معاون استاندار و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: با پایان یافتن طرح خرید حمایتی زعفران، حدود ۱۲ تن از این محصول از کشاورزان این شهرستان خریداری شد.

زعفران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی رستمی ارزش ریالی زعفران‌های خریداری‌شده در قالب طرح خرید حمایتی را  یک هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون ۴۵۰ میلیارد ریال از این مبلغ به کشاورزان پرداخت‌شده است.

وی ادامه داد: این میزان زعفران خریداری‌شده بیش از ۲۵ درصد از مجموع تولیدات این محصول در این شهرستان را شامل می‌شود. دولت تلاش می‌کند به تمام تعهدات خود در طرح خرید حمایتی ازجمله پرداخت پول به کشاورزان عمل کند و در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

رستمی گفت: در اجرای طرح خرید حمایتی، زعفران به چهار صورت پوشال معمولی، پوشال مرغوب، شبه نگین و نگین به ترتیب به قیمت کیلویی ۸۲ میلیون، ۹۰ میلیون، ۹۵ میلیون و ۱۰۵ میلیون ریال از کشاورزان خریداری‌شده و تسویه‌حساب با کشاورزان نیز بر اساس چک‌لیست‌های ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌ها انجام می‌شود.

خرید حمایتی زعفران توسط مراکز تعاون روستایی خراسان رضوی که از هشتم آبان آغاز شده بود، ۳۰ آذرماه پایان یافت.

تربت‌حیدریه با تولید ۳۷ نوع محصول زراعی و ۳۱ نوع محصول باغی به ترتیب رتبه‌های پنجم و سوم خراسان رضوی در این بخش‌ها را دارد.

از مجموع ۹۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران در خراسان رضوی، هشت هزار و ۷۶۵ هکتار به تربت‌حیدریه اختصاص دارد و میانگین تولید زعفران در این شهرستان چهار کیلوگرم در هر هکتار و درمجموع میزان تولید آن سالانه حدود ۳۶ تن است.

همچنین به ازای هر هکتار زمین زعفران ۲۲۰ نفر در روز مشغول به کار هستند و از این رهگذر درمجموع ۷۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و ۲ تا سه برابر این رقم، اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

مرکز شهرستان ۲۲۵ هزارنفری تربت‌حیدریه در ۱۵۰ کیلومتری مشهد واقع است.

کد خبر 472766

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha