چهارشنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

بارش ناگهانی برف و شروع زود‌هنگام سرما در روزهای اخیر، همه را به نحوی درگیر خود کرده است.

با وجود اینکه برف زیباست و نشستن آن بر درختان و بام خانه‌ها چشم‌انداز دلپذیری به شهر می‌بخشد اما مانند هر پدیده دیگری می‌تواند به نوبه خود آسیب‌ها و خطراتی در بر داشته باشد. با پارو کردن و گردآوری برف‌های داخل حیاط و درون کوچه در گوشه‌ای که مزاحم تردد افراد نباشد، می‌توان بخشی از این خطرات را کاهش داد. در این میان باید فکری هم به حال ماشین‌هایی کرد که در کوچه‌ها و خیابان‌ها پارک شده‌اند. این ماشین‌ها به‌دلیل آنکه تمام طول روز در فضای باز قرار دارند، انبوه زیادی برف بر بدنه آنها نشسته است. برخی از رانندگان پیش از حرکت، برف‌های روی خودروی خود را می‌روبند؛ زیرا این کار سبب می‌شود تا از یخ‌زدگی ماشین جلوگیری شود و همچنین دید بهتری برای رانندگی در هوای برفی داشته باشند. با وجود این، در همین روزها برخی شهروندان بدون توجه به این نکته مانند آنچه در عکس می‌بینید، به تردد در شهر پرداختند و در مواردی هم گزارش‌هایی از شکسته شدن شیشه‌های اتومبیل بر اثرسنگینی برف و شدت سرما حکایت می‌کردند. به هر حال، رانندگی در چنین روزهایی احتیاط ویژه خود را می‌طلبد.

کمی هم به بالای سرتان نگاه کنید!

یکی از پدیده‌های رایج در شهرهای بزرگ، گسترش انواع ساخت و سازها و توسعه ساختمان‌سازی‌ است. درواقع، ساختمان‌ها با هر نوع کاربری اعم از اداری، تجاری، مسکونی، تفریحی و... از اجزای اصلی بدنه شهر به شمار می‌آیند که برای تسریع امور شهری و رفاه حال شهروندان ساخته می‌شوند.به همین دلیل باید در نحوه ساخت آنها چه به لحاظ معماری و رعایت زیبایی و چه به لحاظ ایمنی و اصول مهندسی، دقت لازم صورت گیرد. با این حال ساخت هر بنایی نیازمند پیش‌شرط‌ها و طی مقدماتی است که در کتابچه‌های اصول ساختمان‌سازی‌ به آن اشاره شده است. یکی از مقدماتی که در ساخت‌وساز به‌ویژه بناهای بلند و برج‌ها باید موردتوجه باشد، برپایی داربست است. داربست وسیله‌ای است فلزی برای دسترسی آسان به بنا و حفظ و نگهداری کارگران یا مصالح و ابزار در ارتفاع، و همچنین جهت مراقبت از جان رهگذران در برابر خطرات احتمالی ناشی از ساخت‌وساز. ازاین‌رو در هنگام برپایی داربست‌ها باید از استحکام لوله‌ها، بست‌ها، پایه‌ها و چفت‌ها اطمینان به دست آورد. از سویی دیگر، برای جلوگیری از سقوط احتمالی ابزار کار یا مصالح، باید توری یا سرپوشی مناسب در طبقات زیرین نصب کرد. با اینکه کارشناسان امر بارها در این خصوص هشدار داده‌اند؛ اما هنوز داربست‌هایی در گوشه و کنار شهر برپا هستند که از پایداری و ضریب ایمنی مناسب و بالایی برخوردار نیستند. به همین دلیل، گاه شاهد بروز خطراتی برای کارگران و رهگذران بوده‌ایم. نکته دیگر آنکه برخی از شهروندان هم بدون اندک برآوردی از چگونگی استحکام داربست‌ها با خیالی آرام و آسوده از زیر آنها می‌گذرند و غافل از هرگونه حادثه‌ای هستند که در کمین آنها نشسته است!

خطر سقوط شاخه

حضور برف در شهرها همچنان ادامه دارد، به همین انگیزه باز هم می‌خواهیم از مشکل دیگری که در این روزها با بارش برف، گریبانگیر شهر ما شده است، بنویسیم. این بار جواد گلزار، عکاس روزنامه این عکس را که نشانگر تلاش کارکنان زحمتکش شهرداری است، برای ما گرفته است. همان‌گونه که در عکس می‌بینید، آنها شاخه‌های گیاهان و درختان را می‌تکانند تا مبادا سنگینی برف نشسته روی آنها باعث شکستگی شاخه‌ها یا آسیب به شهروندان بشود. بارش زیاد برف در این روزها سبب سنگینی و خمیدگی درختان شهر شده، به‌طوری که در برخی نقاط شهر، شاخه‌های برخی از درختان بر اثر سنگینی شکسته و روی زمین افتاده است. در جاهایی هم گزارش شده که شاخه‌ها روی ماشین‌های پارک شده در کوچه‌ها و خیابان‌ها افتاده و خسارت‌هایی به صاحبان آنها وارد ساخته‌ است. به همین دلیل لازم است شهروندان ضمن عبور از خیابان‌ها و کوچه‌ها، با احتیاط بیشتری از زیر درختان بگذرند و نسبت به حفظ وسیله نقلیه خود مراقبت بیشتری به عمل آورند.

کد خبر 150759
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز