دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۰۴:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: با آنکه گمانه‌زنی رسانه‌ها درباره تغییرات کابینه از سوی سخنگوی دولت، سناریو سازی روز ۱۳ و ناشی از تعطیلات نوروزی خوانده شد، انتشار این اخبار طی روزهای گذشته از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت شدت و گسترش بیشتری یافته‌است.

محمدحسین موسی‌پور از جمله مسئولان دولتی بود که طی چند روز گذشته و البته پس از اظهارات غلامحسین الهام درباره سناریوسازی عده‌ای بر ضد‌برنامه‌های راهبردی دولت با طرح شایعه تغییرات در کابینه، در حلقه خبرنگاران و در حاشیه اولین جلسه پارلمان در سال جدید، درباره اخبار منتشرشده درباره تغییرات وزرا از جمله مصطفی پورمحمدی که وی معاونت حقوقی و امور مجلس او را به‌عهده دارد، چنین اظهار نظر کرد: تاکنون ندیده و نشنیده‌ام مطلبی را که سخنگوی دولت تکذیب کرده است، تأیید شود.

هرچند از الهام که مواضع رسمی دولت را اعلام می‌کند، جز این انتظار نمی‌رود اما مشخص نیست که اگر تغییرات احتمالی آن قدر به وقوع نزدیک است آنچنان‌که رسانه‌های نزدیک به دولت به رخداد آن اذعان می‌کنند، چرا باید سخنگوی دولت این اخبار را سناریوسازی یا دروغ۱۳ رسانه‌ها قلمداد کند.

همانطور که گفته شد، نکته جالب توجه دراخبار جابه‌جایی‌ها، آغاز انتشار این دست اخبار شایعه خوانده شده از زبان رسانه‌های نزدیک به دولت است.

روز جمعه خبرگزاری مهر از تغییر وزیر امور اقتصادی ودارایی و جایگزین‌های احتمالی او خبر داد در حالی که خبرگزاری فارس که نزدیک‌ به دولت به شمار می‌رود، ساعت‌ها پیش ازمهر، این خبر را منتشر کرده بود.

اتفاقاً صبح همان روز شنبه که نشست خبری سخنگوی دولت برگزار شد و الهام طراحان این شایعه را با عباراتی که در بالا شرح آن گذشت، مورد خطاب و گلایه تلویحی قرار داد، روزنامه کیهان که در حمایت از دولت و برنامه‌های آن لااقل در میان مطبوعات زبانزد است، تیتر اصلی صفحه اول خود را به خبر تغییرات در دولت اختصاص داد.

انتشار اخبار جابه‌جایی از سوی مطبوعات و رسانه‌های منتقد می‌توانست محمل خوبی برای پاسخ دادن به آنها از سوی منابع دولتی باشد اما پیگیری و دنباله‌داربودن انتشار این اخبار در رسانه‌های مکتوب و اینترنتی نزدیک به دولت همزمان با رسانه‌های منتقد و غیردولتی، بیش از پیش تحقق آنچه را که الهام دروغ ۱۳ خوانده بود، به واقعیت نزدیک می‌کند.

از جمله این رسانه‌ها، پایگاه اطلاع‌رسانی رجاست که در گزارشی، ابتدا سخنان سخنگوی دولت و بعد اظهارات دوپهلوی وزیر اقتصاد را که در واکنش به شایعه تغییر خود گفته بود این شایعات قبلاً نیز در مورد برخی اعضای کابینه مطرح بوده و در بعضی موارد به واقعیت گراییده است،آورده ودر تحلیلی خبرگونه، این‌گونه اعلام کرد که داوود دانش جعفری با این اظهارات، راه را برای انتشار خبر استعفای خود در روزهای آینده باز کرده است.

این پایگاه اینترنتی سپس در مورد این خبر مهم به برخی شنیده‌های خود استناد می‌کند که براساس آنها، در جلسه‌ای که چهارشنبه گذشته با حضور رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد برگزار شده، درخصوص جابه‌جایی دانش جعفری توافق حاصل شده است.

رجانیوز که زمانی خود از جمله منتقدان پروپاقرص پخش شایعات درمورد دولت بوده است، به برکناری وزیر اقتصاد کفایت نکرده و با ادامه خبر خود حکایت از صحت تغییرات بیشتری را در کابینه می‌دهد و می‌افزاید که تغییر احتمالی وزیر کشور به پس از برگزاری دور دوم انتخابات مجلس موکول شده است.

این پایگاه خبری نزدیک به دولت پرونده تغییر وزیر امور خارجه را، فعلاً بسته شده عنوان می‌کند و این موضوع خود به نوعی تقویت‌کننده فرضیه تغییر در دستگاه دیپلماسی، آن هم در سطح عالی آن در آینده‌ای نزدیک و احتمالا فضایی آرام‌تر است.

با وقوع این تغییرات طی روزها و هفته‌های آینده، پیش‌بینی می‌شود، حجم وسیعی از کنایه‌های رسانه‌ای متوجه دولت شود که رسماً انتشار این اخبار را نوعی دروغ ۱۳ خوانده است.

رئیس‌جمهوری تاکنون ۵ تن از وزرای خود را تغییر داده‌است.

کد خبر 47932

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز