سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

فرانک رایکارد، خونسردترین مربی دنیاست. او روی مبل راحتی دراز کشیده و پاهای بلندش را در حالی که چکمه قهوه‌ای پوشیده، روی میز گذاشته است.

به نظر می‌رسد که مربی هلندی در یک مکان تفریحی باشد، ولی او در دفتر کارش در راهروهای ورزشگاه نوکمپ است.

این در حالی است که بارسا به حساس‌ترین روزهای فصل رسیده و برای قهرمانی در لالیگا و صعود به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان می‌جنگد.

رایکارد یک روانشناس به دنیا آمده و از زیر نظر گرفتن اطرافیانش لذت می‌برد. در خلال این گفت‌وگو، او در حالی که قهوه‌اش را به تدریج سر می‌کشد، درباره فوتبال و خصوصیات بازیکنانش صحبت می‌کند.

  • چه زمانی رونالدینیوی درخشان سابق را دوباره خواهیم دید؟

زمانی که او به لحاظ روحی و جسمی قابلیت تلاش در این جهت را داشته باشد.

  • و ظاهراً او در حال حاضر این قابلیت را ندارد؟

ظاهراً نه. خود او می‌خواهد اما برای رسیدن به آنجا  باید عزم راسخ و بعضاً از خودگذشتگی داشته باشد. بایدها و نبایدهای زیادی وجود دارد. او این توانایی را دارد، بنابراین این اتفاق خواهد افتاد.

  • آیا کار کردن با ساموئل اتوئو سخت است؟

می‌توان  گفت که کار کردن با او راحت است، چون او غرور زیاد و اخلاق کاری دارد. او در اینجا به عنوان یکی از محرک‌های تیم در روزهای خوب شناخته شده است. حداقل در زمین، او همیشه باگذشت و سختکوش است.

او خیلی صادق است، نظر خودش را دارد و اگر از چیزی خوشش نیاید آن را بیان می‌کند. اگر کسی خصوصیاتی مثل او را داشته باشد، من او را انسان سختی نمی‌دانم.

  • تیری آنری در آرسنال یکی از بزرگترین بازیکنان عرصه فوتبال بود اما در بارسلونا این طور نبوده.

بله، او از عواقب مصدومیت رنج می‌برد. آنری مشکلاتی در کمر و پا داشت که تا مدت‌ها او را از ارائه نمایشی مناسب بازداشت. در درجه دوم هم یک مسئله شخصی مطرح است.

  • آنری جدا از دخترش زندگی می‌کند که او را آزار می‌دهد. درست است؟

او مشکلاتی دارد، اما در بسیاری از بازی‌ها ارزش خود را نشان داده. من فکر می‌کنم او شخصیت بزرگوارانه‌ای دارد. با اینکه آنری یک  ستاره بزرگ است، به‌ راحتی در زمین با دیگران همکاری می‌کند.

  • اما آنری بازیکنی نبوده که هنگام خرید او تصورش را می‌کردید.

نه، ولی فکر می‌کنم که او باز هم می‌تواند به آن مرحله برسد. لیونل مسی خیلی شکننده است. او دوباره مصدوم شده  و عضله رانش پاره شده است.

وقتی او بر می‌گردد باید بداند که با اتمام یک  بازی، نبرد دیگری برایش شروع می‌شود. او باید استراحت کرده و از بدنش مراقبت کند. من مطمئنم که لیونل با  این مسئله کنار می‌آید. اما یاد گرفتن زندگی با چنین مصدومیتی که مدام تکرار می‌شود، برای او مثل یک مبارزه است.

  • مسی با وجود جوانی، بازیکن بسیار خوبی است. آیا تا به حال کار آسانی در فوتبال داشته؟

نه، من نمی‌گویم آسان چون من شاهد بازی‌هایی بودم که در کل 90 دقیقه به نظر می‌رسید او یک تنه مقابل 11 نفر بازی می‌کرد، بارها هدف ضربات آنها قرار می‌گرفت و در نهایت ما تنها با نتیجه یک بر صفر می‌بردیم  یا بدون گل مساوی می‌شد و یا حتی یک بر صفر می‌باختیم. او یک دریبل‌زن قهار است اما سعی می‌کند با ایجاد تنوع در بازی‌اش توپ را به جلو ببرد.

یک بار دریبل می‌کند، بار دیگر توپ را به عقب پاس می‌دهد و به عمق نفوذ می‌کند و هیچ وقت این خطر وجود ندارد که هم‌تیمی‌های او همیشه منتظر دریبل‌هایش باشند. گاهی اوقات با انجام کار کمتر می‌توانی در زمین مؤثرتر باشی.

او برای رسیدن به این مرحله به سختی مبارزه کرده و سیری صعودی داشته است، بنابراین این مصدومیت یک عقب‌نشینی بزرگ است. می‌دانم که بازی نکردن برای او چقدر سخت است. آن هم برای کسی که می‌گوید: «توپ را به من بدهید، چه 10 نفر تماشاچی باشد چه 100 هزار نفر.»

  • لیلیان تورام رکورد بیشترین بازی ملی را در تیم فرانسه دارد، اما به عنوان یک بازیکن کمتر راجع به او صحبت می‌شود. شما چه استفاده‌ای از او می‌کنید؟

او به لحاظ فیزیکی مثل آهن قوی است. در تصمیم‌گیری راجع به بهترین زمان ممکن برای ارسال توپ خیلی خوب عمل می‌کند و آرام و محکم است. او بازیکنی است که مهاجمین رویارویی با او را دوست ندارند.

او به خاطر مراقبتی که از بدن خود می‌کند، یک الگو است؛ کار اضافی بعد از تمرینات و در رختکن. او یک مرد  متعادل، باثبات و وفادار است. لازم نیست به لحاظ روانی خیلی نگران او باشی.

  • وظیفه بازیکنان بومی کاتالانی باشگاه مثل ژاوی، کارلس پویول و ویکتور والدس در رختکن چیست؟

آنها قلب تیم هستند. آنها  هر روز با غرور کار می‌کنند. اگر یک هسته متشکل از بازیکنان این چنینی داشته باشی، بازیکنان جوان‌تر ناخودآگاه خود را تطبیق می‌دهند و یاد می‌گیرند که چطور در تیم رفتار کنند اما این روزها بسیاری از تیم‌ها از چنین هسته‌ای برخوردار نیستند، چون بازیکنان به سرعت خرید و فروش می‌شوند.

  • کدام یک از بازیکنانی که با آنها همبازی بوده‌اید یا مربیگری آنها را بر عهده داشته‌اید، شخصیت کامل یک بازیکن فوتبال را داشته؟

ژاوی و پویول بازیکنانی هستند که کار کردن با آنها عالی است. آندرس اینی‌یستا هم یک حرفه‌ای واقعی است. همیشه حاضر است، سخت کار می‌کند و یک  بازیکن فوق‌العاده است.

اما من بازیکنی ندارم که بتواند ایده‌ها را به زمین انتقال دهد. در گذشته چنین بازیکنانی وجود داشتند که با یک نگاه به آنها می‌توانستند در زمین تغییر ایجاد کنند، ولی بازیکنان فعلی زیر بار چنین مسئولیتی نمی‌روند و این وظیفه مربی است.

فایننشال تایمز
۴ آوریل ۲۰۰۸

کد خبر 48157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز