سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی‌که نمایندگان کنگره آمریکا شنونده گزارش دیوید پترائوس فرمانده نظامی آمریکا در عراق و رایان کروکر سفیر واشنگتن در بغداد درباره تحولات اخیر و آینده این کشور هستند، روزنامه گاردین از طرح محرمانه آمریکا برای عراق خبر داد.

روزنامه گاردین در خبری به قلم سوماس میلن نوشت به متن پیش‌نویس توافقنامه‌ محرمانه‌ای دست یافته که به آینده وضعیت نیروهای آمریکایی در عراق مربوط می‌شود. این پیش‌نویس نشان می‌دهد، آمریکا برای حضور نامحدود نظامی در عراق البته به‌صورت مشروط آماده شده‌است.

این پیش‌نویس به تاریخ ۷ مارس تهیه شده و به‌صورت توافقنامه‌ای میان دولت‌های آمریکا و عراق به امضا رسیده‌است اما از آنجا که مهر بسیار محرمانه و حساس بر آن خورده شده، کسی از آن اطلاعی نیافته‌است.

در این توافقنامه آمده است که هیئت نظامی و غیرنظامی سازمان ملل جای خود را در درازمدت به نیروهای آمریکایی می‌دهد. نظامیان آمریکایی هم می‌توانند افراد مخل امنیت در عراق را بدون محدودیت زمانی دستگیر کنند.

در این توافقنامه هیچ‌ اشاره‌ای به شمار نیروهای آمریکایی که قرار است در عراق بمانند، میزان سلاح‌های آنها و همچنین موقعیت حقوقی یا قدرت آنها در تعامل با شهروندان عراقی نشده‌است.

اینها همه موضوعاتی است که در توافقنامه‌های کنونی مربوط به حضور نظامیان آمریکایی در عراق آمده‌ و مشخص شده‌است اما این توافقنامه‌ها هر کدام زمان دارد و برای درازمدت تنظیم نشده‌است.

توافقنامه‌ محرمانه‌ای که روزنامه انگلیسی گاردین به پیشن‌نویس آن دست پیدا کرده در واقع شرایط حضور درازمدت نظامیان آمریکایی و دیگر نیروهای چندملیتی در عراق را مشخص می‌کند.

آمریکا امیدوار است این توافقنامه در فضایی محرمانه تا پایان ماه جولای در پارلمان عراق به تصویب برسد اما با توجه به درگیری‌های هفته‌های اخیر میان نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان مقتدی صدر در بصره و همچنین تهدیدهای دولت عراق برای عدم‌حمایت از انتخابات محلی در فصل پاییز، پیش‌بینی می‌شود که احزاب سنی و نیروهای ضد‌اشغال در پارلمان عراق به شدت با این توافقنامه مخالفت کنند.

یک منبع خبری نزدیک به سیاستمداران سنی عراق دراین باره به خبرنگار گاردین گفت، در بغداد محافل سیاسی اطمینان دارند که این توافقنامه اگر به شکل کنونی بماند و تغییر نکند، رد می‌شود. دولت نوری مالکی با این توافقنامه مشکلی ندارد اما پارلمان به شدت با آن مخالف است.

در واشنگتن هم با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و محوری بودن موضوع جنگ عراق در آن، این توافقنامه حمایت چندانی ندارد.

اعضای دمکرات کنگره مانند سناتور ادوارد کندی از اعضای برجسته کمیته نیروهای مسلح کنگره می‌گویند که این توافقنامه فراتر از توافقنامه‌های قبلی و بیشتر شبیه یک پیمان است به همین دلیل باید در سنا به تصویب برسد. مقامات دولتی آمریکا اما با این موضوع مخالفند.

ژنرال دیوید پترائوس فرمانده نیروهای نظامی آمریکا در عراق در کنگره با پرسش‌های سختی از سوی نمایندگان آمریکا رو‌به‌رو شده و می‌شود.

رسانه‌های آمریکایی درباره فضای این جلسات نوشته‌اند که نمایندگان کنگره این بار بسیار بی‌صبر شده‌اند و از ادامه‌دار شدن این وضعیت بحرانی در عراق خسته‌اند به همین دلیل پرسش‌های تندی را مطرح خواهند کرد.

پترائوس و کروکر قرار است در گزارش دوره‌ای خود به کنگره درباره پیامدهای راهبرد افزایش نیرو که جورج بوش در سال 2007 آن را به‌عنوان یک راه حل جدید برای ایجاد تغییر در شرایط بحرانی عراق مطرح کرد، به نمایندگان کنگره گزارش دهند.

سال گذشته در پی همین گزارش نیروهای آمریکایی در عراق 30 هزار نفر افزایش یافت.

کد خبر 48166

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز