همشهری آنلاین: رئیس دانشکده عمران واحد علوم و تحقیقات در یادداشتی اعلام کرد که پیشتر نقاط حادثه‌خیز ریسک‌های ایمنی سایت علوم تحقیقات را اعلام کرده بوده اما مانند همیشه کمبود اعتبارات عاملی برای عدم امکان اجرای سریع راهکارها بوده است.

مهدي روانشادنيا

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر مهدی روانشادنیا رییس دانشکده عمران، معماری و هنر واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی در یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت: 

«عروج چند تن از فرهیختگان دانشگاه علوم و تحقیقات، به ویژه یکی از دانشجویان مدیریت ساخت، را به خانواده محترم‌شان، هم دانشگاهیانمان و سایر داغدیدگان، تسلیت عرض می‌کنم.  متاسفانه بار دیگر حادثه‌ای تکان‌دهنده یاد دانش مدیریت ایمنی را زنده کرد.

هر چند، علت حادثه واژگونی اتوبوس در واحد علوم و تحقیقات هنوز روشن نشده و قضاوت زودهنگام کمکی به حل ریشه‌ای مساله فرهنگ ایمنی نمی‌کند، اما نفس توجه به این حادثه مرگبار، ضرورت تجدیدنظر در رویکردها نسبت به مسائل ایمنی به ویژه کاربست علم و دانش HSE را صد چندان کرد.

اگر چه بنده سمت اجرایی در حوزه معاونت پشتیبانی و عمرانی دانشگاه نداشته و ندارم، اما حسب وظیفه حرفه‌ای و رسالت اجتماعی، با همکاری تیمی از اساتید و دانشجویان، گزارشی تحت عنوان اولویت‌بندی نقاط حادثه‌خیز واحد علوم تحقیقات تهیه کردیم، که در آبان ماه امسال به معاونت محترم پژوهشی و مدیریت طرح‌های عمرانی واحد تقدیم گردید.

در این گزارش، ریسک‌های ایمنی سایت علوم تحقیقات شناسایی و بر مبنای احتمال و اثرات وقوع، ریسک‌ها ارزیابی، رتبه‌بندی و پیشنهادات اصلاحی ارائه و در قالب نقشه واحد پیاده‌سازی شدند. اگر چه مثل همیشه کمبود اعتبارات عاملی برای عدم امکان اجرای سریع چنین راهکارهایی می‌شود.

یادآوری این نکته خالی از لطف نیست، که سالانه حدود ۱۶ هزار نفر در تصادفات کشور از بین می‌روند و حدود ۲ هزار نفر در حوادث ناشی از کار! بنا به برآورد کتاب مدیریت ایمنی پروژه‌های عمرانی، اقتصاد ایران سالانه حدود ۲۰ میلیارد دلار فقط از حوادث ناشی از کار آسیب می‌بیند.

بارها مهجوریت ایمنی را در مشکلات ناشر در تجدید چاپ کتاب‌های ایمنی و در برخورد دستگاه‌های اجرایی با انجمن علوم ایمنی شاهد بوده‌ام. بروز حادثه‌ای دیگر آن هم در خانه خودمان، بغضم را شکست و عذرخواهم که زیاده نوشتم.  مجددا عرض تسلیت و با امید به آینده ایمن‌تر با همت مسئولان و با اعتماد به دانش روز مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست.»

کد خبر 426541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha