یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۳
۰ نفر

محققان کالج کینگ در لندن اعلام کرده‌اند که الگوهای غذایی مختلف با تاثیر روی هیپوکامپ مغز، نقش مهمی در حالات روحی و روانی افراد دارند.

شادی

به گزارش همشهری آنلاین، دویچه‌ وله به نقل از  مدیکال نیوز تودی نوشت: هیپوکامپ منطقه‌ای از مغز است که در فرایندی به نام عصب‌زایی یا نوروژنز، سلول‌های عصبی جدید تولید می‌کند. تحقیقات، نوروژنز موجود در هیپوکامپ را با حالات روحی افراد پیوند داده‌اند؛ به این معنی که تجربیات استرس‌زا باعث کاهش این فرایند و مصرف داروهای ضدافسردگی باعث تقویت آن می‌شوند. غذاهای پرچرب و مصرف بیش از حد قند و الکل نیز می‌تواند روی نوروژنز در بزرگسالان تاثیر منفی بگذارد.

به گفته محققان، پیروی از برخی الگوهای غذایی اما برای افزایش نوروژنز هیپوکامپ خالی از لطف نیست. برای مثال پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای علائم افسردگی را کاهش می‌دهد و با افزایش تولید سروتونین، باعث احساس شادی می‌شود.

این رژیم غذایی شامل میوه‌ها و سبزیجات، غلات کامل، اسیدهای چرب امگا ۳، غذاهای غنی از فولات و ویتامین دی، روغن زیتون، آجیل و دانه‌هاست.

در این رژیم غذایی غلات تصفیه‌شده، سرخ‌کردنی‌ها، محصولات قندی و الکل هیچ جایی ندارند. کسانی که از این رژیم غذایی پیروی می‌کنند باید مصرف گوشت قرمز را به حداقل رسانده و گوشت سفید و شراب را در حد اعتدال مصرف کنند.

تاثیر کاهش مصرف کالری بر بهبود علائم افسردگی نیز ثابت شده است. کاهش مصرف کالری باید طبق نظر پزشک انجام شود. با این حال کاهش ۲۵ درصدی کالری مصرفی برای ۶ ماه، علائم افسردگی را بهبود می‌بخشد. البته کاهش کالری مصرفی نباید در بلندمدت صورت بگیرد، چون به نورون‌ها آسیب می‌رساند و علائم افسردگی را تشدید می‌کند. برخی مطالعات ارتباط بین مصرف پلی‌فنول‌ها و بهبود علائم افسردگی را نیز نشان داده‌اند. پلی‌فنول‌ها در قهوه، چای، مرکبات، آجیل و خشکبار، سویا، انگور، حبوبات و ادویه‌ها یافت می‌شوند.

محققان تاکید می‌کنند که اگرچه یک رژیم غذایی سالم ممکن است به بهبود سلامت روان کمک کند، اما در صورت طولانی بودن علائم افسردگی یا اضطراب حتما باید به روانپزشک مراجعه کرد.

کد خبر 480319

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha