نبود جاده دسترسی مناسب کار امدادرسانی و رساندن کمک‌های مردمی به بیش از ۱۲۰ هزار سیل‌زده در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ روستای چابهار را مختل کرده و صدها کامیون و خودروی سبک در انتظار بازگشایی راه برای رساندن کمک به سیل‌زدگان نیازمند هستند.

امدادرسانی 

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، از مناطق سیل‌زده چابهار اکنون صدها دستگاه خودروی سبک و شاسی بلند و لندکروز حامل کمک‌ها و نیروهای مردمی به علت شکسته شدن بیش از ۱۰ دهنه پل در محدوده روستاهای عورکی و تخریب راه صدها روستای سیل زده چابهار در انتظار یافتن مسیری برای رسیدن به نقاط سیل زده و امدادرسانی به مردم گرفتار در سیلاب هستند.

مهم‌ترین نیازهای اساسی مردم هم اینک موادغذایی، آب معدنی، لوازم خانگی نظیر موکت و پتو و لباس گرم است که جا دارد هموطنان برای ارسال کمک و مسئولان برای بازگشایی راه‌های روستایی، وصل برق، آنتن‌دهی تلفن و برقراری اینترنت اقدام‌های لازم را انجام دهند تا نیروهای امدادی و مردم بتوانند با سیل‌زدگان ارتباط برقرار کرده و ضمن توزیع اقلام مورد نیاز از احوال یکدیگر مطلع شوند.

به گفته مردم برخی مناطق سیل‌زده هنوز برای وصل شدن برق، آنتن دهی تلفن همراه و اینترنت و بازگشایی راه اقدامی انجام نشده و برای بازگشایی راه عورکی و تلنگ هیچ نوع ماشین آلات دولتی در محل حضور نداشته و مردم بیش از ۷۰ روستا در منطقه بزرگ عورکی و تلنگ در پشت سیلاب مانده و چشم انتظار کمک های جمع آوری شده خیران بومی چابهار و سایر مناطق همجوار و استان‌های کشور هستند.

شهبخش توحیدی یکی از سیل‌زدگان گفت: مسئولان که فقط لحظات اندکی در برخی مناطق دیده شده و چند عکس می‌گیرند و منتشر می‌کنند و می‌گویند در حال امدادرسانی هستند، کجایند؟ چرا هیچ ماشین آلات دولتی از وزارت راه و شهرسازی و سایر ارگان‌ها در منطقه عورکی و سایر مناطق سیل‌زده دشتیاری دیده نمی‌شود و مردم مجبور شدند یک دستگاه لودر با هزینه و همت یک نفر شخصی و بومی برای بازگشایی مسیر اقدام کنند که انهم به علت گستردگی خرابی ها توان ترمیم تمام جاده‌ها را ندارد.

وی ادامه داد: ستاد بحران اقداماتی انجام نداده و جای تاسف است که صدها کامیون و خودروی سبک وانت شخصی در انتظار بازگشایی مسیر برای رساندن به کمک‌ها مردمی به سیل‌زدگان هستند اما نه تنها از کمک‌های مسئولان خبری نیست بلکه می‌گویند اوضاع خوب است همین شعارها مانع امدادرسانی هموطنان خیر ایران اسلامی به سیل‌زدگان شده است.

یونس جدگال نیز اظهار کرد: از ۵ روز پیش تاکنون هیچ امدادرسانی و کمک قابل توجهی که بتوان دلخوش بود از سوی دولت به سیل‌زدگان دشتیاری و به ویژه در منطقه عورکی، تلنگ، کلانی و دلگان های شیحان انجام نشده است و این مردم هستند که به صورت خودجوش برای امدادرسانی و جمع آوری آب معدنی، پتو، لباس گرم، موکت و آذوقه اقدام و بعد با هزینه و خودروهای شخصی به روستاهای مختلف ارسال کردهاند و تنها وظیفه مسئولان که ایجاد راه دسترسی پس از فروکش کردن سیل است این هم انجام نشده و جای تاسف است که مردم بعد از ۵ روز تنها یک بالگرد را در مناطق سیل‌زده مشاهده کردند.

داود جودا نیز ادامه داد: یک شبانه روز در بالای درختان گرفتار سیلاب بودم حتی با چندین نفر و دستگاه مسئول تماس گرفته‌ام ولی کسی به دادم نرسیده که بعد خودم با کم شدن آب و عبور از رودخانه و اراضی گل آلود کشاورزی به روستای همجوار رسیده و با مرگ فاصله کمی داشتم. در محدوده ده‌ها روستای عورکی پل گرگروها شکسته است یک قایق شخصی در حال جابجایی مردم سیل‌زده و بیماران است.

عبدالله کتری بیان کرد: در یک شبانه روز به همت مردم همین طایفه بیش از ۶۰ میلیون تومان وجه نقد جمع آوری و ۱۲ خودرو اقلام ضروری نظیر موادغذایی، پتو، آب معدنی، کنسرو و سایر نیازهای سیل زدگان را خریداری و به صورت خودجوش و با فراخوان کمک به مردم به این منطقه آمده‌ایم ولی نبود راه دسترسی مانع امدارسانی به مردم شده که نیاز است پل‌های پیش ساخته و لوله‌های بزرگ در مسیر آب گذاشته و صدها دستگاه ماشین‌آلات راهسازی به مناطق سیل زده چابهار اعزام و در اقدام جهادی تمامی راه‌های تخریب شده ترمیم و بازسازی شوند.

نماینده شوراهای اسلامی استان سیستان و بلوچستان در شورای‌عالی کشور و عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار نیز تاکید کرد: راه های زمینی و پل و جاده ها با ابنیه ضعیف و شنی تخریب شده و هم اینک امدادرسانی تنها با قایق و بالگرد امکان‌پذیر است و بعد از گذشت چند روز از سیل و بارندگی‌ها تنها بالگرد موجود برای امدادرسانی به بیش از ۳۰۰ روستای گرفتار در سیل فقط در چند روستا حضور پیدا کرده و کمک ناچیزی ارائه کرده است.

شه‌بخش گرگیج افزود: مسئولان پایتخت‌نشین بعد از گذشت ۵روز حتی یک دستگاه ماشین آلات سنگین از سایر نقاط کشور اعزام نکرده اند و چرا آمار نمی‌دهند که چقدر به مردم امدادرسانی و نیاز چند سیل زده تامین شده است، آن وقت خواهیم فهمید که ۹۹ درصد کمک های انجام شده مردمی و توسط خیران و اهالی منطقه بزرگ دشتیاری و همت سایر شهرستان‌های همجوار استان سیستان و بلوچستان و شهرهای مختلف ایران اسلامی است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین و اصلی‌ترین نیاز مردم بازگشایی راه‌ها است.  

وی گفت: در چند روز گذشته خود مردم از قبل پیش بینی سیل و مسدود شدن راه‌ها را میکردند و ذخیره مواد غذایی را داشته‌اند و باید رسانه‌ها اعلام کنند کم کم با گذشت زمان و تمام شدن موادغذایی و نبود راه دسترسی شاهد بحران و مشکلات جبران ناپذیری خواهیم بود که دست یاری به سوی مسئولان استانی و کشوری دراز کرده و خواهان مساعدت ویژه برای بازگشایی همه راه‌های روستایی مناطق سیل‌زده چابهار هستیم.

مسئولان اپراتورهای تلفن همراه با احساسات مردم بازی می‌کنند

عضو شورای اسلامی بخش پلان چابهار با انتقاد از مسئولان اپراتورهای همراه گفت: اپراتورهای تلفن همراه نظیر همراه اول، ایرانسل و رایتل اعلام کرده اند که مکالمه و هزینه تلفن در مناطق سیل زده چابهار و دشتیاری رایگان هست وقتی آنتن دهی تلفن در مناطق سیلزده وجود ندارد معنی رایگان بودن چی هست؟ تلفن رایگان نمی‌خواهیم ارتباط تلفنی را درست کنند تا مردم بتوانند از تلفن و اینترنت چند برابری هم استفاده کنند هزینه‌های رایگان پیشکش همه اپراتورها.

گرگیج گفت: مسئولان همراه اول ایرانسل و رایتل خودشان می‌دانند که وقتی برق قطع باشد تلفن‌ها نیز قطع است فقط برای تبلیغات خودشان اعلام کرده‌اند ارتباط داخل شبکه مناطق سیل‌زده رایگان است.

وی بیان کرد: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید فکری اساسی برای تامین باتری‌های دکل های تلفن همراه کند تا با قطعی برق شاهد قطعی تلفن نباشیم پیشنهاد می‌شود به جای رایگان کردن هزینه مکالمات باطری برای دکل‌ها خریداری شود تا مردم بتوانند در مواقع بحران درخواست کمک کنند.

خان محمد جدگال نیز افزود: مسئولان در مصاحبه‌ها گفته‌اند که بیش از ۴۰ قایق و چندین کامیون کمک را برای امدادرسانی به مناطق سیل زده اعزام کرده ایم باید این را بگویم که قایق از مردم صیاد این منطقه است و به‌صورت خودجوش خودشان به مناطق آمده و در حال امدادرسانی به مردم هستند و مسئولان دست اندرکار حتی سوخت قایق ها و یا جلیقه نجات را تقبل نکرده اند چه برسد که به تامین قایق اقدام کنند.

بخشدار پلان چابهار بیان کرد: در طول روزهای گذشته فقط ۲ کامیون حدود ۱۵ تنی لوازم ضروری نظیر موادغذایی کنسرو، ۱۰ تخته چادر و چند پتو از سوی هلال احمر را در چند روستای سیل زده توزیع کردهایم و دیگر هیچ کمکی به این منطقه سیل زده ارسال نشده و همه موارد با تلاش خیران و مردم استان و کشور انجام شده که جا دارد از تلاش آنها قدردانی شود.

مهرداد آرام افزود: بخش پلان دارای بیش از ۱۸۰ روستا با جمعیت ۳۵ هزار نفر است که ۳۰ روستا در حد خیلی کم امدادرسانی شده و راه ۵روستا به کلی قطع و نیاز است ماشین آلات سنگین راهسازی به منطقه اعزام شوند تا شاهد بازگشایی و امدارسانی به مردم گرفتار در سیلاب باشیم.

وی ادامه داد: ۱۸ روستا در محاصره سیل هستند و برق برخی نقاط وصل شده ولی تلفن شدیدا دچار اختلال است و آنتن دهی بشدت ضعیف و اینترنت در بیشتر نقاط نیز قطع است.

بخشدار دشتیاری تاکید کرد: یک بالگرد برای تمامی ۳۰۰ روستای سیل زده اعزام شده که نارضایتی‌های مردم از خدمات رسانی خیلی بالاست و اگر مسئولان به ستاد مرکزی مدیریت بحران در دهیاری روستای نوبندیان مراجعه کنند خواهند دید که هزاران نفر سیل‌زده از بیش از ده‌ها روستا درخواست جابه‌جایی هوایی بیماران را دارند.

جمشید سارانی افزود: به صورت شبانه‌روزی در حال امدادرسانی در حد توان بخش و شهرستان چابهار هستیم و برای انجام خدمات مطلوب و نجات جان مردم از سیلاب همت و اراده ملی و حضور مسئولان کشوری همراه با تجهیزات و امکانات روز و به ویژه اعزام صدها ماشین آلات سنگین راهسازی است.

وی گفت: شخصا برخی نقاط روستایی را به صورت هوایی یا زمینی بازدید کرده‌ام و باید اعلام کنم نیاز ضروری مردم بازگشایی راه‌های روستایی تخریب شده و ترمیم پل‌های شکسته شده است این یک مورد اگر به قید فوریت انجام شود قطعا خود مردم نوعدوست ایران اسلامی ورود و نیازهای مردم سیل زده را تامین می‌کنند.

بخشدار دشتیاری ادامه داد: مردم با توجه به حجم خسارت‌ها و ویرانی‌ها از خدمات‌رسانی مطلوب رضایت ندارند و باید بیش از این سیل و حجم بالای خسارت ها توسط رسانه ها انعکاس پیدا کند تا با ارسال کمک‌های فراوان شاهد کاهش درد و رنج مردم باشیم.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار کرد: سیل بیش از ۳۵۰ روستا از مجموع ۴۳۸ روستای چابهار را درگیر کرده است و به دلیل حجم بالای سیلاب رودخانه‌های باهوکلات و کاجو و سرریز سدهای پیشین و زیردان موجب تخریب جادههای مواصلاتی، پل‌ها، آبگرفتی معابر و خانه‌ها، نفوذ آب در واحدهای مسکونی مردم شده است.

رحمدل بامری افزود: خدمات‌رسانی در حال انجام است اما برای رسیدن به شرایط مطلوب عزم و اراده ملی را می‌طلبد تا با ارسال ماشین آلات سنگین و کمک های بیشتر رسیدگی به حل مشکلات مردم گرفتار در سیلاب کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: درخواست اعزام بالگرد و کمک‌های امدادی و موادغذایی و ماشین‌آلات سنگین را داریم و امیدواریم با تلاش‌ها و پیگیری‌هایی که انجام شده بتوانیم بخشی از مشکلات مردم را برطرف کنیم.

کد خبر 478160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha