سیلاب در سیستان و بلوچستان با بی‌رحمی، همه سال‌های بی‌آبی مردم این استان را تلافی کرد. هزاران نفر آواره شدند و صدها خانه ویران. این تصاویر، برش‌هایی ماندگار است از رنج مردم سیستان و مهر آنهایی که شدند ناجی سیل‌زدگان.

سیل سیستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شامگاه ۱۹ دی سیستان و بلوچستان، استانی که بحران خشکسالی  و کم‌آبی سال‌ها یکی از مشکلات اساسی‌اش بود، گرفتار سیل بی‌سابقه شد و در همان ساعت‌های اولیه، مسیر ارتباطی بیش از ۳۵۰ روستا زیر آب رفت و هزاران نفر آواره شدند. اما در چشم‌برهم‌زدنی نیروهای جهادی، نیروهای سپاه پاسداران، ارتش و بسیجیان به کمک سیل‌زدگان آمدند. این تصاویر، برش‌هایی ماندگار است از رنج مردم سیستان و مهر امدادگران.

  • کمیت زندگی‌تان لنگ نمی‌ماند

سیلاب در سیستان و بلوچستان فروکش کرده، اما خانه هزاران روستایی زیر گل و لای دفن شده است. حادثه آنقدر گسترده هست که بدون کمک‌های مردمی، کمیت زندگی سیستانی‌ها تا یک سال دیگر هم لنگ بماند. اصلی‌ترین منبع درآمدشان زمین کشاورزی و احشام بوده که همه به گل نشسته است.

  • خانه ویران نوعروس چاه الوندی

چهار روز همه راه‌های ارتباطی به روستای چاه الوند بخش دلگان قطع بود و دور تا دور روستا در محاصره سیل. این چهار روز  برای مردم روستا یک سال گذشت. این تازه‌عروس جوان و نگاه نگرانش به خانه ویران‌شده مشت نمونه خروار از رنج سیل زدگان این روستاست. اما حالا کمک‌ها دارد از راه می‌رسد و او امیدوار است که این خانه و این زندگی را از نو خواهد ساخت.

  • لبخند بر لب جلگه هاشمی‌ها 

خانه‌های روستای جلگه هاشم زیر آب رفت و اهالی روستا آواره شدند. مسیر ارتباطی به این روستا بسته بود و کام روستاییان تلخ، اما  با کمک جهادگران بسته‌های مواد غذایی به دست مردم رسید و خنده به لب مردم روستا برگشت.

  • امام جمعه پای کار 

دار و ندار بسیاری از سیستانی‌ها در سیل ناگهانی از دست رفته. از  چهاردیواری‌شان تلی از گل و لای مانده و دلخوشی‌های کودکان محروم روستایی هم زیر آوار. امام جمعه شهرستان سرباز از همان روزی که سیل مردم سیستان را غافلگیر کرد به میدان آمد.

  • شیعه و سنی در کنار هم

این سیل ویرانگر یک بار دیگر مردم را همدل و یک‌صدا کرد. شیعه یا سنی فرقی نمی‌کند. اعضای ۶۵ گروه جهادی  شانه به شانه، کنار هم ایستاده‌اند برای حفظ جان و مال مردم.   

  • ناجی این روزها

فرقی نمی‌کند برای نجات جان آدم‌ها قرار است کجای این سرزمین و در کدام موقعیت باشند، جان بر کف مقابل توپ و تانک، یا  پنجه در پنجه سیل. حالا در میان صدها روستای سیل‌زده، این ماشین‌ها و راکبانش شده‌اند امید سیل‌زدگان.

  • باربران افتخاری

 سیل در اوج سرما سراغ اهالی جنوب شرقی کشور آمد. مردم برای نجات جانشان مجبورند از خانه‌هایی که هر لحظه ممکن است روی سرشان خراب شود بیرون بیایند. اما یکی از مشکلات جدی، حمل وسایل ضروری مثل لباس گرم یا اموال مهم غیرنقدی است. حالا بسیاری از نیروهای سپاه، با افتخار در خانه‌های مردم سیل‌زده می‌روند برای حمل چمدان‌ها و وسایل ضروری‌شان و می‌شوند باربران افتخاری!

  • مسئولان هم جهادگر شدند

حالا وقت رصد کردن مشکلات از پشت میز نیست. این را مسئولان سیستان و بلوچستان هم فهمیده‌اند. برای همین است که از دهیار و بخشدار تا صاحب‌منصب‌ها آمده‌اند وسط میدان و شده‌اند جهادگر.

  • ماموریت؛ سقف خانه‌های شما

باران سیل‌آسا قطع شده اما حالا ماموریت عده‌ای محافظت از خانه‌های کاهگلی روستاییان از تخریب در باران‌های بعدی است. شب و روز ۱۰ گروه جهادی و تعدادی از نیروهای سپاه به هم دوخته شده برای پوشاندن فوری سقف خانه روستاییان با پلاستیک‌های برزنتی.

  • هوا بس ناجوانمردانه سرد است

"هوا بس ناجوانمردانه سرد است". این جمله را کنار تصویر مردم بی‌خانمان سیستان و بلوچستان در چادرهای اسکان اضطراری بگذاریم. مردم و امدادگران چشم‌انتظار کمک‌های مردمی هستند.

کد خبر 478470

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha