مرتبط با وظایف و اختیارات مدیریت شهری با عضویت ۲نفر از اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران (که یکی از اعضای این کمیسیون خواهد بود)، ۲ نماینده از کمیسیون‌های اصلی شورای شهر، شهردار یا نماینده تام الاختیار وی، معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار، یک کارشناس خبره دارای مدرک لیسانس و ۲ نماینده منتخب سازمان‌های مردم نهاد باید تشکیل شود.

تشویق و حمایت از ایجاد و تشکیل سازمان‌های مردم نهاد و پیگیری در جهت ثبت و صدور مجوزهای لازم جهت فعالیت قانونی آنها،  حمایت و پشتیبانی معنوی،  حقوقی،  تشکیلاتی و مالی از سوی سازمان‌ها و انجمن‌های مردم نهاد، ایجاد بانک اطلاعات از سازمان‌های مردم نهاد در شهر تهران، برقراری تعامل شورای شهر و شهردار تهران و دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و مجموعه مدیریت شهری با سازمان‌های مردم نهاد به منظور ایجاد شرایط لازم برای فعالیت این سازمان‌ها در تحقق اهداف و وظایف آنها  ست.

کد خبر 48181

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز