رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد با تشریح روند پرونده واژگونی مرگبار اتوبوس حامل دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، نسبت به حکم دادگاه بدوی برای رضا مسعودی رئیس واحد علوم و تحقیقات واکنش نشان داد.

رضا مسعودي

سیدحسین طباطبائی رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری آنلاین، همزمان با اولین سالگرد واژگونی مرگبار اتوبوس دانشجویان واحد علوم و تحقیقات، در خصوص وضعیت پرونده این حادثه، اظهار کرد: پرونده تجدیدنظرخواهی و شعبه و وقت دادگاه آن هم تعیین شده است.

وی با اشاره به جزئیات رای دادگاه بدوی، افزود: رأیی که دادگاه بدوی برای پرونده جانباختگان این حادثه صادر کرده، درای دو بخش است. یک بخش، پرداخت دیه است که همه دیه‌های جانباختگان این حادثه را دانشگاه در همان روزهای اول پرداخت کرده و افرادی هم که آن را تحویل نگرفته‌اند، مبالغ آنها در اختیار دادگستری است. چون دیه‌ها پرداخت شده، این بخش تمام‌ شده است.

طباطبائی ادامه داد: بخش دیگر، مسئولیت کیفری اشخاص حقیقی و حقوقی بود؛ یعنی حکم صادر شده رئیس واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد و شرکت پیمانکار. ما هم معتقدیم شرکت پیمانکار به خاطر کم‌کاری نقش موثری در وقوع حادثه داشته است. البته هم ما و هم پیمانکار معتقدیم راننده نیز اشتباهاتی داشته است که چون ایشان فوت کرده، پرداختن به آن منتفی است.

وی با بیان این‌که حکم رئیس واحد علوم و تحقیقات ۳ سال حبس است که ۲ سال آن تعلیقی است و یک سال قابلیت اجرا دارد، گفت: معتقدیم میزان مجازاتی که دادگاه برای رئیس واحد علوم و تحقیقات در نظر گرفته است، با میزان مسئولیتش تناسب ندارد چون ایشان فقط ۳، ۴ ماه بود که مسئولیت واحد را پذیرفته بود و نه در ساخت واحد و جاده آن و نه حتی عقد قرارداد با پیمانکار حضور نداشت و نظارت بر عملکرد پیمانکار هم به طور مستقیم با ایشان نبوده است.

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد افزود: حکم دکتر مسعودی دقیقا به اندازه حکم پیمانکار است و معتقدیم منصفانه و عادلانه نیست. اعتراض ما هم به همین موضوع است. 

  • تلاش برای خلع‌ید پیمانکار پیش از حادثه

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه آزاد نباید از پیمانکار خود به دلیل قصور در وظایف و مسئولیتش شکایت کند، گفت: ما شکایتی را در این زمینه مطرح کردیم که دادگاه به آن نپرداخت و بعدا آن را پیگیری می‌کنیم. پیگیری ما در مورد همه کسانی خواهد بود که به هر نحوی نقش و سهمی در وقوع این حادثه داشته‌اند.

وی ادامه داد: الان تمرکزمان روی این است که دادگاه تجدیدنظر به‌خوبی برگزار شود. در عین حال که خانواده‌ها باید به حقوق شرعی و قانونی‌شان دست پیدا کنند، موافق هم نیستیم کسی که سهمی در این اتفاق نداشته است، مجازات شود.

طباطبائی با اشاره به این‌که دکتر مسعودی قبل از وقوع حادثه برای خلع پیمانکار تلاش کرده بود، توضیح داد: البته این تلاش به خاطر مسائل فنی که مثلا اتوبوسی هست که ترمزش مشکل دارد، نبود بلکه به دلیل عدم انجام تعهدات و بدرفتاری برخی از رانندگان بود که دانشجویان گزارش داده بودند.

وی افزود: حتی آگهی مناقصه تعیین پیمانکار جدید هم منتشر و پاکت‌های داوطلبان شرکت در مناقصه هم دریافت شده بود. قرار بود یکی ۲ روز بعد از روزی که حادثه رخ داد، پاکت‌ها باز شود که حادثه از تدابیر دکتر مسعودی سبقت گرفت. 

  • دانشگاه آزاد برای مجروحان حادثه چه کرده است؟

طباطبائی با بیان این‌که دانشگاه برای درمان مجروحان حادثه دانشگاه همچنان دارد تلاش و هزینه می‌کند، گفت: برای جبران خسارات مالی دانشجویانی که در این حادثه صدمه دیده‌اند، دانشگاه هر کاری که بتواند باید انجام بدهد و می‌دهد. این کار وظیفه ماست. آنها بچه‌های ما هستند. دانشگاه باید آنچه ظرفیت دارد برای بهبود و سلامت این بچه‌ها به کار ببرد. 

وی ادامه داد: ما خودمان در آنچه برای دانشجویان اتفاق افتاد، داغدار و مصیبت‌دیده هستیم چون آنها فرزندان دانشگاه آزاد بودند. با خانواده‌ها برای التیام آلام آنها همراهی کردیم. دانشگاه برای درمان مجروحان این حادثه از ظرفیت‌های خود استفاده کرد. برای تشفی خاطر بازماندگان، هر کاری که فکر می‌کردیم درست است و امکان داشت، انجام دادیم. این اتفاقی بود که نباید می‌افتاد.

رئیس مرکز امور حقوقی و صیانت از دارایی‌های دانشگاه آزاد تاکید کرد: ما دنبال این نیستیم که خانواده‌ها به حقوق قانونی‌شان نرسند، آنها حق دارند چون عزیزانشان را از دست داده‌اند. اما احقاق حق آنها نباید برابر باشد با ظلم به کسی که گناهکار نبوده است. عزیزان آنها عزیزان ما هستند. به هر حال در نظام دانشگاهی، رابطه معلم و شاگرد رابطه پدر و فرزندی است به طوری که همچنان آثار روحی و روانی حادثه در کسانی که در روز وقوع آن در صحنه حضور داشته‌اند، مشهود است. 

کد خبر 473168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha