رئیس شورای شهر تهران گفت: زیان تعطیلی پایتخت روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

محسن هاشمی رفسنجانی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهرنوشت، محسن هاشمی در یکصد و هشتادو پنجمین جلسه شورای شهر تهران با تبریک و گرامیداشت سالروز میلاد حضرت مسیح علیه‌السلام و آغاز سال جدید میلادی، اظهار کرد: امیدواریم تمامی انسان‌ها به خصوص ایرانیان بر اساس تعالیم مسیح، جامعه‌ای بدون خشونت و مبتنی بر مهربانی و مدارا را تجربه کنند.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور در مجلس شورای اسلامی، گفت: لازم دیدم نسبت به تضییع حق شهروندان تهرانی در این لایحه تذکر دهم.

وی ادامه داد: سهم حمل و نقل عمومی در بودجه سال آینده بسیار ناچیز و در حد صفر است، این بودجه قریب به ۲ هزار میلیارد تومانی که بیش از یک چهارم آن بودجه عمومی دولت است، حدود هشتاد هزار میلیارد تومان را برای یارانه نقدی در نظر گرفته است اما از این مبلغ یک ریال نیز به حمل و نقل عمومی تخصیص داده نشده است.

هاشمی با اشاره به ردیف‌های بودجه کشور، توضیح داد: در مجموع سهم عمران شهری و مسکن در بودجه برای هر ایرانی فقط ۲ هزار تومان است که به معنای این است دولت وظیفه ای برای خود در این حوزه قائل نیست.

رییس شورای شهر تهران افزود: سهم شهروندان استان تهران از بودجه عمرانی که بیشترین نقش را در تولید درآمد ملی در کشور دارند، کم‌ترین سرانه بین ۳۱ استان کشور و کمتر از ۶۰ هزار تومان در سال است و سهم محیط زیست نیز از بودجه برای هر ایرانی هفت هزار تومان و نزدیک به صفر در سال است. طبیعی است با این بودجه نباید منتظر اقدامات مهمی در حوزه محیط زیست بود.

هاشمی بیان کرد: انتظار ما از شهردار تهران که در مورد قانون‌گرایی و اجتناب از قانون‌گریزی به ایشان حق می‌دهم، آن است که حداکثر تلاش خود را برای احیای حقوق شهروندان تهرانی در بودجه و تثبیت وظایف دولت در قبال حمل و نقل عمومی و محیط زیست پایتخت، به کار برند و قطعا شهروندان سایر کلانشهرها نیز که سیستم حمل و نقل عمومی آن‌ها نیاز به تقویت و تجهیز دارند، از وضعیت موجود بودجه ناراضی هستند.

وی تاکید کرد: سازمان برنامه و بودجه، کمیسیون تلفیق و نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود وضعیت نامناسب تهران را از نظر آلودگی هوا و ازدحام شدید در مترو و اتوبوسرانی مشاهده می‌کنند، حتما متوجه هستند که با این بی‌مهری صورت گرفته در بودجه سال آینده، بحران حمل و نقل عمومی و آلودگی هوای تهران شدیدتر خواهد شد و دست کم در لایحه بودجه به اندازه زیان تعطیلی پایتخت که روزانه بالغ بر هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، اعتباری برای حمل ونقل عمومی تهران و محیط زیست آن منظور کنند.

کد خبر 473979
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha