ورزش در سلامت و تندرستی تاثیر قابل توجهی دارد. بهبود سلامت قلبی‌عروقی، تقویت استخوان‌ها و عضلات و افزایش قدرت مغز از فواید ورزش کردن است. شاید شگفت‌زده شوید اگر بدانید ورزش می‌تواند به روش‌هایی منفی و مثبت پوست را تحت تاثیر قرار دهد. 

ورزش با وزنه

زمانی که تعریق صورت می‌گیرد، بدن رطوبت خود را از دست می‌دهد. باید بدانیم پوست نیز از این قاعده مستثنی نیست. ورزش در فضای باز و زیر نور خورشید می‌تواند از دست دادن آب بدن را هرچه بیشتر افزایش دهد.

به گزارش همشهری آنلاین، عصر ایران به نقل از لیو استرانگ نوشت: پوست بزرگ‌ترین اندام بدن انسان و دیوار دفاعی اولیه در برابر عوامل بیرونی محسوب می‌شود از این رو توجه به شرایط سلامت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. 

  • ورزش می‌تواند روزاسه را تشدید کند

تعریق در هنگام ورزش کردن باعث می‌شود رگ‌های خونی گشاد شوند که این فرایند «وازودیلیشن» نام دارد. این شرایط به افزایش جریان خون با هدف تامین اکسیژن مورد نیاز پوست و تغذیه سلول‌های آن با مواد مغذی کمک می‌کند.

در نتیجه نه تنها چهره شما روشن‌تر می‌شود، بلکه سرخی پوست به واسطه افزایش هموگلوبین می‌تواند تا ۲ ساعت نیز ادامه داشته باشد.

اما برای افراد مبتلا به روزاسه، گشاد شدن رگ‌های خونی یک جنبه منفی دارد. این شرایط موجب التهاب می‌شود که در کنار افزایش دمای بدن می‌تواند به تشدید روزاسه منجر شود.

برای پیشگیری از افزایش بیش از حد دمای بدن می‌توانید از یک پارچه یا حوله خنک و قرار دادن آن روی صورت استفاده کنید.

  • تعریق ممکن است موجب مسدود شدن فولیکول‌های مو شود

تعریق به کاهش دمای بدن و دفع رادیکال‌های آزاد مضر ــ ترکیباتی که با پیری پوست و بیماری پیوند خورده‌اند ــ به خارج از بدن کمک کند که شرایطی خوب در نظر گرفته می‌شود اما می‌تواند پوست را تحریک کند.

تعریق می‌تواند به مسدود شدن غدد عرق و فولیکول‌های موی بدن و بروز شرایطی شبه آکنه به نام فولیکولیت منجر شود. فولیکولیت می‌تواند در هر نقطه از بدن که تعریق صورت می‌گیرد، به ویژه بخش‌های با احتمال زیاد بروز انسداد مانند پشت و سینه رخ دهد.

این بخش‌ها دارای تراکم بالاتری از غدد چربی هستند که به واسطه تعریق و گردوغبار روی سطح پوست می‌توانند مسدود شوند.

اگزما نیز می‌تواند به واسطه تعریق تشدید شود که می‌تواند با افزایش خارش همراه باشد.

پوشیدن لباس‌های گشاد هنگام ورزش و تعریق ناشی از آن می‌تواند به مقابله با این شرایط کمک کند. پوشیدن لباس‌های تنگ و جذب می‌تواند موجب تشدید فولیکولیت شود.

همچنین بلافاصله پس از ورزش دوش آب گرم بگیرید تا عرق و بقایای دیگر از روی پوست پاک شوند. سپس از یک مرطوب‌کننده ملایم برای بهبود شرایط پوست استفاده کنید.

  • ورزش می‌تواند موجب بروز آکنه شود

مسدود شدن فولیکول‌های مو می‌تواند موجب تشکیل جوش‌های سرسیاه یا سرسفید شود که ممکن است ملتهب یا عفونی شوند و آکنه شکل بگیرد.

پیش از ورزش آرایش خود را پاک کنید. آرایش صورت نه تنها موجب مسدود شدن هرچه بیشتر غدد و فولیکول‌های مو می‌شود، بلکه اغلب می‌تواند برای جذب باکتری‌ها، تشدید مشکلات پوستی و در نهایت بروز جوش روی پوست بستری مناسب باشد.

حتی اگر آرایش نکرده‌اید، شست‌وشوی صورت اقدامی خوب محسوب می‌شود. گردوغبار و چربی می‌توانند روی پوست انباشته شوند و بهتر است آنها را پاکسازی کنید. اگر با کمبود زمان مواجه‌اید یا به آب دسترسی ندارید می‌توانید از

دستمال‌های مرطوب استفاده کنید.

  • تعریق و استفاده از وسایل آغشته به عرق می‌تواند میکروبیوم شما را تغییر دهد

شاید درباره جمعیت باکتری‌های روده چیزهایی شنیده باشید، اما آیا می‌دانستید که پوست نیز دارای یک میکروبیوم است؟

میکروبیوم پوست اکوسیستمی از ارگانیسم‌های مختلف ساکن روی این اندام از جمله باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌هاست. یک میکروبیوم سالم از پوست در برابر عفونت محافظت می‌کند و سدی قوی بین بدن و عناصر خارجی به وجود می‌آورد.

تعریق ناشی از ورزش می‌تواند این میکروبیوم حساس را مختل کند. ارگانیسم‌های خاص مانند مخمر در محیطی مرطوب تکثیر می‌شوند. در صورت باقی ماندن عرق روی پوست برای مدتی طولانی می‌تواند تعادل را در میکروبیوم پوست از بین ببرد و به رشد بیش از حد مخمر منجر شود. این می‌تواند به بروز راش پوستی خارش‌دار و پوسته‌پوسته روی صورت و نیم‌تنه بالایی و همچنین شوره سر منجر شود.

محیط گرم و مرطوب باشگاه مکانی ایده‌آل برای تکثیر میکروب‌هاست که می‌توانند روی وسایل و قسمت‌های مختلف تکثیر شوند. در حقیقت، هر زمان که زیرانداز یوگا یا دسته‌های تردمیل را لمس می‌کنید و سپس به صورت خود دست می‌زنید به پخش شدن باکتری‌ها کمک می‌کنید.

شما می‌توانید زیرانداز یوگای خود را همراه داشته باشید و پس از اتمام فعالیت آن را با مواد ضد عفونی‌کننده تمیز کنید. برخی باشگاه‌ها نیز دستمال‌های مرطوب و ضد عفونی‌کننده را برای کاهش احتمال تماس با میکروب‌ها ارائه می‌کنند. دوش گرفتن پس از ورزش را نیز فراموش نکنید.

  • ورزش می‌تواند موجب خشکی پوست شما شود

زمانی که تعریق صورت می‌گیرد، بدن رطوبت خود را از دست می‌دهد که پوست نیز از این شرایط مستثنی نیست. ورزش در فضای باز و زیر نور خورشید می‌تواند از دست دادن آب بدن را هرچه بیشتر افزایش دهد.

برای حفظ عملکرد درست پوست، شما باید به میزان زیاد مایعات و الکترولیت‌ مصرف کنید. اگر صورت شما رنگ‌پریده است یا در لب‌های خود احساس خشکی می‌کنید، این می‌تواند نشانه‌ای از سطح پایین رطوبت باشد.

هنگام ورزش بطری آب یا یک نوشیدنی ورزشی به همراه داشته باشید و از خوراکی‌های مغذی مانند موز استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب هنگام ورزش در فضای باز را فراموش نکنید. از محصولات حاوی روغن معدنی یا گلیسیرین پرهیز کنید، زیرا می‌توانند موجب مسدود شدن منافذ پوست شوند. پوشاک ورزشی ضد آفتاب نیز می‌تواند از پوست در برابر پرتوهای مضر خورشید محافظت کند. استفاده از محصولاتی با UPF حداقل ۵۰ توصیه می‌شود.

  • ورزش ممکن است موجب سایش پوست ران شود

مالش یا تماس مکرر با رطوبت یا پارچه‌های محرک می‌تواند موجب تخریب سلول‌های پوست شود و به بروز یک راش پوستی که ممکن است سوزناک باشد، بینجامد.

در بخش‌هایی از بدن که با تعریق و تماس زیاد با سطوح دیگر مواجه‌اند از محصولات ضد تعریق و روان‌کننده‌ها مانند کرم‌ها، روغن‌ها یا پودرها استفاده کنید. همچنین از لباس‌هایی استفاده کنید که اجازه تبخیر عرق را می‌دهند.

  • یک فایده بزرگ: ورزش ظاهر جوان‌تری به شما می‌بخشد

کلاژن پروتئینی است که در بافت همبند وجود دارد و به حفظ استحکام و نرمی پوست کمک می‌کند. با افزایش سن، سطوح کلاژن در بدن افت می‌کند که به بروز خطوط و چین و چروک ‌روی پوست منجر می‌شود.

خبر خوب این است که می‌توانید با انجام ورزش این روند را تا حدودی معکوس کنید. فیبروبلاست‌ها سلول‌هایی‌اند که کلاژن تولید می‌کنند. زمانی که ورزش می‌کنید، فعالیت فیبروبلاستی افزایش می‌یابد و کلاژن بیشتری تولید می‌شود.

البته فواید ورزش به همین جا ختم نمی‌شود. با افزایش سن، لایه بالایی پوست ضخیم‌تر، زبرتر و خشک‌تر می‌شود هم‌زمان لایه‌های عمیق‌تر پوست نازک‌تر می‌شوند که به افتادگی و بروز چین و چرک به ویژه در صورت، گردن، سینه و دست‌ها منجر می‌شود.

ورزش می‌تواند اکسیر ضد پیری شما باشد. برخی مطالعات نشان داده‌اند که ورزش می‌تواند صورت شما را حتی تا ۲۵ سال نیز جوان‌تر جلوه دهد.

ورزش تولید موادی به نام میوکین‌ها به ویژه اینترلوکین ۱۵ را تحریک می‌کند که ضخامت لایه‌های عمیق‌تر پوست را افزایش می‌دهد و همچنین از ضخامت لایه‌های بیرونی می‌کاهد. در نتیجه، شما از پوستی نرم‌تر، روشن‌تر و شاداب‌تر برخوردار خواهید بود. 

کد خبر 478246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =