سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۳
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری در تازه‌ترین مطلب وبلاگ شخصی‌اش با بیان اینکه تغییرات در کابینه در راستای نوآوری صورت می‌گیرد افزوده است با وجود مقاومت دوستان و دشمنان در برابر نوآوری‌های دولت اما تلاش ما همچنان ادامه دارد و تغییرات در کابینه نیز در راستای نوآوری صورت می‌گیرد.

دکترمحمود احمدی‌نژاد ‌در مطلب جدیدی که در وبلاگ شخصی خود تحت عنوان «نوآوری: موانع و راهکارها» نگاشته ادامه می‌دهد: ترمیم کابینه در این دولت یک سیاست از قبل اعلام شده براساس اصالت هدف است.

همه ما ابزار هستیم ‏و ملت هدف. فرصت اشتباه کردن و محافظه کاری نداریم. وزرای جدید یا قدیم این کابینه هیچ‌یک سیاست ‏باز و قدرت طلب نبوده و آرزوی وزارت نداشته و ندارند و همین جا اعلام می‌کنم که سیاست انعطاف و انطباق ‏در دولت ادامه خواهد داشت. همه ما باید به امانت بزرگ خدا و مردم و فرصت محدودی که در اختیار داریم ‏بیندیشیم.

 نمی‌خواهم از دولت، رفع مسئولیت کنم

رئیس‌جمهوری در این مطلب که در وبلاگ شخصی‌اش نوشته است با بیان اینکه «مایلم نخستین یادداشت امسال را به مقوله نوآوری به منزله تابلوی راهنمای سال جدید و بحث پیرامون برخی ‏ملزومات و نیز موانع نوآوری در ایران امروز اختصاص دهم و به مسئولیت‌ها ومشکلات دولت در این باب ‏اشاره کنم» آورده است:من نمی‌خواهم از دولت، رفع مسئولیت کرده و برخی ناکامی‌ها را بر عهده دیگران بیندازم.

همچنین مدعی بی‌‏نقص بودن برنامه‌های دولت و روش‌ها و تصمیمات شخص رئیس‌جمهور نیستم، ادعا نمی‌کنم که از همه ‏ظرفیت‌ها و امکانات، به‌درستی استفاده شد و بهتر از این نمی‌شد و نمی‌شود ولی بگذارید از دوستان به ‏نحوی و از دشمنان به نحوی گلایه کنم که اگر راه را بر نوآوری باز نکنیم و اگر بر این ترس غلبه نکنیم ایران ‏عزیز نخواهد توانست عقب ماندگی تاریخی یکی دو قرن اخیر در عصر قاجار و پهلوی را از راه‌های میان‌بر ‏جبران کند.

آنچه باید نگرانش باشیم ساختارشکنی علیه مبانی و چارچوب های هویت اسلامی و ایرانی است اما ‏نوآوری در روش‌ها امری کاملا ضروری و حتی دیر شده است و نباید محافظه کاری و تنبلی را با عقلانیت ‏اشتباه گرفت.‏

احمدی‌نژاد تصریح کرد: اقتصاد ما، نظام مالیاتی، بانکی، بیمه‌ها، الگوی مصرف سوخت و انرژی، یارانه‌ها، نحوه تقسیم کار میان دولت ‏و بخش خصوصی، نظام آموزشی و پژوهشی کشور، سیاست خارجی، نظام مطبوعاتی و رسانه و حزبی در ‏کشور، مدیریت شهری، نظام واردات و صادرات و... همه و همه، تشنه نوآوری در چارچوب اهداف انقلاب ‏اسلامی و در مسیر پیشرفت عادلانه کشورند.‏

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه تغییراتی که در هیأت دولت صورت می‌گیرد نیز در همین راستاست اذعان داشته است: ما یک گروه منسجم هستیم که به اقتضای ‏موقعیت وشرایط، انعطاف و تغییرات لازم را در خود به وجود می‌آوریم و هیچ‌یک به مسئولیتهای خود به ‏عنوان یک امتیاز یا سر قفلی نگاه نمی‌کنیم.‏

احمدی‌نژاد افزوده است:همکاران قبلی و فعلی من در دولت، از این همکاری، تصور یک مسابقه ماراتن امدادی را دارند که بین راه ‏مشعل را یکی به دیگری می‌سپارد. هدف اصلی هیچ‌یک از ما بقاء در دولت نیست بلکه خدمت به ملت است.‏

هر یک از این برادران و خواهران که جای خود را به دیگری می‌دهند برای خود نه هویتی فردی بلکه هویتی ‏جمعی قائلند و این جانب از همه کسانی که فداکارانه آمدند ومتواضعانه رفتند عمیقاً متشکرم و می‌دانم که این ‏سخت‌ترین و شیرین‌ترین دوران خدمت را از یاد نخواهند برد.

 همکاران من شب و روزآرام ندارند وقتی جابه‌جا می‌شوند شاید برای نخستین بار پس از ماه‌ها فرصت ‏استراحت می‌یابند. از همه آنها سپاسگزارم و بابت ماموریت‌های شبانه روزی و طاقت فرسا از آنها و خانواده ‏هایشان عذرخواهی می‌کنم.‏

رئیس‌جمهوری افزوده است: صادقانه طالب همکاری و همفکری همفکران و حتی منتقدان هستیم.‏ از دوستان می‌خواهیم که به ما اعتماد کنند و مشورت دهند و کمک برسانند و از نوآوری نهراسند و از منتقدان ‏و مخالفان دولت نیز متواضعانه می‌خواهم که به جای انتقام حزبی به ارتقای ملی بیاندیشند. باید شجاع بود و راه ‏را برای شکوفایی ملی و تاریخی ایران باز کرد.

دولت ‏را برای اصلاحات انقلابی بسیج خواهم کرد

احمدی‌نژاد در وبلاگ اش با بیان اینکه به‌عنوان مسئول دولت خود را در دو سطح نسبت به مقوله نوآوری مسئول می‌بینم؛ اول، زمینه‌سازی‌، حمایت و رفع موانع اداری موجود در برابر استعدادها و نو آوری‌های مردمی در عرصه‌های ‏علمی، اقتصادی، فرهنگی و... است، می‌افزاید: در این خصوص، همه نخبگان را به مشارکت و مشورت می‌طلبم و دولت ‏را در عالی‌ترین سطح برای اصلاحات انقلابی وانعطاف در روش‌ها بسیج خواهم کرد.

شجاعت و حکمت نیاز جهش‌های ‏نو گرایانه در مدیریت

وی سطح دوم را برنامه‌های ایجابی خود دولت و روش‌های نوآورانه آن در حل مشکلات کشور اعلام کرد و افزود: جهش‌های ‏نو گرایانه در مدیریت، نیاز به شجاعت وحکمت درکنار یکدیگر دارد. دراینجا می‌خواهم بر عنصرشجاعت ‏وجرات در تحقق نوآوری، تاکید کنم زیرا یکی از موانع جدی در برابر شکوفایی ملی وتاریخی ایران حتی در ‏سطح نخبگان، ترس از نوآوری است که امروز نیز عامل مقاومت در برابر تغییرات شده است و اگر فکری ‏به حال آن نکنیم شکوفایی تمدنی وتاریخی ایران جدید، بازهم به تاخیر افتاده ونوآوری‌های فردی وپراکنده، ‏تبدیل به یک جنبش نوآوری در سطح ملی نخواهد گردید.

احمدی‌نژاد تصریح کرده است: از بازی با کلمات و فریب افکار عمومی بیزارم و به واقعیات زندگی مردم، بیش از تصورات خیالی از پشت ‏درهای بسته، توجه دارم و خود را در برابر مشکلات واقعی مردم مسئول می‌دانم.

 از این‌رو همراهی با توده ‏های واقعی مردم را به عضویت در حلقه‌های خاص با دغدغه‌های خاص ترجیح می‌دهم.‏ اینجانب در راستای تحقق وعده‌های انتخاباتی، موظف بودم که دست به نوآوری‌های جدی و اصلاحات ‏اساسی در مسائل مهم و گوناگون کشور بزنم. موضوعاتی از قبیل نظام بانکداری و وام و نرخ بهره، نظام ‏مدیریت وبرنامه ریزی، نظام مالیاتی، در عرصه بیمه‌های اجتماعی و بهداشت عمومی، توزیع ثروت وسهام ‏عدالت، سیاست خارجی و...‏

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه در همین راستا برنامه‌هایی جدید و اصلاحاتی نوآورانه تدارک دیدیم و با کمک همکارانم در دولت با تمام ‏قدرت وارد عمل شدیم افزوده است: اما با چه واکنش‌هایی مواجه شدیم ؟!

در تمام این دو سه سال میل شدید به ادامه ‏سنت‌های اداری وعادت‌های مدیریتی ونوعی انجماد در برابر برنامه‌های دولت، سرعت انجام این اصلاحات ‏را کاسته است. این دولت نسبت به گذر زمان، بسیار حساس است واگر واحد زمان برای برخی سیاستمداران، ‏سال و دهه بوده است برای ما هفته‌ها، روزها، وحتی ساعت‌ها نیز مهم‌اند.

 ‏اگر برای ما نیز منافع حزبی یا اهداف تبلیغاتی وانتخاباتی اولویت می‌داشت براستی نباید وارد برخی ساختار ‏شکنی‌های روشی و مدیریتی می‌شدیم. زیرا شکستن عادات و شالوده‌های کهنه، شبیه نوعی خرافه ستیزی در ‏عرصه مدیریتی است.

احمدی‌نژاد تاکید کرده است: دولت ده‌ها طرح نوآورانه در عرصه‌های مدیریتی و اقتصادی داشته ولی سطح اصطکاک و مقاومت در برابر ‏نوآوری، متأسفانه بسیار بالاست و ما هزینه‌های زیادی برای آن پرداخته و می‌پردازیم.‏ بخش مهمی از وقت و توان دولت، صرف غلبه بر این مقاومت‌ها، ترس‌ها و محافظه کاری‌ها و عادت‌های ‏کهنه می‌شود.‏

کد خبر 48105

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز