نیلوفر نیک‌بنیاد: «لیلا کفاش‌زاده» از آن افرادی است که اسمش شما را یاد موزه، داستان و میراث فرهنگی می‌اندازد. سال‌های زیادی از زندگی‌اش را صرف قصه‌گویی، پژوهش و برگزاری کارگاه‌های فرهنگی کرده و به‌تازگی هم کتابی به‌نام «قهرمانی به نام آستر بدرقه» از او منتشر شده که نتیجه‌ی یکی از کارهای فرهنگی‌اش است.

هم‌یار میراث فرهنگی شوید!

به همین مناسبت سراغ او رفتیم تا کمی از حال و هوای فعالیت‌هایش باخبر شویم.

  • شنیده‌ایم فعالیت‌های گوناگونی در ارتباط با میراث فرهنگی انجام می‌دهید؛ مثل برنامه‌ی «خواندن در موزه». می‌شود کمی درباره‌ی آن توضیح دهید؟

خواندن در موزه، به‌تازگی صدمین هفته‌ی برگزاری خود را پشت سر گذاشت. درواقع ما سه‌شنبه‌ی هرهفته در یکی از موزه‌ها دور هم جمع می‌شویم و کتاب می‌خوانیم. معمولاً کتابی را انتخاب می‌کنیم که یا با موضوع موزه در ارتباط باشد یا با نمایشگاهی که در آن موزه برپا شده. گاهی هم با توجه به مناسبت‌های کشور، کتاب را انتخاب می‌کنیم و در موزه می‌خوانیم.

  • کدام‌یک از برنامه‌ها مخصوص نوجوان‌هاست؟

در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به مناسبت‌های گوناگون مثل هفته‌ی کودک، هفته‌ی میراث فرهنگی و گردشگری، روز صنایع‌دستی و... کارگاه‌هایی برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم. کارگاه‌هایی که بچه‌ها را با بخش‌های مختلف میراث فرهنگی‌ آشنا کند؛ مثل باستان‌شناسی، مرمت آثار تاریخی، ژنتیک باستان‌شناسی، صنایع‌دستی، آشنایی با افسانه‌های کهن، بازی‌های سنتی، ساخت اسباب‌بازی و خیلی چیزهای دیگر.

  • خودتان از چه زمانی به موضوع‌های فرهنگی علاقه‌مند شدید؟

رشته‌ی تحصیلی من مرمت آثار تاریخی بود و بعد از فارغ‌التحصیلی، در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مشغول به‌کار شدم، اما ورودم به حوزه‌ی کودک و نوجوان به‌خاطر دخترم بود. زمانی که دخترم کلاس اول بود، طرح هم‌یار پلیس در مدرسه‌شان اجرا شد. از طرف نیروی انتظامی به بچه‌ها فرم‌هایی دادند که هم‌یار پلیس بشوند. با خودم فکر کردم چرا ما در میراث فرهنگی چنین کاری نکنیم و هم‌یار میراث فرهنگی نداشته باشیم؟ چون می‌دانستم بیش‌تر آثار و بناهایمان در حال تخریب است و برای جلوگیری از آسیب‌دیدن آن‌ها باید کودکان و نوجوانان را با این قضیه درگیر کنیم. درواقع نگاهم رو به جلو و آینده بود.

  • نوجوان‌هایی که به موضوع‌های تاریخی و فرهنگی علاقه دارند و می‌خواهند در این زمینه فعالیت کنند، لازم است چه کارهایی انجام دهند؟

من و دوستانم در شورای کتاب کودک، بسته‌های موضوعی برای کودکان و نوجوانان آماده کرده‌ایم که می‌توانند از طریق مطالعه‌ی آن‌ها آشنایی بیش‌تری با اساطیر ایران، داستان‌های کهن و بازنویسی‌ها پیدا کنند. در وب‌سایت کتابک هم معمولاً مطالب متنوعی برای نوجوانان منتشر می‌کنیم که اطلاعاتشان را در این زمینه افزایش می‌دهد.

از طرف دیگر به‌تازگی کتابی با نام «کودک و میراث فرهنگی» نوشته و منتشر کرده‌ام که البته مخاطب اصلی آن مربیان هستند. در این کتاب ۱۰ نمونه کارگاه عملی معرفی شده که مربیان می‌توانند مطالعه و برای کودکان و نوجوانان برگزار کنند.

حالا که صحبت از کتاب شد، لطفاً درباره‌ی کتاب جدیدتان «قهرمانی به‌نام آستر بدرقه» برایمان توضیح دهید.

با یکی از همکارانم برای بچه‌ها کارگاه مرمت سفال و صحافی کتاب برگزار می‌کردیم. آن‌زمان برای این‌که بچه‌ها بهتر یاد بگیرند، موضوع را به‌شکل یک داستان تعریف می‌کردم. ماجرای دختری به‌نام «آستر بدرقه» که پدر و مادرش «جلد» هستند و مادربزرگ «شیرازه» برای این‌که آن‌ها را باد پراکنده نکند، به کمکشان می‌آید. «دیو نمور» هم یکی دیگر از شخصیت‌های داستان است که مرتب درحال خراب کاری است تا به کتاب آسیب برساند. درواقع اجزای کتاب تبدیل به شخصیت‌های داستانی شده‌اند تا بچه‌ها یاد بگیرند یک کتاب چه‌طور تولید می‌شود. شماره‌گذاری صفحات کتاب با کتاب‌های معمولی فرق دارد و ترکیبی از صفات کودکان و مشاغل مرتبط با کتاب است.

  • برای نوجوان‌های شهرهای دیگر هم برنامه‌ای دارید؟

در شهرهای دیگر به‌طور مستقیم با کودکان و نوجوانان مواجه نمی‌شویم، اما از طریق آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به مربیان آموزش‌های تخصصی داده‌ایم تا آن‌ها سفیران ما باشند و این آموزه‌ها را به نوجوان‌ها منتقل کنند.

کد خبر 479875

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =