سه‌شنبه ۱۳ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

سیامک شایقی: روند ساخت و بازسازی سینماها اتفاق خوبی است اما مشکل در طولانی شدن و کند بودن مراحل ساخت و آماده سازی سالن های سینماست.

برکسی پوشیده نیست که ساخت سینماهای جدید و یا بازسازی برخی از سینماها و به عبارت دیگر افزایش فضای سینمایی کشور حرکت رو به جلویی بحساب می آید.

راه‌اندازی سینما آزادی اگر چه پس از سال‌ها صورت گرفته اما یک موفقیت محسوب می شود زیرا با راه‌اندازی آن عملاً ۵ سالن سینما به جمع سینماهای کشور اضافه شد. چندی پیش خبر ساخت سینمای دیگر با نام ملت شنیده شد که قرار است مقابل پارک ملت به راه بیفتد.این اخبار بسیار مسرت بخش است و امیدوارم مشکلات پیش روی عزیزانی که برای ساخت سینماها در کشور زحمت می کشند، مرتفع شود.

این جنس کار اگر چه پسندیده است اما مسئولان باید سعی کنند کارها را به بخش خصوصی واگذار کنند وبه آنها در ساخت، راه‌اندازی و باز سازی سینما های خصوصی کمک کنند تا سالن های بیشتری با در نظر گرفتن تسهیلات و شرایط ویژه در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد.

باز سازی سالن های موجود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات سینمای ماست. در زمینه ساخت یک سالن شرایط مشخصی وجود دارد و سازندگان آن می‌کوشند که سالن‌هایشان را به نحو شایسته و بایسته بسازند اما عمده سینماهای فعلی ما به لحاظ فنی و تکنیکی ضعف‌های فراوانی دارند.

به‌عنوان مثال سینما صحرا را که در جشنواره ۲۶ فیلم فجر برای مطبوعات انتخاب کرده بودند، از نظر فنی و صدا مشکلات فراوانی داشت.

اگر قرار باشد مخاطب جذب سینما شود، بخشی از آن به کیفیت پخش سینماها باز می‌گردد. به این ترتیب ما در کشور هم با تعداد وهم با کیفیت سالن‌ها مشکل داریم.

البته همانطور که ابتدا اشاره شد، باز سازی و تعمیر سالن های سینما تاحدودی در حال مرتفع شدن است ؛ یعنی مسئولان متوجه این نکته شده‌اند که باید این کارها انجام شود. اما این روند بسیار کند پیش می رود و کمتر شاهد اقدامات قاطع در این زمینه هستیم و بودجه کمی هم به آن اختصاص داده می شود.

حضور بخش خصوصی در بازسازی سینما بسیار کمرنگ است و دولت باید سعی کند با وام های بلندمدت و کم سود به سینما داران، آنها را برای باز سازی سالن های قدیمی تشویق کند. برای تاسیس سالن هم باید تشویق های جدی تری برای بخش خصوصی صورت بگیرد؛ زیرا تجربه نشان داده که بخش خصوصی مؤثرتر از بخش دولتی در عرصه سینما داری عمل می کند اما از همه اینها مهم‌تر، نیازمند مدیریت قوی و کار آمد هستیم.

نبود سینمای کافی و عدم‌کیفیت فنی سینماها در شهرستان‌ها نیز به شکل وسیع‌تر و پررنگ تری دیده می شود. به اعتقاد من حرکت های انجام شده در این زمینه بسیار پراکنده و نامنسجم انجام می گیردو از این رو به چشم نمی آید زیرا اساساً تداومی در آن مشاهده نمی شود.

کد خبر 47409

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز