یکی از مشکلات اصلی این روزهای تهران کمبود فضای پارک حاشیه ای برای خودروها است. موضوعی که باعث شده تا شهروندان برای پیدا کردن و به دست آوردن یک و ۲ مترجا در گوشه ای از محله دست به هرکار قانونی و غیر قانونی بزنند!

تهدید

 همشهری آنلاین - مهدی اسماعیل پور:ماجرای تازه ای نیست. همیشه اینطور بوده و هست. دعوا و جنجال بر سر جای پارک خودرو که در  محله های متراکم و شلوغ منطقه ۹   به ویژه محله های دستغیب، شمشیری، جی و استاد معین بیشتر از هر جایی از منطقه دیده می شود. برخی ها با ایجاد موانع فیزیکی یا نوشتن جملات و نصب تابلوهایی با مضامین تهدیدآمیز مثل «پارک = پنچری» تلاش می کنند تا یک حریم تضمین شده و همیشگی برای خود فراهم کنند. در مواردی هم که این قبیل کارها جواب نمی دهد کار به درگیری لفظی و نزاع هم کشیده می شود و مردم سر ۲ متر جای پارک به جان هم می افتند و با رد و بدل کردن جملاتی توهین آمیز یا مشت و لگد حسابی از خجالت هم درمی آیند. هرچه پیش می رویم نه تنها از این مشکل کاسته نمی شود بلکه با افزایش تعداد خودروها، شدت و افزایش هم پیدا می کند. در چنین شرایطی قانون حرف اول و آخر را می زند. حالا سؤال اینجاست که واکنش پلیس به این موضوع چیست و چه موضعی و سیاستی در قبال آن دارد که ممکن است منجر به جرائم ثانویه ای مانند نزاع و تخریب اموال و بعضاً ضرب و جرح و حتی قتل شود؟

این موضوع را از طریق پلیس پیشگیری تهران پیگیری کردیم.   مسئولان مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران در این خصوص به خبرنگار همشهری محله می گوید: «برای ما تنها تابلوهایی که پلیس راهنمایی و رانندگی، نصب و قوانین راهنمایی و رانندگی وضع کرده ملاک است. هیچ کسی غیر از پلیس حق ندارد تابلوی راهنمایی و رانندگی از جمله پارک ممنوع یا توقف مطلقاً ممنوع را در معابر عمومی، نصب یا حق استفاده از یک معبر عمومی را از دیگران سلب کند. اگر در چنین مواردی با پلیس ۱۱۰ تماس گرفته شود ملاک مأموران ما فقط تابلوهای راهنمایی و رانندگی و قوانین است. » 
 مسئولان مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت تأکید می کند که اگر شهروندان مشکلی در این خصوص دارند فقط باید از راه قانونی و تماس با پلیس آن را حل و فصل کنند و هرگونه اقدام خودسرانه یا تخریب اموال یا ضرب و جرح به تشکیل پرونده و ارجاع فرد خاطی به مراجع قضایی منجر خواهد شد: «اگر فردی خودرو خود را مقابل پارکینگ یا در جایی که قانون منع کرده پارک کرده باشد شهروندان می توانند با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرند تا برابر با قانون برای رفع  مشکل اقدام شود. به این صورت  که موضوع پس از ارجاع به پلیس راهور، فرد خاطی جریمه و خودرویش به پارکینگ منتقل می‌شود. مردم به این نکته هم توجه داشته باشند اگر کسی به دلیل اینکه یک خودرو در جای نامناسبی  پارک شده  اقدام به تخریب اموال دیگران کند مرتکب جرم شده و برابر قانون با او برخورد خواهد شد. البته حق شکایت برای فردی که پارکینگش مسدود شده نیز محفوظ است.» 
 نکته ای که مسئولان اطلاع رسانی پلیس پایتخت  به آن تأکید می کند فرهنگسازی و تعامل شهروندان با یکدیگر است و فقط با اعمال و اجرای قانون نمی توان آن را حل و فصل کرد: «روز به روز تعداد خودروها افزوده می شود و  و تعریض خیابان ها و ایجاد پارکینگ و فضای پارک هم تناسبی با این افزایش ندارد. در نتیجه شهروندان برای تردد و توقف وسیله نقلیه شان دچار مشکلات می شوند. در کنار اجرای قوانین لازم است در مواردی مثل استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، احترام به حقوق دیگران و تعامل سازنده شهروندان با یکدیگر فرهنگسازی شده و آموزش های لازم به مردم داده شود. در بسیاری از موارد می توانیم با تعامل  سازنده و همکاری مواردی مانند کمبود فضای پارک را مدیریت کنیم تا هم رضایت صاحب ملک و هم راننده خودرو جلب شود. »
   

کد خبر 477626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha