برای جلوگیری از وارد شدن آسیب‌های احتمالی به گیربکس‌های اتوماتیک، کارهایی وجود دارد که حین رانندگی هرگز نباید انجام دهید تا متحمل هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودرو نشوید.

گيربكس اتوماتيك - ماشين - دنده

به گزارش همشهری آنلاین، اختراع گیربکس اتوماتیک یکی از بزرگترین دستاوردها در صنعت خودرو به حساب می‌آید. رانندگی با خودرو دنده اتوماتیک بسیار راحت و ایمن است ولی نیاز به نگهداری و توجه ویژه‌ای در مقایسه با گیربکس‌های دستی دارد زیرا در صورت خراب شدن باید هزینه بیشتری برای تعمیر آن پرداخت کنید. وب‌سایت «دیوار» در این باره نوشت: برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی گیربکس‌های اتوماتیک، کارهایی وجود دارد که حین رانندگی هرگز نباید انجام دهید تا متحمل هزینه‌های سنگین برای تعمیر خودرو نشوید. برای آشنایی با این موارد با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید: هشدار؛ این عادات خودرو را نابود می‌کند

  • اشتباه اول؛ تغییر وضعیت دنده به حالت N پشت چراغ‌قرمز

بسیاری از افراد به منظور کاهش مصرف سوخت و جلوگیری استهلاک گیربکس‌های اتوماتیک در توقف‌های کوتاه مانند توقف پشت چراغ‌قرمز دنده را در حالت N، یا همان خلاص، قرار می‌دهند ولی در واقع بهترین کار این است که دنده در وضعیت D باقی بماند و پایتان را روی ترمز قرار دهید. البته در این مورد اختلاف نظر زیادی وجود دارد ولی به‌طورکلی در توقف‌های کوتاه بهتر است دنده را خلاص نکنید. در این حالت استهلاک گیربکس به‌مراتب کمتر است. در بسیاری از موارد تغییر زیاد دنده از حالت D به N موجب استهلاک بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود.

  • اشتباه دوم؛ گاز دادن درجا قبل از قرار دادن دنده در حالت D

اکثر ما این کار را به دفعات با خودروهای دنده‌ای انجام داده‌ایم ولی باید بدانید انجام دادن این کار با خودروهای دنده اتوماتیک اصلا کار درستی نیست و موجب اصطکاک بیشتر قطعات و در درازمدت موجب خرابی گیربکس می‌شود.

  • اشتباه سوم؛ خلاص کردن دنده در سرازیری

عده‌ای این کار را برای کاهش مصرف سوخت و کاهش اصطکاک گیربکس انجام می‌دهند ولی نمی‌دانند که این کار نتیجه عکس می‌دهد و باعث می‌شود که روان‌کاری قطعات گیربکس با اشکال روبه‌رو شود و در نتیجه به مرور خراب شدن گیربکس را به‌همراه داشته باشد. انجام این کار علاوه‌ بر اینکه برای گیربکس مفید نیست حتی ممکن است باعث بروز حادثه نیز شود زیرا با خلاص کردن دنده کنترل خودرو سخت‌تر می‌شود.

  • اشتباه چهارم؛ تغییر حالت دنده موقعی که خودرو در حال حرکت است

این کار به‌شدت برای گیربکس مضر است و باعث تغییر وضعیت سریع قطعات گیربکس می‌شود که به مرور باعث خراب شدن آنها می‌شود. جهت توقف و تغییر حالت باید همیشه ابتدا پدال ترمز را فشار دهید و بعد دنده را تغییر دهید. تغییر دنده در حال حرکت شدیدا به گیربکس آسیب می‌زند. البته منظور تغییر در حالت‌های درایو، پارک و خلاص است. در حالت تیپ‌ترونیک که بدیهی است تعویض بین‌ دنده‌ها عادی است.

  • اشتباه پنجم؛ قرار دادن دنده در حالت P قبل از توقف کامل

قرار دادن دنده در حالت P سبب می‌شود که یک پین قفل‌کننده، داخل دنده متصل به شفت خروجی گیربکس قرار گیرد. انجام این کار در وضعیتی که خودرو در حال حرکت است خطر شکستن این پین را بالا می‌برد. پس هرگز سعی نکنید که این کار را انجام دهید، اول کاملاً توقف کنید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید.

  • اشتباه ششم؛ شیوه توقف نادرست در سطوح شیبدار

هنگام توقف در سطوح شیبدار بهتر است ابتدا ترمزدستی را بکشید و بعد دنده را در حالت پارک قرار دهید. با انجام این‌کار از وارد آمدن فشار اضافه بر گیربکس خودداری می‌کنید.

اگر خودروی شما اتوماتیک است و هرکدام از این عادات غلط را هنگام رانندگی انجام می‌دهید سعی کنید این عادت‌ها را ترک کنید. همچنین اگر قصد دارید خودرویی اتوماتیک بخرید حتما این موارد را کاملا رعایت کنید تا بعدا ناچار نباشید هزینه سنگینی را برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

کد خبر 479951

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha