سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

تیم شنای نوجوانان منطقه ۱۰ در مسابقات شنای استان تهران بر سکوی نخست قهرمانی ایستاد.

تیم شنا

همشهری آنلاین / بهاره خسروی : بچه ­های پازل دهم پایتخت با کسب سه مقام اولی در رشته ۲۵ متر «کرال سینه» و همچنین در ادامه با دو مقام دومی در رشته ۲۵ متر «قورباغه» زنگ قهرمانی را در میان مناطق ۲۲­گانه شهر تهران نواختند. مقامی که «آرین حمیدی»، مربی تیم شنای منطقه،آن را آغاز راهی برای کشف استعداد­های شناگران منطقه برای کسب سهمیه آسیا می­ داند. در این گزارش با تعدادی از بچه­ های موفق به نمایندگی از سایر اعضای تیم به گفت­ وگو نشستیم.

سکو اولی­ ها

نزدیک به ۷ یا ۸ سالی است که تیم شنای منطقه ۱۰ در رده ­های مختلف سنی، از نوجوان تا بزرگسالان، به مربیگری «آرین حمیدی» شکل گرفته است. «ایلیا رفیع ­زاده»، «بهراد مرویلی»، «مهداد اسلامی»، «کسری بشپول»، «صدری هدایی»، «آرشان گرجی»، «آرشان اکبرنژاد» از جمله بچه­ هایی بودند که با غلبه بر حریفان خود در مسابقات شنای استان تهران توانستند پرچم موفقیت تکه دهم پایتخت را در میان سایر مناطق شهر تهران بالا ببرند. آرین حمیدی، مربی تیم، که در کارنامه ورزشی­ اش رکورددار ماده ۵۰ متر و ۲۰۰ متر کرال سینه نوجوانان کشوری است، سابقه حضور در تیم ملی را هم دارد. او درباره روش شرکت اعضای این تیم و اجرای مسابقات توضیح می­ دهد: «کار بچه­ ها از زمانی آغاز شد که سن آنها زیر ۱۰ سال بود. با توجه به شرایط استاندارد استخر مجموعه ورزشی شهید «شیرودی»، بیشتر تمرینات را برای آماده سازی در همین استخر انجام می­ دهیم. تیم شنای منطقه ۱۰ نزدیک به ۴۷ شناگر در رده ­های مختلف سنی از نوجوان تا بزرگسال دارد. مسابقات شنا در ۸ رشته میان گروه­ های سنی ۹ تا ۱۰، ۱۱ تا ۱۲، ۱۳ تا ۱۴، ۱۵ تا ۱۶ سال برگزار شد که در آن بسیاری از شناگران حاضر در لیگ حضور داشتند، اما بچه­ های با جسارت و پر تلاش تیم ما با کسب ۳ مقام اولی در رشته ۲۵ متر کرال سینه و ۲ مقام دومی در رشته ۲۵ متر قورباغه توانستند همه رقیبان را کنار بزنند و بر پله نخست این مسابقات بایستند. »

استعداد­یابی

حمیدی در ادامه صحبت­هایش به آماده سازی تیم جوان و موفق منطقه ۱۰ برای شرکت در مسابقات کشوری و استعدایابی و نخبه یابی برای پرش به سکوهای آسیایی اشاره می­ کند و می­ گوید: «خوشبختانه در چند سال اخیر، در رشته شنا موفقیت­ های چشم­گیری را کسب کردیم. کسب مقام سومی در رشته «واتر پلو» پس از ۴۰ سال، یکی از نمونه ­های آن است. در رشته شنا ما استعداد های زیادی داریم که می ­توانند در میدان­ های جهانی برای کشور افتخار آفرین باشند. اما متاسفانه به دلیل نبود حمایت­ های لازم، بسیاری از استعداد­های ورزشی ما در این رشته از میان می­ روند و قهرمانان ما دلسرد می­ شوند. برای مثال استاندارد استخرهای شنا برای ورزش قهرمانی، استخرهای ۵۰ متری است، اما در تهران تعداد کمی استخر استاندارد داریم. علاوه بر این نبود حمایت موجب دلسردی قهرمانان و علاقه­ مندان رشته ورزشی شنا می­ شود. »

حمیدی قصد دارد با کشف و پرورش استعدادها موجب جلوگیری از همین دلسردی­ ها شود و چهره های مستعد و افتخار آفرین را به دنیای ورزش شنا معرفی کند. او در این باره می­ گوید: «اجرای مسابقاتی از این دست برای نخبه پروری نقش موثری دارد، امیدواریم شهرداری و آموزش و پرورش با همکاری و حمایت یکدیگر و فراهم کردن امکانات مورد نیاز این رشته ورزشی، بستر مناسبی برای علاقه­ مندان به ورزش شنا تا رسیدن به مدارج عالی قهرمانی فراهم کنند. »

شنا در میان درس و مدرسه

نیرو­های جوان و مستعد و پر انرژیی تیم پویا در پازل دهم پایتخت، طعم شیرین قهرمانی را در حالی چشید که بسیاری از اعضای آن دانش آموزانی هستند که برای رسیدن به این موفقیت سختی­های فراوانی را تحمل کردند. «بهراد مرویلی» ۱۴ ساله از دانش آموزان کلاس نهم مدرسه تیزهوشان و اعضای موفق تیم است که از این سختی­ ها و تداخل آن با درس و مدرسه می ­گوید: «یکی از مهم­ترین مشکلات ما برای ورزش کردن، تداخل آن با درس و مدرسه است. با توجه به زمان مسابقات گاهی اوقات نیازمند تمرین­ های سنگین و سخت هستیم. از طرفی معلمان و خانواده­ ها هم نخستین اولویت ما را درس خواندن می­ دانند. پس از یک تمرین سخت باید برای درس خواندن و امتحان سنگین آماده شویم. معلمان هم توقع نمره عالی دارند، وقتی برای آنها شرایط ورزش کردن را توضیح می­ دهیم چندان رغبت و تمایلی نشان نمی­ دهند و همکاری چندانی هم ندارند و پاسخشان تنها تاکید بر درس خواندن است. »

بهراد باور دارد با توجه به اهمیت ورزش برای رشد و پویایی ذهن و جسم اگر آموزش پرورش با دانش آموزان ورزشکار همکاری بیشتری داشته باشد، دانش آموزان ورزشکار هم با آرامش بیشتری در مسابقات شرکت می­ کنند.

فراهم کردن امکانات مناسب

یکی از مهم­ترین نیازهای رسیدن به موفقیت در رشته ورزشی شنا، فراهم کردن امکانات سخت افزاری مانند استخرهای استاندارد است. کسری بشپول، عضو ۱۲ ساله تیم این را می­ گوید و ادامه می­ دهد: «متاسفانه امکانات ورزشی برای رشته شنا محدود است و هر استخری شرایط مناسب تمرین کردن را ندارد. با توجه به سنگینی درس ها و توقع معلمان و خانواده برای دریافت نمره خوب، برای تمرین کردن باید به استخرهایی برویم که فرسنگ­ ها از خانه­ مان دور است.این رفت و آمد برای استخر شیرودی و تمرین زمان زیادی را از ما می­ گیرد. »

بی میلی که تبدیل به علاقه شد

آرشام گرجی،۱۰ ساله از دیگر اعضای موفق تیم شنا است که دوره آموزش شنا را در روزهای نخست با بی ­میلی آغاز می ­کند، اما در فاصله زمانی کم، این بی ­رغبتی تبدیل به علاقه می ­شود. آرشام با یادی از این موضوع ادامه م ی­دهد: «با بی­علاقگی که به ورزش شنا داشتم فکر ادامه این ورزش به صورت دائمی دور از ذهن بود. اما به فاصله کمی که توانستم همه مراحل شنا را یاد بگیرم و با حمایت و تشویق خانواده، علاقه ­مند ادامه این ورزش شدم. خوشبختانه در نخستین مسابقه ای که شرکت کردم، مقام سوم مسابقات «یادواره هوشنگ پروین»، از پیشکسوتان شنا، را در رشته «کرال پشت» کسب کردم و سپس در مسابقه «جام آفتاب» مدال طلا گرفتم. اما مانند سایر هم تیمی­ ها و دوستانم باور دارم ورزش شنا باید مانند سایر رشته­ های ورزشی مورد حمایت مسئولان قرار بگیرد تا انگیزه ­های ورزش کردن در این رشته بیشتر شود. »

کد خبر 481089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha