تغییر هر فصلی، خبر از آمادگی برای فصل جدید می‌دهد. در واقع وقتی فصل جدیدی از راه می‌رسد، همه تلاش می‌کنند تا با فراهم‌سازی‌ مقدمات و آمادگی‌های لازم، خود را به بهترین نحو با شرایط آب و هوایی و جوی تازه سازگار کنند، به همین علت می‌بینیم که مردم در تغییر فصل‌ها پوشاک و خوراک متناسب با آن فصل را تهیه می‌کنند و حتی برخی وسایل خانگی را با فرا رسیدن فصلی دیگر کنار می‌گذارند و در عوض، از وسایل مناسب فصل جدید استفاده می‌کنند.

در سطح شهر

همان‌گونه که تهیه پوشاک مناسب هر فصل، دقت‌ها و ظرافت‌های خاصی دارد - که خوشبختانه همه با آن آشنا هستند - استفاده از وسایل خانگی فصلی نیز تابع قواعد فنی و ایمنی‌زایی است که در این موارد می‌توان به کارشناسان و تعمیرکاران خبره مراجعه کرد. با این حال، استقبال از فصل جدید و آماده شدن برای آن، نباید ما را از توجه به وسایلی که در فصل قبل کارایی داشتند و اکنون دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، غافل سازد. کولرهای آبی از جمله وسایلی‌اند که در فصل تابستان، همدم شبانه‌روزی ما هستند و تابستان گرم را با خنکای دلپذیر خود برای ما تحمل پذیر می‌سازند اما با آغاز فصل سرما، کولرها جای خود را به وسایل گرمایشی می‌دهند. اگر می‌خواهید تابستان آینده این کولرها کارایی خوبی داشته باشند، حتما باید سرویس پایان فصل را در مورد آنها انجام دهید.

این سرویس در درجه اول شامل تخلیه آب کولر می‌شود تا از یخ زدن وسایل داخلی کولر جلو‌گیری شود. در مرحله بعد بهتر است با استفاده از پارچه‌ای برزنتی یا پلاستیک روی کولر را کاملاً بپوشانید تا هم کمتر در معرض برف و باران قرار گیرد و هم سرمای بیرون از طریق کانال‌های کولر وارد خانه نشود. برای پیشگیری از اتلاف انرژی می‌توان دریچه‌های کانال کولر در داخل خانه را هم پوشاند. اگر کولر آبی روی پشت بام قراردارد و شیر آب آن نیز روی پشت بام است، آن را با پشم شیشه عایقکاری کنید زیرا اگر این شیرها دچار یخ‌زدگی و ترکیدگی شوند، ممکن است آب تمام پشت‌بام را پر کرده و حتی به دیوارها و سقف خانه نفوذ کند و خرابی به‌بار آورد. همچنین می‌توان از تعمیرکار مجاز خواست تا با بازکردن موتور و پمپ کولر، نقاط گردنده و حساس را روغنکاری کند؛ با انجام این کارها عمر و کارایی کولرآبی‌تان افزایش می‌یابد.

کفش‌هایتان را جا نگذارید!

یک آپارتمان یا یک مجتمع مسکونی، قاب کوچکی از یک شهر است و زندگی در آن حکم زندگی در شهر را دارد؛ به این معنا که ساکنان یک آپارتمان، پیش از هر چیز، از هویتی شهری برخوردارند و هریک شهروند به شمار می‌آیند؛ از این‌رو بیشتر قوانینی که باید در شهر به خاطر حفظ نظم و آسایش عمومی رعایت شوند، اجرای آنها در یک مجتمع مسکونی نیز ضروری است. همچنان که هنگام ورود به یک شهر پاکیزگی خیابان‌ها، کوچه‌ها و گذرگاه‌های عمومی جلب توجه می‌کند، در بدو ورود به یک آپارتمان هم فضای ورودی ساختمان و راه پله‌ها توجه برمی‌انگیزند و معمولا همین بخش‌ها هم مبنای داوری هر تازه‌واردی را در مورد یک آپارتمان شکل می‌دهند؛ چنان‌که دیدن یک آپارتمان پاکیزه و مرتب هر کسی را ذوق‌زده می‌کند اما در مقابل با دیدن یک آپارتمان کثیف و پر از آشغال، به‌اصطلاح حسابی توی ذوق آدم می‌خورد. از این‌رو قوانین آپارتمان‌نشینی بر پاکیزه نگه‌داشتن قسمت‌های یاد شده تاکید دارند.

بنا براین، علاوه بر آنکه ورودی و در ساختمان باید زیبا و تمیز باشد، پاکیزگی راه‌پله‌ها و پاگردها نیز بسیار مهم است؛ فضایی که ما گاهی وقت‌ها، آن را با انباری، جاکفشی و حتی محل نگهداری زباله اشتباه می‌گیریم. در گذشته‌های نه‌چندان دور، خانه‌ها شخصی بودند و تنها اعضای همان خانه به فضاهای آن دسترسی داشتند اما امروزه با ساخته شدن مجتمع‌های مسکونی بزرگ و برج‌ها، وضعیت تغییر کرده است؛ به این معنا که بخشی از فضاهای موجود در ساختمان‌ها مشترک و در اصطلاح حقوقی، مشاع هستند؛ مثل راه پله، راهرو، پاگرد‌ها، پارکینگ و...، به همین دلیل، گذاشتن جا کفشی و قراردادن کفش‌ها در فضای راه‌پله‌ها مانند آنچه در عکس می‌بینید، نقض آشکار حقوق دیگر شهروندان ساکن در ساختمان است؛ این کار علاوه برایجاد مزاحمت در رفت‌وآمد، سبب آلودگی و زشت‌شدن فضاهای عمومی و مشترک ساختمان می‌شود.

کد خبر 151232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز