محققان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق شدند کودی بیولوژیک تولید کنند که محصولات درخت کاکائو را از یک بیماری مهلک نجات دهد.

کود شیمیایی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، کود بیولوژیک «نیترو کارا» ساخت ایران به عنوان راه درمان بیماری مهلک مزارع کاکائو با نام «شولن شوت» مورد توجه کشاورزان ساحل عاج قرار گرفت.  

ویروس «شولن شوت» از ۲ سال قبل در مزارع ساحل عاج و غنا فراگیر شده است و بنا بر اعلام دولت‌های این کشورها و سازمان‌های جهانی دخیل در بازار کاکائو، این بیماری معضلی سخت برای درختان محسوب می‌شود و به همین دلیل درختان مبتلا به بیماری قطع می‌شوند تا درختان جدیدی کاشته شود.  

ساحل عاج و غنا مجموعا بخش عمده‌ای از کاکائوی دنیا را تولید می‌کنند و قطع گسترده درختان در این ۲ کشور می‌تواند بازار جهانی کاکائو را متاثر کند.

در حین حال برخی کاکائوکاران در ساحل عاج که از چند سال قبل از یک کود بیولوژیک ایرانی با نام نیترو کارا استفاده می‌کنند، می‌گویند: مزرعه آن‌ها همچنان بارآور و تولیدکننده است.

این ویروس مسری است و تنه و شاخه‌های درخت کاکائو را سفید می‌کند. ویروس «شولن شوت» طی ۳ تا ۵ سال باعث مرگ کامل درخت می‌شود. تقریباً نیمی از مزارع ساحل عاج که تامین‌کننده بخش قابل توجهی از کاکائوی دنیاست به این بیماری مبتلا شده‌اند و به دلیل فراگیر بودن این بیماری راه‌حل قطع درختان پیشنهاد شده است.

سیامک علیزاده، مدیر شرکت دانش‌بنیان، گفت: در سال ۱۳۹۲ موفق شدیم برای بیش از ۶۰ هزار بسته از این کود از ساحل عاج سفارش بگیریم.  

کد خبر 471893

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha