نفیسه مجیدی‌زاده: هوای پاک، یعنی شاخص آلودگی‌ها بین صفر تا ۵۰ درصد باشد؛ زندگی‌کردن در این هوا، هیچ پیامدی بهداشتی ندارد. ۲۹‌دی، روز هوای پاک است. روز هوای پاک هم یعنی بیایید کاری کنیم در هوایی نفس بکشیم که آلودگی‌اش بین صفر تا ۵۰درصد باشد!

نفس‌کشیدن بین شاخص صفر تا ۵۰

براساس آمار شرکت کنترل کیفیت هوا، تا روز ۲۱ دی امسال، فقط ۲۵ روز هوای پاک داشتیم؛ علاوه بر آن، ۲۰۴ روز هوای سالم، ۶۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و پنج روز هم ناسالم!

به گزارش خبرنگار هفته‌نامه‌ی دوچرخه به نقل از اداره‌ی کل محیط‌زیست و توسعه‌ی پایدار شهرداری تهران، شعار ملی هفته‌ی هوای پاک امسال، «هوای پاک، اقدام و عمل» است. هفته‌ی هوای پاک از امروز ۲۶ دی آغاز شده و تا دوم بهمن ادامه دارد و هرروز آن نام مشخصی دارد. امروز، روز «ورزش و هوای پاک» نام‌گذاری شده و بقیه‌ی روزهای هفته نیز عنوان‌های مشخصی دارند که عبارتند از: روز «مشارکت‌های مردمی و هوای پاک» (۲۷دی)، روز «رسانه، آموزش و هوای پاک» (۲۸دی)، روز «مسئولین و هوای پاک» (۲۹دی)، روز «منابع آلاینده و هوای پاک» (۳۰دی)، روز «حمل و نقل پاک و هوای پاک» (۱بهمن) و روز «قانون و هوای پاک» (۲بهمن).

قرار است در هفته‌ی هوای پاک، از سوی اداره‌ی کل محیط‌زیست و توسعه‌ی پایدار شهرداری تهران برای شهرداران مدارس همه‌ی مناطق تهران، کلاس آموزشی برگزار شود؛ با این هدف که شهرداران مدرسه، سفیران هوای پاک در مدرسه و خانواده‌ها بشوند. تبلیغ برای استفاده از دوچرخه به‌جای سرویس مدرسه، از دیگر فعالیت‌های این شهرداران است. هم‌چنین شهرداران مدرسه می‌توانند با کارت‌های آبی و قرمز به خودروهای تک‌سرنشین والدین و پرسنل مدرسه اخطار بدهند که کاری نمادین در جهت فرهنگ‌سازی برای استفاده از دوچرخه و یا وسایل نقلیه‌ی عمومی برای تردد در شهر است. هم‌چنین در اغلب مدرسه‌ها، همایش هوای پاک با اهدای بادکنک و ماسک تنفسی به دانش‌آموزان و تشکیل زنجیره‌ی هوای پاک برگزار می‌شود.

در روز هوای پاک، دانش‌آموزان با دردست‌داشتن پلاکاردهای هشداردهنده، راهپیمایی نمادینی در ترمینال خاوران برگزار می‌کنند و در این راهپیمایی به شهروندانی که از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند، شاخه‌ی گل اهدا می‌شود. در سه مکان پرتردد هر منطقه نیز غرفه‌ای آموزشی مستقر می‌شود که در ‌آن‌ها، هم آموزش چهره به چهره انجام می‌شود و هم دانش‌آموزان و نوجوانان علاقه‌مند می‌توانند با موضوع هوای پاک نقاشی بکشند و قرار است در روز پایانی (چهارشنبه)، جوایزی به این دانش‌آموزان اهدا شود.

دوچرخه‌سواری در روز سه‌شنبه‌ی بدون‌خودرو در یکی از بوستان‌های هرمنطقه، پخش فیلم‌های زیست‌محیطی در برخی سالن‌های منطقه‌ی ۳، نمایش خیابانی در روز ۲۸ دی در منطقه‌ی ۱۹، پیاده‌روی در یکی از بوستان‌های هرمنطقه، توزیع کارت مترو و اهدای شاخه‌ی گل به عابران و شهروندانی که از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده می‌کنند، هم‌چنین برگزاری جشنواره‌ی روز هوای پاک در منطقه‌ی ۱۹ (۲۸دی) و منطقه‌ی ۴ (۲۹دی‌)، از دیگر برنامه‌های این هفته است.

کد خبر 478350

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha