بهترین شیوه برای پیشگیری از طاسی این است که از ابتدا از ریزش مو جلوگیری کرد، اکنون پژوهشگران کشف جدیدی درباره رشد مو کرده‌اند که ممکن است به مردان کمک کند در طول زندگیشان موهایشان را نگه‌دارند.

BALDNESS

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از هلث‌دی نیوز، این کشف جدید مربوط به ساختاری می‌شود که درون فولیکول یا پیاز مو قرار دارد.

دکتر مایکل رندی از انستیتوی سلول بنیادی «بلک فمیلی» در دانشکده پزشکی ایکان در مونت سینایی نیویورک و سرپرست این پژوهش می‌گوید: «کشف اصلی ما درباره یک عضله صاف قبلاً ناشناخته است که اطراف پیازهای مو را احاطه می‌کند و «غلاف درم» نام دارد. «درم» لایه ضخیم‌تر عمقی پوست است.

هر موی انسان یک چرخه زندگی دارد و تنه موی جدید به‌وسیله سلول‌های در بخش درم پوست بنام «سلول‌های پاپیلایی» ساخته می‌شود. این سلول‌های تخصصی در پایه پیازهای مو شروع به رشد کردن می‌کنند، اما بعد به آهستگی به سمت سلول‌های بنیادی که در رأس پیاز مو قرار دارند، حرکت می‌کنند.

این سلول‌های بنیادی پیام‌هایی را از سلول‌های پاپیلایی مجاور دریافت می‌کنند «تا مرحله رشد بعدی مو را شروع کنند و درحالی‌که موی قبلی می‌ریزد، یک تنه موی جدید را ایجاد کنند.

اما گاهی این همکاری سلول با سلول قطع می‌شود و این رویداد ممکن است نقشی در ریزش مو داشته باشد.

یک پرسش که مدت‌ها ذهن پژوهشگران را به خود مشغول کرده این است چگونه سلول‌های پاپیلایی درم به سمت بالا به سوی سلول‌های بنیادی حرکت می‌کنند.

این پژوهشگران که روی موش‌های آزمایشگاهی کار می‌کردند، توانستند پاسخ به این پرسش را بیابند. آنان کشف کردند «غلاف درمی» که پیازهای موی در حال رشد را احاطه می‌کند یک عضله صاف است که کارکردش انقباض و بالا راندن تنه مو و بالا کشیدن پاپیلای درم است.

  • جهتی جدید برای تحقیقات درباره طاسی

این پژوهشگران می‌گویند بررسی‌ها نشان می‌دهند موهای انسان هم دارای سازوکار مشابهی هستند.

انقباض همین «غلاف درمی» است که در مرحله «تخریب» چرخه رشد مو باعث می‌شود رشته موی موجود بریزد.

این پدیده ظاهراً در سرهای پرمو به‌طور طبیعی رخ می‌دهد، اما هنگامی‌که بیش‌ازحد معمول رخ دهد، ممکن است طاسی را به دنبال آورد.

به گفته رندی، این کشف جدید درباره شیوه کار غلاف درمی ممکن است باعث شود پژوهش‌ها درباره ریزش مو به جهت جدیدی معطوف شوند.

به گفته او، گرچه مهار کردن این عضله تازه کشف‌شده و انقباض آن طاسی ناشی از این فرآیند را مهار نمی‌کند، اما مهار انقباض و متوقف کردن مرحله تخریب چرخه مو بالقوه می‌تواند تنه موی موجود را که در غیر این صورت می‌ریزد، در جای خود نگه‌دارد تا زمانی یک تنه موی جدید تولد شود.

رندی می‌گوید این عضله غیرارادی شبیه عضلات اطراف رگ‌های خونی است که در حال حاضر با داروهایی می‌توان انقباضشان را متوقف کرد.

این پژوهشگران امیدوارند که بر اساس این کشف بتوان درمانی ایجاد کرد که به حفظ موهای سر کمککرد و مانع ریزش تدریجی آن‌ها شد.

کد خبر 471602

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha