پوست به عنوان لایه بیرونی و ظاهری بدن اولین قسمت از بدن است که در معرض آلودگی قرار می‌گیرد و ذرات آلاینده هوا و مواد سمی موجود در آن بسیار سریع جذب آن می‌شود. در این مطلب علاوه بر بیان نظر یک متخصص پوست در این زمینه، به نکاتی پرداخته‌ایم که برای مراقبت از پوست در هوای آلوده مفید است.

پوست - زیبایی - سلامت

به گزارش همشهری آنلاین، متخصصان پوست می‌گویند آلودگی هوا یکی از فاکتورهای ایجاد اگزماست. درنتیجه مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا امری حیاتی است.  آلودگی هوا تنها پوست را کثیف نمی‌کند. ذرات موجود در هوا با تجمع روی پوست به منافذ آن نفوذ و آنها را سمی می‌کنند و بنابراین اکسیژن‌رسانی به پوستتان کاهش می‌یابد. درنتیجه پوست خفه می‌شود، درخشش خود را از دست می‌دهد و در نهایت روند پیری پوست را تسریع می‌کند.

امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست درباره محافظت‌های از پوست در هوای آلوده و در روزهای سرد به خبرگزاری فارس گفت: سرما و خشکی هوا باعث خشکی پوست می‌شود و خشکی پوست نیز زمینه را برای خارش و اگزمای پوستی فراهم می‌کند.

وی با بیان این‌که معمولا کسانی که زمینه اگزما دارند در فصل سرد سال به خاطر خشکی هوا بدتر می‌شوند و این بیماری تشدید می‌شود، تاکید کرد: مصرف مایعات، میوه و سبزیجات به بهتر شدن وضعیت پوست کسانی که زمینه خشکی پوست و اگزما دارند، بسیار کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: منوی جنگ با هوای آلوده | ترکیباتی که ریه‌هایتان را باز می‌کند

این متخصص پوست با بیان این‌که باید در فصول سرد سال از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: آلودگی هوا یکی از فاکتورهای ایجاد اگزماست و مطمئنا کسانی که زمینه اگزما دارند با آلودگی هوا این زمینه قطعا بدتر خواهد شد و پوست آنها آسیب‌پذیرتر می‌شود.

وی با بیان این‌که استفاده از دستکش بسیار کمک‌کننده است، افزود: استفاده از کرم‌هایی که سطح پوست را بپوشاند موثر بوده و اگر زمینه خشکی وجود دارد، کرم‌های چرب‌کننده و مرطوب‌کننده بسیار تاثیرگذار است.

این متخصص پوست با اشاره به راهکار حفاظت از پوست در مواجهه با آلودگی هوا گفت: مقداری از جذب آلودگی هوا از راه پوست است؛ در نتیجه شست‌وشوی مکرر صورت و نواحی که در تماس با آلودگی هستند باعث کمتر شدن آلوده‌کننده‌ها و ذرات ریز در سطح پوست می‌شود. احسانی در پاسخ به این پرسش که آیا آلودگی هوا باعث ریزش مو می‌شود؟ افزود: آلودگی هوا به صورت غیرمستقیم باعث ریزش مو شده و ریزش آن را بیشتر می‌کند.

  • نکاتی برای مراقبت از پوست در هوای آلوده

مراقبت از پوست در برابر آلودگی هوا از ضروریاتی است که بیش از همه، شهرنشینان باید بیاموزند تا هرچه بیشتر از آثار سوء آلودگی هوا در این روزها در امان بمانند. 
«دیلی‌میل» برای محافظت از پوست در برابر آلودگی‌های هوا توصیه‌هایی کرده که در ادامه آورده‌ شده است:

۱- هنگام آلودگی هوا از تردد غیرضروری خودداری کنید

وضعیت کیفیت هوا را پیگیری کنید و نقاط با میزان آلودگی بالا را شناسایی کنید. وقتی میزان آلودگی هوا بالاست از سپری کردن غیرضروری وقت خود در نزدیکی خیابان‌های شلوغ و پرترافیک اجتناب کنید. در صورتی که مجبور شدید در زمان آلودگی هوا به نقاط آلوده‌تر بروید، به‌محض بازگشت به خانه پوست خود را بشویید.

۲- پوست خود را همیشه تمیز نگه دارید، به‌ویژه شب‌ها

هر روز صورت خود را بعد از آرایش، با استفاده از پاک‌کننده‌های مخصوص تمیز کنید. پاک‌کردن پوست به طور کامل در شب به از بین بردن آلودگی‌هایی که در طول روز در پوست جمع شده‌اند، کمک می‌کند.

ماست را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو و عسل مخلوط کنید. برای تمیز کردن عمیق پوست، این مواد را با حرکات دایره‌ای به ناحیه صورت بمالید. 

لایه‌برداری راهی عالی برای حذف سلول‌های مرده، سلول‌های اپیدرم روی سطح پوست است تا پوست ظاهری روشن‌تر داشته باشد. برای این منظور می‌توانید یک پاک‌کننده پوستی لایه‌بردار حاوی اسید گلیکولیک و گلیسیرین را برای حذف سلول‌های مرده پوست، پاک کردن منافذ پوست، رطوبت‌رسانی و جوان‌سازی پوست امتحان کنید.

۳-  با دستمال پوستتان را پاک نکنید

پس از یک روز شلوغ از وسوسه استفاده از دستمال مخصوص آرایشی برای پاک‌کردن پوست خود اجتناب کنید، چراکه دستمال‌های آرایشی جایگزین مناسبی برای تمیز کردن پوست نیستند و بیش از آن‌که مفید باشند، به پوست آسیب می‌رسانند.

دستمال‌های آرایشی می‌توانند به‌سادگی آرایش، کثیفی و سلول‌های مرده را در پوستتان پخش کنند و باعث تحریکات پوستی شوند و اغلب حاوی موادی مانند الکل یا برخی مواد نگه‌دارنده‌ای هستند که انواع پوست‌های حساس را تحریک می‌کنند. همچنین عمل مالشی که در استفاده از این دستمال‌ها روی پوست صورت می‌گیرد، می‌تواند باعث التهاب پوست شود که در طول زمان موجب تجمع رنگدانه‌های پوستی می‌شود.

۴-  از کرم‌های آنتی‌اکسیدان استفاده کنید

استفاده از کرم آنتی‌اکسیدان حاوی ویتامین C و E مانع تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شود و روند پیری پوست ناشی از عوامل خارجی نظیر آلودگی هوا یا اشعه ماوراء بنفش را به تاخیر می‌اندازد.

کرم ویتامین C در غلظت‌های مختلف (۵ تا ۲۰ درصد) وجود دارد و بهتر است ابتدا از غلظت‌های پایین استفاده کرد و به‌تدریج غلظت آن را افزایش داد تا از تحریکات پوستی جلوگیری شود.

۵- پوست خود را مرطوب نگه دارید

مرطوب نگه‌داشتن پوست کمک می‌کند یک لایه سالم محافظ پوست داشته باشید که برای حفاظت از پوست در برابر آلودگی‌ها حیاتی است.

روغن زیتون دارای مقدار زیادی ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ است که باعث بازسازی سلول‌ها می‌شود و به کاهش آسیب‌ها کمک می‌کند.مرطوب‌کننده را صبح و شب پس از تمیز کردن پوست خود استفاده کنید. بهتر است از مرطوب کننده‌ای قوی‌تر در عصرها و مرطوب کننده‌ای سبک‌تر در صبح‌ها استفاده کنید.

هفته‌ای یک‌بار بعد از ماساژ پوست خود با روغن بادام یا روغن نارگیل، پوستتان را بخار دهید. برای جوان‌سازی، چند قطره روغن اسطوخودوس یا روغن پرتقال به آب بخار گرم خود اضافه کنید.

۶- کرم‌ ضد آفتاب را فراموش نکنید

کرم ضد آفتاب باید اصل کلیدی روزانه پوست هر فرد، نه‌تنها در تابستان، بلکه در تمامی فصول سال باشد. استفاده از کرم‌های ضد آفتاب به کاهش علائم پیری پوست کمک می‌کند.

۷- آب زیاد بنوشید

هنگامی که به پوست آب کافی نرسد، کدر می‌شود و بر اثر از دست دادن رطوبت خود درخشندگی خود را نیز از دست می‌دهد. انجام تکنیک ۸ تا ۸ برای مصرف مقدار مناسب آب تا پایان روز مفید است. با این تکنیک به‌سادگی تا ساعت هشت شب، هشت لیوان آب، حداقل ۲ لیتر، بنوشید.

  • در منزل برای خود نوشیدنی‌های دتوکس درست کنید تا سموم بدنتان دفع شود.
کد خبر 473688

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha