سخنگوی دولت گفت: ما متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود؛ حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم، برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.

ربیعی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، علی ربیعی در نشست امروز خود با اصحاب رسانه‌های داخلی و خارجی با بیان اینکه در هفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده بودیم و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه‌هایمان آوار شد، گفت: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند، دل‌های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت‌بارتر این بود که بعد از تقریبا سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تاسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل‌های  ما نهاد.

  • ما دروغ نگفتیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: اکنون ما هم عزادار و هم دغدغه‌مند و نگران شده‌ایم. عزادار و سوگواریم چراکه جان انسان‌ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه‌های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی ازیک خطا بوده از بین رفته است. دغدغه‌مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است. دغدغه اینکه چه باید کنیم که دیگر هیچ‌گاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه‌ای و اطلاع‌رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتقادهای زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقام‌های ذیربط کشور شد، اظهار کرد: ما متهم به دروغگویی و پنهان‌کاری شدیم در حالیکه واقعا اینگونه نبود؛ حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم، برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم. دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد.

  • همه موضع‌گیری‌های اولیه ریشه در بی‌اطلاع گذاشتن مسئولان داشت

ربیعی خاطرنشان کرد: همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهارنظر می‌کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه بود و همه موضع‌گیری‌ها ریشه در بی‌اطلاعی و یا بهتر بگویم بی‌اطلاع گذاشتن آنها داشت و آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است.

وی افزود: البته حالا قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرده است.

  • هیچ یک از مقام‌های دولت تا عصر روز جمعه از علت اصلی حادثه مطلع نبودند

ربیعی گفت: روز جمعه نتایج تحقیقات نهایی شد و بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس‌جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل شد که در آن جلسه همه بهت زده، ناراحت و نگران بودند. هیچ یک از مقام‌های دولت از جمله شخص رئیس‌جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیرعمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همانگونه که سردار حاجی‌زاده هم عنوان کردند صرفا بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهارنظر می‌کردند. به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را دادند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد.

  • دولت خودش گرفتار چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است

سخنگوی دولت خطاب به مردم و اهالی رسانه گفت: همین‌جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم و باید بگویم واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع‌رسانی و کسب اطلاعات است.

وی ادامه داد: برخی انتقاد می‌کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری به عمل نیاوردی اما واقعیت این است که پیش از اظهارنظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

  • ضربات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد

ربیعی با بیان اینکه اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت‌پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعا با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت، افزود: با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متاسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

وی تاکید کرد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه انجام دهد که شامل روشن شدن این مساله خواهد بود که آیا این حادثه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری بود و همچنین تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت‌های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده های جانباختگان بعمل بیاید.

  • ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت

ربیعی خاطرنشان کرد: در این راستا یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع‌رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می‌رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم‌هایمان را ارتقاء دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع‌رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود.

سخنگوی دولت با اشاره به این که باید از این چرخه معیوب خارج شویم، عنوان کرد: در این میان نباید فراموش کنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد. از همان شبی بود که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد؛ در خلال این سوگواری مردم ایران شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است .

  • موضوع اخیر نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود

وی ادامه داد: مردم ایران فراموش نمی‌کنند که این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب‌ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متاثر از تحریم‌های ضدبشری همین فرد است. او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به ناامیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می‌گیرد.

ربیعی با بیان این که تاکید می‌کنم برغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند، گفت: بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

کد خبر 477897

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    بسه دیگه فقط حرف نزنید همین.
  • مهدی IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    خواهشا هماهنگی ها و اتحادتان را بیشتر کنید
  • IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۳
    0 0
    چرا دولت برای هم میهنان و دیگر سرنشینان هواپیما عزای عمومی اعلام نکرد؟ چرا ریاست جمهوری از حضور مستقیم و اعلان این فاجعه در تلوزیون خودداری کردن