چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۰ - ۲۰:۳۶
۰ نفر

هرساله شمار زیادی خودرو به ناوگان حمل‌ونقل شهری در شهرهای بزرگ افزوده شده و به‌دنبال آن، جایگاه مناسب برای پارک خودروها با مشکل روبه‌رو می‌شود. به همین خاطر، هرروزه بخشی از وقت شهروندان کلانشهرها صرف یافتن جایی مناسب برای پارک خودروهایشان می‌گردد و گاه، زمانی که صرف این کار می‌شود، از مدت زمانی که فرد از خارج‌شدن از خانه و رفتن به محل کارش وقت گذاشته، بیشتر است.

سطح شهر

به همین دلیل، یکی از وظایف مدیریت شهری گسترش انواع پارکینگ‌های عمومی و طبقاتی در سطح شهرها برای سهولت رفت‌وآمد و کاستن از گره‌های ترافیکی شهری است. کلانشهر تهران نیز از این معضل بر کنار نیست. به همین دلیل، به‌ویژه در سال‌های اخیر مدیریت شهری تهران اقدامات مؤثری را درجهت گسترش پارکینگ‌های عمومی به انجام رسانده است. گذشته از این، امروزه مراکز بزرگ تجاری، بیشترین حجم ترافیک ناشی از کمبود پارکینگ را پذیرا هستند. اگر این مراکز بتوانند مشکل پارکینگ مشتریان خود را حل کنند، فروش بیشتر کالاهای خود را تضمین خواهند کرد.

با این همه، بخشی از حل این معضل در گرو همکاری شهروندان، به‌ویژه با ماموران راهنمایی و رانندگی است. از یاد نبریم که قوانین شهری ازجمله قوانین راهنمایی و رانندگی، حافظ امنیت و رفاه ماست و همکاری با مجریان آن، در واقع گام مؤثری است در جهت امنیت و آسودگی بیشتر خودمان. براین اساس، صحنه‌هایی مانند آنچه در عکس می‌بینید، گذشته از بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی، نشان از اشغال دیگر فضاهای شهری و نقض کاربری آنها دارد. همان‌گونه که عکس نشان می‌دهد، این پیاده‌رو به جایگاه پارک خودروها بدل شده است و گاهی وقت‌ها این تعدی به حریم پیاده‌ها به حدی است که هر گونه رفت‌وآمد را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

در خانه نمانید!

واکنش افراد نسبت به پدیده‌ها و مسائل پیرامون‌شان متفاوت است. از همین روست که گاه یک چشم‌انداز و یا یک فیلم می‌تواند واکنش‌های احساسی و برداشت‌های متفاوتی را بر انگیزد. تغییر فصل‌ها هم می‌توانند در افراد گوناگون واکنش‌های مختلفی پدید آورند. در میان فصل‌ها بهار تنها فصلی است که همه را به جنب و جوش و نشاط وا می‌دارد؛ اما در مقابل، شروع پاییز و مشاهده زرد شدن برگ درختان و ریزش آنها، در برخی افراد ممکن است سبب افسردگی شود. روانشناسان، بر این نظرند که متناسب با تغییرات فصلی که عمدتا شامل کاهش نور در فصل‌های سرد است، تغییراتی در ساعت زیست شناختی بدن صورت می‌گیرد.

در پاییز و زمستان که طول روزها کوتاه و شب‌ها بلند می‌شود، میزان ترشح هورمون ملاتونین در بدن افزایش می‌یابد و در فرد ایجاد نشانه‌های افسردگی می‌کند. از آنجایی که داشتن شهری پویا و سرزنده نیازمند شهروندانی شاد و پر نشاط است، با یک برنامه‌ریزی درست می‌توان این مشکل را برطرف کرد. روانپزشکان معتقدند که اگر فرد مبتلا به این نوع افسردگی، در کنار رژیم غذایی مناسب، خود را در معرض نور قرار دهد و یا به روانشناس و مشاور مراجعه کند، می‌تواند روحیه‌ای شاد را در خود تقویت کند. جالب است که بدانیم، در درمان این افسردگی، ورزش نقش انکارناپذیر خود را به اثبات رسانده است. به این معنا که توصیه می‌شود در فصل‌های پاییز و زمستان برای استفاده بهینه و حداکثری از نور و آفتاب کم رمق، شهروندان به فضاهای آزاد شهری مانند پارک‌ها بروند و دست‌کم 3‌بار در روز و هربار نیم ساعت به فعالیت‌های ورزشی بپردازند. این عکس که توسط جواد گلزار، عکاس روزنامه گرفته شده شهروندانی را نشان می‌دهد که با شروع سرما و حتی باریدن برف، از خانه‌های خود بیرون زده‌اند و تلاش دارند تا با تفریح و ورزش از روحیه‌ای شاداب و با نشاط برخوردار شوند.

بلاتکلیفی و بی‌توجهی!

اموال عمومی شهری، جزو دارایی‌های مشترک شهروندان است. از این رو، بر شهروندان لازم است که در همکاری با مسئولان دولتی و شهری در نگهداری و حفظ آنها بکوشند؛ چراکه هر گونه خدشه‌ای به این اموال، رفاه و امنیت را از شهر سلب می‌کند و در مواردی خطراتی در بر دارد که متوجه جان و مال شهروندان است. چند روز پیش از بی‌توجهی شهروندی در رعایت نکردن ایمنی لازم درسیم کشی برق انتقاد کردیم.این‌بار اما تصویری را که ملاحظه می‌کنید آقای محمد‌رضا شاه بداغی از میدان آزادی ابتدای بزرگراه جناح، ایستگاه تاکسی برای ما فرستاده است. عکس، تیر چراغ برقی را نشان می‌دهد که بلاتکلیف رها شده و اتصالات و سیم‌کشی آن درعوض پوشیده شدن با دریچه‌ای مناسب، سعی شده تا با چسب و سایر وسایل غیرایمن پوشانده شود. لازم به هیچ‌گونه توضیحی درخصوص خطرات احتمالی این بی‌توجهی نیست! اگر خدای نکرده دست کودکی یا فردی با آن کوچک‌ترین تماسی پیدا کند.... کمااینکه چند وقت پیش خبری داشتیم از برق گرفتگی کودکی بر اثر بازی به دور تیر چراغ برقی در پارک. برای جلوگیری از حوادث دلخراشی از این دست، ماموران برق باید هرازگاه از تیرهای چراغ برق موجود در سطح شهر سرکشی کنند تا درصورت وجود هر گونه اتصالی، خرابی و فرسودگی در سیم‌ها و اتصالات، نسبت به تعمیر آنها اقدام لازم را به عمل آورند؛ به‌خصوص در چنین روزهای بارانی و برفی که خطرات ناشی از برق‌گرفتگی بیشتر است.

کد خبر 151315
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز