وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران خواستار همکاری همه کشورها برای مقابله با یکجانبه گرایی گسترده آمریکا در جهان شد.

ظریف ولاوروف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  ایرنا، «محمد جواد ظریف» در کنفرانس خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» با بیان این مطلب افزود: دولت آمریکا تلاش می کند منویات خود را به دیگر کشورها تحمیل کند و  روسیه و ایران مقابله با این رویکرد را در قالب برجام و سایر حوزه ها انجام دادند.

وی گفت: موضع کشورهای اروپایی اگر چه از نظر سیاسی عموما از برجام حمایت کرده اند اما از نظر عملی اقدامی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا و همینطور برای اجرای تعهدات خودشان نکرده اند. ظریف گفت: ایران و روسیه در مورد اینکه اروپا باید تعهدات خود را اجرا کند هم‌نظر هستند و این نظر در کمیسیون مشترک به شرکای اروپایی (اتحادیه اروپا) در برجام اعلام شده است. وی ادامه داد: در زمینه منطقه ما دو طرح شبیه به هم در خصوص امنیت خلیج فارس داریم که مبنای آن بر همکاری و گفت و گو استوار است نه اینکه به دنبال امنیت از طریق مقابله، تهدید و توصل به زور باشیم و امیدواریم با مشارکت یکدیگر دو طرح را گسترش دهیم و سایر کشورها را برای پیوستن به این طرح تشویق کنیم.

ظریف خاطرنشان کرد: زمینه‌های همکاری میان دو کشور فراوان است و ما از گسترش روابط دو ملت و گسترش توریسم حمایت می‌کنیم. وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما امروز در خصوص مسایل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردیم، روابط دوجانبه به صورت گسترده در تمامی زمینه ها در حال گسترش است ضمن اینکه زمینه های متعددی برای گسترش روابط وجود دارد که اتحادیه اقتصادی اوراسیا، استفاده از ارزهای ملی در تجارت برای خارج شدن از وابستگی به دلار آمریکا و همکاری در خصوص توسعه فناوری، حوزه های مختلف انرژی از جمله آنها است.

ظریف گفت: حوزه های متعددی وجود دارد که نه تنها دو جانبه بلکه به صورت سه جانبه و با مشارکت دیگر کشورها همچون جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و ترکیه دنبال می‌شود.

وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: همکاری های چند جانبه دو کشور را بیش از پیش به یکدیگر پیوند می دهد به طوری که روابط امروز دو کشور در بهترین دوران تاریخی خود قرار دارد. وی با اشاره به همکاری منطقه ای ایران و روسیه گفت: ما همکاری های خوبی برای پایان دادن به مشکلات و دردهای مردم سوریه با هم داریم که به روند آستانه منجر شد که در پی آن تنش در این کشور کاهش یافت.

ظریف اظهار داشت: امروز در پی همکاری های سه جانبه ما(ایران، روسیه و ترکیه) توانسته ایم اولین روند سیاسی را بعد از چندین سال جنگ در سوریه شروع کنیم. وزیر امور خارجه ادامه داد: کمیته قانون اساسی سوریه بسیار مهم است و ما امیدواریم طرفین این کمیته بتوانند کار را با جدیت پیش ببرند ایران و روسیه در این زمینه تلاش های زیادی کردند و همراه با شریک ما ترکیه به این تلاش ها ادامه خواهیم داد.

ظریف به اوضاع در ادلب در شمال غربی سوریه نیز اشاره کرد و گفت: شرایط در ادلب شکننده است و لازم است همکاری ها در زمینه آرامش در ادلب و پایان دادن به حضور تروریست ها ادامه پیدا کند؛ ما در این زمینه با روسیه و ترکیه همکاری می کنیم.

  • لاوروف: برجام به دلیل اقدامات آمریکا و اروپا در معرض فروپاشی است

وزیر امور خارجه روسیه هم در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با محمدجواد ظریف،  اقدامات آمریکا در برجام را مغایر و متناقض همه اصول و معیارهای بین‌المللی دانست و گفت: برجام به دلیل اقدامات آمریکا و فعالیت‌های غیرمستمر اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد.

سرگئی لاوروف گفت: آمریکا کشورهای دیگر را وادار می کند که تعهدات خود در چارچوب برجام را اجرا نکنند و در همین حال اصرار دارد که ایران ۱۰۰ درصد تعهدات داوطلبانه خود در این توافق بین المللی را اجرا کند.

وی تصریح کرد: برجام در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و لازم الاجرا است. وزیر خارجه روسیه گفت: ما از شرکای غربی می خواهیم واقعیت موجود در مورد برجام را بپذیرند. به گفته لاوروف، برجام بخاطر اقدامات آمریکا و اقدامات غیرمستمر اتحادیه اروپا در معرض فروپاشی قرار دارد.

وی ادامه داد: بر اثر سیاست های غیرسازنده واشنگتن که همچنان ادامه دارد، دستاورد مهم دیپلماسی بین‌المللی یعنی برجام در معرض نابودی قرار گرفته است. متاسفانه شاهد اقدامات غیرمستمر شرکای اروپایی هستیم که بطور کامل به تعهدات خود در برجام عمل نمی کنند.  

لاوروف در بخش دیگری در نشست خبری گفت: یا آمریکا کاملا به تعهدات خود در برجام عمل می کند و ایران نیز به تعهدات برعهده گرفته در این توافق بازمی گردد که این راه حل ایده آل است. یا اینکه باید پذیرفت که شرکای غربی برای اجرای تعهدات بین‌المللی خود آماده نیستند و در آن صورت برجام باید توافق غیرمعتبر شناخته شود.

وی ادامه داد: در همین حال تعهدهای بین المللی ازجمله توافقنامه پادمان های آژانس بین المللی انرژی اتمی و توافق عدم انتشار سلاح های کشتار جمعی معتبر خواهد بود. لاوروف در بخش دیگر از سخنانش اظهار کرد که برجام دستاورد مهم دیپلماتیک و ابتکار برای جلوگیری از انتشار سلاح کشتار جمعی محسوب می شود. وی افزود: از پیشنهاد امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در مورد برجام حمایت کردیم و از پیشنهاد همسایه ما ژاپن برای حفظ برجام استقبال می کنیم.  

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه آمریکا تلاش می کند گفت‌وگوها در مورد برجام را به نفع خود دنبال کند، ادامه داد: ما تلاش می کنیم ما سعی می کنیم که راه حلی پیدا شود که رضایت شرکای ایرانی را جلب کند و برای بقیه طرف ها هم قابل قبول باشد. وی افزود: همه پیشنهادات درباره حمایت از برجام بر روی میز قرار دارد و ما تاکید داریم که همه شرکت کنندگان در این توافق به تعهدات خود عمل کنند.

لاوروف ادامه داد: روسیه و ایران خواهان تلاش کشورها برای تامین ثبات و امنیت منطقه هستند.  

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه مسکو طرح برای تامین امنیت خلیج فارس را ارئه کرده است، اظهار کرد: ایران نیز طرح صلح هرمز را پیشنهاد کرده و امروز در مورد اجرای این طرح ها و گفت‌وگوها برای آرامش منطقه تبادل نظر کردیم.   وزیر خارجه روسیه گفت: ما اتفاق نظر داریم که آغاز بکار کمیته قانون اساسی سوریه یکی از نتایج مهم مذاکرات در فرمت آستانه است. وی افزود: ما توافق کردیم که به همکاریها در فرمت استانه که در چارچوب آن روسیه، ایران و ترکیه مشارکت دارند ادامه دهیم. لاوروف خاطرنشان کرد که در دیدار امروز برنامه زمانی دیدارها در فرمت آستانه بررسی شد.

کد خبر 474360

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha