سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
۰ نفر

هشدار و هشدار و هشدار که این روند {شاید} ادامه خواهد داشت مگر آن که مسئولان تصمیم‌ساز در کشور «فکری اساسی برای اصلاح جدی» کنند و این فکر اساسی باید یک جوهره داشته باشد: «به‌رسمیت شناختن عملی تمام سلایق موجود در جامعه ۸۰ میلیون نفری ایران.»

اعتراض

به گزارش همشهری آنلاین، «عصر ایران» یادداشت قابل تأملی به نگارش «جعفر محمدی» درباره مسائل اخیر کشور و اعتراضات مردمی منتشر کرده که در ادامه می‌خوانید. 

در دو روز گذشته، تهران و برخی شهرهای دیگر مانند اصفهان، شیراز، تبریز، قزوین، کرمانشاه، مشهد، اراک، سمنان، رشت و... شاهد تجمعاتی در اعتراض به ماجراهای تلخ سرنگونی هواپیمای اوکراینی بود. در این باره نکاتی چند قابل تأمل است:

۱ - در جریان اعتراضات آبان، بسیاری از دلسوزان جامعه هشدار دادند که بنزین، فقط بهانه‌ای برای اعتراضات است؛ مردم ایران از انباشت ناکارآمدی‌ها، بی‌عدالتی‌ها، فسادها و پنهان‌کاری‌ها خشمگین‌اند و مترصد فرصتی هستند برای ابراز این خشم درونی: یک روز در قامت اعتراض به عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری، روزی دیگر به بهانه افزایش ناگهانی قیمت بنزین و امروز نیز بعد از ماجرای هواپیمای اوکراینی و حواشی آن.

هشدار و هشدار و هشدار که این روند {شاید} ادامه خواهد داشت مگر آن که مسئولان تصمیم‌ساز در کشور، «فکری اساسی برای اصلاح جدی» کنند و این فکر اساسی باید یک جوهره داشته باشد: «به‌رسمیت شناختن عملی تمام سلایق موجود در جامعه ۸۰ میلیون نفری ایران.»

مادام که یک جریان فکری و سیاسی خاص، خود را مالک نظام و انقلاب و کشور بداند و برای بقیه، شأن و نقشی جز رأی دادن و اطاعت قائل نباشد، «اکثریت» ناراضی خواهند بود و از این خیل ناراضیان، آنان که می‌توانند پول یا مغز یا تخصص خود را برمی‌دارند و از کشور می‌روند و آنان که نمی‌توانند، همواره مترصد فرصتی هستند برای ابراز خشم و ناخرسندی خود.

بعد از ماجراهای آبان، امید می‌رفت که مسئولان به خود آیند و فضای ایران را برای همه ایرانیان باز کنند، اما با اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و رد صلاحیت‌های گسترده، این نگرانی تشدید شده است که اراده‌ای برای بازسازی اعتماد عمومی وجود ندارد. این قبیل رویکردها، تنها به انباشت نارضایتی منجر می‌شود و به جای پاشیدن آب، بر آتش زیر خاکستر باد می‌دمد.

۲ - سال‌هاست که می‌گوییم اعتراض حق مردم است اما هیچ مکانیزمی برای بیان اعتراضات تعریف نشده است. در جریان سقوط هواپیمای اوکراینی هم معلوم بود که مردم ناراحت هستند و اعتراض خواهند کرد اما چون نه احزابی داریم که اعتراضات را ساماندهی کنند و نه مکانی برای تجمعات اعتراضی در نظر گرفته شده است. نتیجه‌اش می‌شود فراخوان‌هایی که معلوم نیست از کجا می‌آیند و ناگهان در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تجمعاتی با شعارها و مطالبات متشتت و حتی ساختار شکنانه.

قرار نیست برای این نیاز، فکری شود؟!

۳ - همه اینها به کنار؛ گیریم که عده‌ای نیز در اعتراض به هر مسأله‌ای جایی تجمع کردند و تندترین شعارها را دادند. عقل و تدبیر ایجاب می‌کند که پلیس مراقب آنها باشد که نه به کسی یا اموالی آسیب بزنند و نه کسی متعرض معترضین شود. اما برخورد با آنها - مادام که خشونت به خرج نداده‌اند - و ضرب و جرح و دستگیریشان، تنها به رادیکالیزه شدن اوضاع منتهی می‌شود.

نمونه بارز تدبیر در این باره را می‌توان در مراسم تشییع مرحوم آیت‌الله منتظری سراغ گرفت. در ۳۰ آذر ۱۳۸۸ که آن مرحوم تشییع شد، تعداد قابل توجهی از تشییع‌کنندگان شعارهای تندی سر می‌دادند ولی نه‌تنها هیچ برخوردی نشد بلکه وقتی در انتهای مراسم، برخی شرکت‌کنندگان از دو طیف متقابل با یکدیگر درگیر شدند، پلیس دو گروه را از هم جدا و به نزاع خاتمه داد. اگر آن روز به شعاردهندگان حمله می‌شد، یک تراژدی تاریخی شکل می‌گرفت ولی عقلانیت به خرج دادند و اتفاق خاصی نیفتاد.

بسیاری از معترضین، وقتی معترض‌تر می‌شوند که نه تنها اعتراضشان شنیده نمی‌شود، بلکه با آن برخورد قهری می‌شود؛ خاصه آن که بعضاً این برخوردها، از سوی نیروهایی صورت می‌گیرد که نحوه مواجهه با معترضین را آموزش ندیده‌اند.

  • حرف‌های مهم سخنگوی دولت 

به گزارش همشهری آنلاین، علی ربیعی سخنگوی دولت روز گذشته در نشست با خبرنگاران تاکید کرد: برنامه‌ای برای جمع شدن و اعتراض کردن در دولت پیش‌بینی کردیم. من یک بار در این زمینه اطلاع‌رسانی کردم. مشکلی در دیوان عدالت اداری پیش آمد که خانم جنیدی در حال رسیدگی به آن موضوع هستند. آیین‌نامه‌ای برای اعتراضات مردم در شهرها و استان‌های بزرگ وجود دارد. در تهران نقاطی برای اعتراض مشخص و تعیین شده است و شیوه بیان اعتراض در فضای مجازی را هم پیگیری می‌کنیم. اگر مشکلات ما در دیوان عدالت اداری حل شود، این مسائل به منصه ظهور خواهد رسید.

وی اضافه کرد: معمولا بنای نیروهای انتظامی به رویکردهای مسالمت‌آمیز است. در برخی از این نوع اتفاقات، ممکن است مسائلی رخ دهد که حوادث تلخی را به همراه دارد اما اینکه برنامه‌ای برای صحبت کردن با مردم داشته‌ایم، اعتراضات به سمت اعتراضات مسالمت‌آمیز سوق پیدا کند و هم رفتار خویشتندارانه داشته باشیم، نظر درستی است که مدنظر رئیس‌جمهور هم است که به جلو خواهیم برد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره تناسب میان تجمعات و مواجهه نیروی انتظامی گفت: احساسات مردم به دلیل حادثه تلخ سقوط هواپیمای اکراین و نحوه اطلاع‌رسانی، جریحه‌دار شده است که این اعتراض‌ها و سوگواری و مطالبه‌گری کاملا قابل درک است، ما این را می‌پذیریم.

وی گفت: در صحبت با چند استاندار و معاون اول رئیس‌جمهوری، اطمینان می‌دهیم با برنامه‌ریزی‌های که کرده‌ایم و حتی رئیس‌جمهوری هم تاکید کرده است در هر استان (تجمعات) کاملا به شکل مسالمت‌آمیز حفاظت شود و این تمرین را بکنیم تا اعتراض مسالمت‌آمیز پاسخ لازم را خواهد گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در این میان تفکیک بسیار سخت است و ما هم خواستیم که از امکان اعتراض مدنی و قانونی مراقبت کنیم. شاهد هستید که گروهی شعارها را به سمتی می برند تا ماجرایی رخ دهد و تعرضی صورت بگیرد. وقتی تعرضی رخ می دهد شیوه رفتار پلیس بسیار اهمیت دارد. مردم باید یاد بگیرند که اقدام تخریبگرانه‌ای صورت نگیرد. جمعیتی که این چند روز آمدند عمدتا دانشگاهی و فهیم بودند و نیروهای امنیتی ما هم رفتاری باید داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.

کد خبر 477917

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سید عباس تسبیحی IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    20 9
    میشه شبکه خبر شما بفرمایند کدوم طرفی هستند منافق گونه هستید
  • هادی IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    29 10
    جناب محمدی عزیز، وقتی نماینده مشکل داره، مثلا" مشکل مالی ورانت خواری و..... چطور میتواند بعنوان نماینده ملت تایید شود،
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 2
    آقاي محمدي اين کلمه ساختار چيه که همه ازش ميترسند
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      8 3
      پس چطور تا به حال نماینده بوده است
  • علی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    16 5
    موقع انتخابات میای از اب گل آلود ماهی بگیری.
  • ID ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    13 15
    اعتراض به جا با اغتشاش متفاوت است
  • علی IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    27 2
    وقتی شما اقلیت مرفه بی درد و بی کار و خود روشنفکر نما خودتون رو از همه فهمیده تر میپندارید
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    25 14
    این گروه که می گویی، حرف حساب دارند یا می خواهند بی بندباری سیاسی هرج مرج دریوزه گری برای غرب داشته باشند هیچ عقل خیانت را بر نمی تابند
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    28 10
    ولی برخي معترضین کسانی هستند که توسط سرویس های جاسوسی آموزش دیده اند که ان شاء الله راه به جایی نخواهند برد و همان ملتی که در تشییع سردار دلها آمدند آنها را زیر پا له خواهند کرد ،
  • علی IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    24 21
    چرا اصولگراها که نسبت به عملکرد دولت اعتراض دارند دست به اعتراض خیابانی نمیزنند وشورش به پا نمیکنند وبهانه دست فرصت طلب ها نمیدن جریان اصلاحات فکر میکنه تنها او مالک انقلاب است
  • ناشناس IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    18 7
    احسنت
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      12 12
      وقتی تمام مراکز قدرت و رادیو تلویزیون و ...... دست اصولگرا ها است و بیست و چهار ساعت در حال گفتن نظراتشان به صورت منو لوک هستند دیگر آن مطلبی شما فر مودید تلنگري بیش نیست
  • IR ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    5 4
    فقط خودیها
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    3 9
    شما بی سوادین پس ساکت لطفا
  • رامین IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    4 12
    عقل توی اون کله تان نیست مگه
  • سبا IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 10
    چرت و پرت داری میگی. هر کس هر جور دلش خواست که نمیشه
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    19 11
    شما مگر انسان نیستید .چرا نمی فهمید بنظر شما باید چیکار بکنند .چرا اقتدار کشوررا زیرسئوال می برید. بسیاری از این ...که اعتراض می کنند حتی سر مزار اقوام خودشان حاضر نمی شوند شمع روشن کنند .حالا اینها را بهانه قرار دادند.
  • امیر IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    17 7
    واقعا همین طور است
    • IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      1 5
      این اقتدار نیست ،
  • خوابم با بیدار؟ IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 2
    من نه آقازاده ها و مرفهین بی دردو بچه های ناز پرورده مسئولین را قبول ندارم. من الان نه به رسانه ملی نه به روزنامه ها اعتمادی ندارم .یاعلی
  • علی IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    10 3
    خداوکیلی خدانکرده یکی از بستگان نزدیک خودمون حالا از مسئولین تا مردم گرفته بجاشون بودن چه حسی داشتیم
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    4 2
    مگر کاندیداها همه افکار عمومی را در ایران نمایندگی می کنند؟
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    14 4
    با مردم باید مدارا کرد نه با ضد امنیت ملی ها وضد انقلب ها که از هر دری میخوان وارد بشن
  • امانی IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    16 2
    همه اصل این نوشتار این بود که چرا بعضی ها رد صلاحیت در انتخابات مجلس شدند ونگارشگر ناشیانه حرف اصلی خود را حرف مردم خواند
  • اصغر IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    10 10
    این شبکه افق خودش را مسخره کرده دختری میاید میگوید هرکه این وضع را نمی پسندد از ایران برود این کدام طرز تفکر است ایران مگر از آن تو است
  • مهدی رحمتی IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 4
    با سلام ایکاش گوش شنوایی بود
  • هادی ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    2 5
    احسنت
  • ناشناس IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    6 3
    لطفاَ از آب گل آلود ماهی نگیر
  • عیسی IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 8
    مشکلاتی که برا کشور بوجود آمده مال اصلاح طلب ها و کارگزاران است
  • رضا IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    12 7
    کاملا موافقم
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    10 3
    ... که از آشوب لذت میبرید ... روشنفکر نما... هروقت باید فریاد بزنید خفه اید و هروقت باید آرامش ایجاد کنید با... کردن ملت را عصبی می کنید
  • مریم IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    13 6
    هشدارت برای خودت درد اینا فقط از بین بردن این نظامه که ما اجازه نمیدیم هرکی ناراضیه بره بسلامت
  • هیدا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 8
    بله این حرف ها زیباست و عامه پسند و منطقی و صحیح ولی بارها گفته شده و بارها شنیده شده اما نه اجرایی شده نه کسی توجه کرده متاسفانه
    • IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
      2 5
      کسانی باید این مملکت را ترک کنند که تبار غیر ایرانی دارند
  • ایرانی با شرف IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 3
    هیچی دیگه همه سلایق یعنی کشکول ، این نظرات شاذ و از کجاتون درمیارید
  • IR ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    5 1
    به موضوع خوبی اشاره کردید باید جایی را مشخص نمایند تا هرکس اگر حرفی داشته باشد در آن محل بیان کند مثلا در ادارات جایی را تعیین کردن تا هر کس خواست سیگار بکشد به آن محل رفته و سیگار خود را میکشد و هیچ مزاحمتی هم برای کسی ایجاد نمیشود . اگر مسئولین این محلها رو ایجاد بکنن خوب است میرن اونجا حرفشون رو میزنن و تخلیه میشن و تمام میشه و مشکلی هم پیش نمیاد.
  • امین IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    6 1
    سلام به نظر بنده نویسنده متن بنوعی در صدد الفاء تفکرات حزب خاص می باشد
  • IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 2
    شما ... از این آیه خداوند که حق است میخواهید باطل را استنتاج کنید
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    7 4
    تو نگران رد صلاحیت ها نباش،
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    12 3
    این تحلیل یعنی آب به آسیاب دشمن ریختن
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 14
    مردم انقلابی هیچ اعتراضی ندارند چون در تشییع حاج قاسم دیدید میلیونها نفر شرکت کردندو مردم میدانند کشور تحریم جنگ اقتصادی است
  • حسین IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    19 10
    كساني كه اغتشاشات را رهبری میکنند باید بدانند که در اقلیت هستند و شاهدش هم تشییع سردار سلیمانی است و بهتر است تابع اکثریت جامعه بشوند
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    15 6
    چرا از طرف مردم نظر مي دهيد. من واقعا از شما تعجب مي كنم
  • کرامت GB ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 9
    کسانی که از ... کمترند ضمن تخریب‌نظام بجای راهکار منطقی‌وبدون جبهه گیری قدام به تخریب نموده و اميال قلبی خودرا عیان میکنند.
  • کرامت GB ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    15 5
    در همه‌دنیا نهادی مثل شورای نگهبان‌ حضور دارد‌واجازه نمیدهد هرکسی کاندید انتخابات شوو به‌قوانین انتخاباتی كشورها رجوع كنيد
  • ماد IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    12 4
    من خودم خدا رو شاهد میگیرم هر سلیقه ای بیاد داخل مجلس راضیم اما افرادی که کارچاق کن هستند رشوه میگیرند برای خود دوستان و همشهریان کار کارستان درست میکنند که نشد نماینده طرف میلیون میلیون رشوه میگیره تا پل ی منطقه رو بده ی پیمانکار خاص یا همه همشهری هاش و که معلوم نیست پولش از کجاست میاره تو یه شهر دیگر تو شورا شهر و استانداری و غیره باید هم رد صلاحیت بشه
  • سید حسن نصرالله IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    11 1
    سفیر انگلیس آنجا چه کار می کرد
  • لیلا IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    6 5
    ایران ارث پدری یه عده خاص نيست
  • IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    3 2
    باید فکر اساسی برای مشکلات بخصوص معیشت مردم کرد مرحم نگذارید جراحی اساسی کنید
  • IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    6 3
    مگر فضول هستید به شما چه ربطی دارد میریزید تو خیابان مردم نماینده دارند تو مجلس
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    5 2
    تحلیلت به درد دشمن میخورد
  • IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    2 6
    مهم اعترضات نیست ،مهم اینه که بعد اعترضات اصلاحات صورت بگیره وبه خواسته مردم در اعترضات عمل بشه.درآبان مردم به گرانی بنزین اعتراض کردند ولی نتیجه چی شد؟اعتراض باید نتیجه داشته باشه
  • IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    6 6
    موافقم‌. نویسنده‌ حرف‌ دل‌ مردم‌ را‌ زد
  • هه IR ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    3 5
    ما ریس جمهور انتخاب میکنیم معلوم نیست چه کسی در ایران تصمیم گیرنده امور اجرايي هست . مردم رفاه اسایش میخوان مردم زن بچه اش گرسنه باشند دارو نداشته باشند كه نميشود
  • قاسم IR ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۴
    14 1
    بله آقای محمدی ما هم اعتراض داریم به اینکه از ٣٠ سال بعد از جنگ تا حالا ٢۴ سال دولت ومجلس دست جناح شما بوده،..فقط یه دوره دولت دست شما نبود کشور در تمام زمینه ها پیشرفت کرد.وچون دست شما ... کوتاه شد و دیدید با این روشی که احمدی نژاد جلو میره و مردم رفاه رو با تمام وجود درک میکنن، شروع کردین به سنگ اندازی جلو پای دولت رقیب.