دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: مایکروسافت در نامه‌ای به مدیران یاهو سه هفته به آنها یاهو مهلت داده است

که پیشنهاد تصاحب دوستانه را بپذیرند، و مدیران یاهو در پاسخ می‌گویند  گر چه با اصل این معامله مخالفتی ندارند، اما خواستار قیمت بالاتری هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس مایکروسافت در نامه‌ای به هیات مدیره شرکت یاهو هشدار داد که در صورتی که پیشنهاد 41 میلیارد دلاری خرید سهام آن را تا 25 آوریل (6 اردیبهشت) نپذیرد، شیوه‌ای غیرتوافقی را برای تصاحب آن اتخاذ خواهد کرد یا قیمت را پایین خواهد آورد.

 استیو بالمر مدیر عامل  مایکروسافت در این نامه نوشته است: "اگر ما در سه هفته آینده به توافقی نرسیم، وادار خواهیم شد که مورد را به طور مستقیم با سهامداران مطرح کنیم، از جمله یک تلاش حقوفی برای انتخاب مجموعه‌ جایگزینی از مدیران برای هیات مدیره را شروع کنیم ."

او افزوده است: "اگر ما مجبور شویم پیشنهادمان را به طور مستقیم با سهامداران شما مطرح کنیم، این اقدام اثر نامطلوبی بر ارزش شرکت شما از دیدگاه ما به لحاظ قیمت پیشنهادی خواهد داشت."

بالمر در این نامه اشاره می‌کند که سهم یاهو در جستجو‌های اینترنتی و دیدن صفحات – دو معیاری که قدرت یک شرکت پورتال اینترنتی را نشان می‌دهد- از پایان ژانویه، از هنگامی که پیشنهاد مایکروسافت اعلام شد، سقوط کرده است.

در آن زمان پیشنهاد  مایکروسافت 44.6 میلیارد دلار  بود که 62 درصد بالای ارزش بازار یاهو بود. اما با توجه به قیمت فعلی سهام ارزش شرکت تنها 41 میلیارد دلار است.

هیات مدیره یاهو در ماه فوریه پیشنهاد مایکروسافت را رد کرد و گفت این پیشنهاد پایین تر از ارزش شرکت است.

از آن هنگام  مایکروسافت مذاکراتی برای اتحاد با شرکت‌های گوگل، شرکت نیوز، مای‌اسپیس و AOL  تایم وارنر به عمل آورده است، اما تا به حال خبری در مورد پیشنهادی جایگرین علنی نشده است.

مایکروسافت گفته است از همان آغاز همه شیوه‌های ممکن برای انجام این معامله از جمله ارائه پیشنهاد مستقیم به سهامداران یاهو و نیز تلاش در جهت انتخاب نامزدهای خود برای تصدی در هیات مدیره یاهو را در اجلاس سالانه سهامداران شرکت را در نظر داشته است.

پیش از انتشار این نامه در روز شنبه 5 آوریل (17 فروردین) این خبر منتشر شده بود که مایکروسافت یک شرکت حقوقی را به کار گمارده است تا در تصاحب غیرتوافقی یاهو به آن کمک کند.

نشان یاهو در میدان تایم در نیویورک - رویترز

یاهو با معامله با مایکروسافت مخالف نیست

شرکت اینترنتی یاهو که  تحت فشار ضرب‌الاجل سه‌هفته‌ای مایکروسافت برای پذیرفتن پیشنهاد  تصاحب 41  میلیارد دلاری آن قرر دارد، دوشنبه 7 آوریل (19 فروردین) اعلام کرد که با معامله با مایکروسافت، بزرگترین تولیدکننده نرم‌افزار جهان مخالفتی ندارد، اما خواستار پیشنهاد بهتری است.

در این بلندترین اظهارنظر یاهو درباره این معامله تا به حال، مدیر عامل شرکت، جری یانگ، و رئیس آن، روی بوستوک در نامه‌‌ای به استیو بالمر،مدیرعامل مایکروسافت، نوشتند پیشنهاد مایکروسافت منافع سهامداران یاهو را تامین نمی‌کند.

آنها افزودند: "ما در صورت تامین منافع سهامداران مخالف معامله با مایکروسافت نیستیم. موضع ما صرفا این است که ارزش این معامله باید بازتاب‌دهنده ارزش یاهو از جمله منافع راهبردی ناشی از آن برای مایکروسافت باشد و بر این اساس قرار گیرد که اطمینان خاطر سهامداران ما فراهم شود."

این دو در مورد تهدید مایکروسافت برای تصاحب غیرتوافقی یاهو می‌نویسند، چنین کاری "مخرب است و با هدف بیان‌شده شما برای معامله دوستانه در تضاد قرار دارد."

روسای یاهو همچنین اشاره می‌کنند که از ماه فوریه تا به حال  دو شرکت در این مورد با یکدیگر به بحث نپرداخته‌اند.

یانگ و بوستوک همچنین می‌گویند که در انتظار ارائه‌شدن اطلاعات در مورد مسائل قانونی هستند که از این معامله ناشی می‌شود.

یانگ و بوستوک همچنین بر خلاف ادعای بالمر مدیر عامل مایکروسافت می‌گویند اکثر سهامداران یاهو پیشنهاد مایکروسافت را پایین‌تر از ارزش واقعی این شرکت می‌دانند.
یاهو اخیرا پیش‌بینی را منتشر کرد که بر اساس آن درآمد این شرکت در سه سال آینده بیش از 70 درصد افزووده می‌شود.

یانگ و بوستوک در نامه‌شان می‌‌نویسند کسب و کار یاهو در حال پیشرفت است. آنها به اطلاعیه‌ای اشاره کردند که  در همین دوشنبه انتشار یافت و جزئیات بیشتری در مورد تلاش یاهو  بیان می‌کند برای اینکه به یک فروشگاه همه‌کاره برای فروش و توزیع آگهی‌های مصور آنلاین - معادل اینترنتی بیل‌‌بوردها - بدل شود.

این آپگرید که Amp نامیده شده است، تا تابستان امسال در دسترس قرار نخواهد گرفت، و تازه در آن موقع هم در مقیاسی محدود در میان 600 ناشر روزنامه‌ای عمل خواهد کرد که می‌خواهند مقداری از درآمد را که نسخه‌‌های چاپی‌شان به علت رواج اینترنت از دست داده‌اند، بازپس گیرند.

این پلاتفرم جدید یاهو در رقابت با تکنولوژی مشابهی قرار خواهد گرفت که اخیرا گوگل و مایکروسافت به دست آورده‌اند.

گوگل شرکت DoubleClick را به قیمت 3.2 میلیارد دلار خرید تا وسیله‌ای بهتر برای فروش آگهی‌های مصورش را داشته باشد. مایکروسافت نیز با هدف مشابهی aQuantive را به قیمت 6 میلیارد دلار خرید.

کد خبر 48046

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز