تقویت سوخت‌وساز به این مفهوم نیست که بدن به منظور کالری‌سوزی بیشتر فعالیت کند، بلکه به معنی سرعت بخشیدن به همه پروسه‌ها در بدن است با این همه نمی‌توان تاثیر سوخت‌وساز را در کنترل وزن نادیده گرفت.

شکلات تلخ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، بیشتر افراد نوعی از رژیم‌های غذایی را به منظور تقویت سوخت‌وساز و کاهش وزن تجربه کرده‌اند. بیشتر این رژیم‌های غذایی کارکرد مطلوبی ندارند، زیرا به اشتباه تصور می‌شود تسریع سوخت‌وساز برابر با از دست دادن میزان کالری بیشتر است. سوخت‌وساز فرایندی فراتر از کالری‌سوزی است. در واقع سوخت‌وساز مجموعه‌ای از تمامی واکنش‌های شیمیایی است که در بدن رخ می‌دهد. 

فرایند متابولیک شامل اقدامات متعددی از جمله گوارش، تجزیه غذا برای تامین انرژی و تولید بافت‌های جدید است. برای تنظیم و تقویت گردش خون و حتی حفظ دمای مطلوب بدن نیاز است فرایند سوخت‌وساز به درستی انجام شود. بنابراین تقویت سوخت‌وساز به این مفهوم نیست که بدن به منظور کالری‌سوزی بیشتر فعالیت کند، بلکه به معنی سرعت بخشیدن به همه پروسه‌ها در بدن است. هرچند نمی‌توان تاثیر سوخت‌وساز را در کنترل وزن نادیده گرفت. 

  • خوراکی‌هایی که مانند جرقه عمل می‌کنند

تقریبا همه مواد غذایی سوخت‌وساز را افزایش می‌دهند، اما برخی از خوراکی‌ها همچون جرقه‌ای در بدن عمل کرده و به سوختن کالری بیشتر کمک می‌کنند. گفتنی است این اتفاق در شرایطی محقق می‌شود که فرد فعالیت جسمی کافی داشته باشد. از جمله مواد غذایی که می‌توان به رژیم غذایی افزود تا روند سوخت‌وساز را تقویت کرد:

شکلات تلخ: محققان معتقدند مصرف ۴۰ گرم شکلات تلخ در روز نه تنها سوخت‌وساز را تقویت می‌کند، بلکه باعث تقویت باکتری‌های روده می‌شود و روند گوارش مواد غذایی را بهبود می‌بخشد. شکلات شیری و سفید این خاصیت را ندارند. 

غذاهای تند: بررسی‌ها نشان می‌دهد پیپرین و کاپسی‌سین از ترکیب‌های موجود در فلفل تند سوخت‌وساز را در بدن سرعت می‌بخشند. افرادی که به دنبال کنترل وزن خود هستند در مورد مصرف غذاهای تند باید دقت بیشتری داشته باشند، چراکه این مواد غذایی علاوه بر آن‌که سوخت‌وساز را تقویت می‌کنند، اشتهاآور نیز هستند. بنابراین در افرادی که می‌توانند اشتهای خود را کنترل کنند، غذاهای تند بهترین گزینه برای کاهش وزن است. 

آب: حفظ رطوبت بدن یکی از ضروریات اصلی برای برخورداری از سلامت کامل است. کارشناسان سلامت بر این باورند نوشیدن 8 تا ۱۰ لیوان آب در طول روز نیاز انرژی روزانه را حداقل ۴۰۰ ژول افزایش می‌دهد. برای تقویت سوخت‌وساز نوشیدن آب سرد توصیه می‌شود، زیرا برخی محققان معتقدند هنگام نوشیدن آب سرد بدن انرژی بیشتری را برای گرم‌ کردن آب مصرفی و رساندن آن به دمای نرمال مصرف می‌کند. 

قهوه: قهوه سوخت‌وساز چربی و کربوهیدرات را برای مدت کوتاهی در بدن افزایش می‌دهد. به گفته محققان، یک فنجان قهوه میزان سوخت‌وساز را برای مدت 3 ساعت افزایش می‌دهد. باید به این نکته نیز توجه داشت که زیاده‌روی در مصرف قهوه پیامدهایی به همراه خواهد داشت. 

خوراکی‌های سرشار از پروتئین: سوختن پروتئین نسبت به کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها به انرژی بیشتری نیاز دارد. بنابراین گنجاندن خوراکی‌های سرشار از پروتئین به رژیم غذایی میزان سوخت‌وساز را افزایش می‌دهد. 

کد خبر 471798

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

دیدگاه خوانندگان