طاهره نمرودی: همیشه فکر می‌کنیم اختراع‌کردن کار خیلی سختی است و هرکسی هم از پس آن برنمی‌آید، اما خبر نداریم خلاقیت می‌تواند کاری کند که حتی در بدترین شرایط هم اختراعی کنیم که نه تنها خودمان بلکه صدها نفر دیگر از آن استفاده کنند.

این عروسك‌ها، پرستار كودكــان  بیمار هستند!

«الا کازانو» ۱۲ساله است. وقتی که هفت‌سالش بود، دکترها تشخیص دادند او به نوعی بیماری ضعف ایمنی بدن به نام «ایدیوپاتیک» مبتلا شده است. در این بیماری، بدن به دلیلی نامشخص به پلاکت‌هایی که به لخته شدن خون کمک می‌کنند حمله کرده و تعداد آن‌ها را کاهش می‌دهد.

مادرش می‌گوید: «وقتی که بدن او، پلاکت‌هایش را تخریب می‌کرد، او را نسبت به بقیه‌ی مردم در معرض ریسک بالاتری در برابر خون‌ریزی و جراحت قرار می‌داد.»

الا به‌خاطر ابتلا به بیماری آی‌تی‌پی (ITP)، مجبور بود هرشش تا هشت هفته، تزریق داشته باشد و مانند بسیاری از کودکان و بزرگ‌سالان، این فرآیند او را می‌ترساند.

او در وب‌سایتش می‌گوید: «وقتی اولین تزریق را انجام می‌دادم، از دیدن تجهیزات پزشکی و اندازه‌ی لوله‌ی سِرُم تزریقی، حیرت‌زده شدم و کمی هم ترسیدم.»

برای همین راه‌حلی خلاقانه پیدا می‌کند که با پنهان‌کردن سِرُم، ترسش نیز کم‌تر شود.

مادرش، خانم کازانو می‌گوید: «او حیوانی عروسکی را برید و با استفاده از چسب حرارتی، اولین «مِدی‌تِدی» خود را ساخت.»

خانم کازانو می‌گوید: «هدف مدی‌تدی، پنهان‌کردن کیسه‌ی تزریق، دارو یا فرآورده‌ی خونی از کودکانی است که به آن‌ها تزریق می‌شود و به جای آن، برایشان چهره‌ای دوستانه فراهم می‌کند.»

پشت عروسک، کیسه‌ای وجود دارد که از تور مشبک دوخته شده است؛ بنابراین پرستارها و دکترها می‌توانند وضعیت دارویی را که  بیمار دریافت می‌کند، ببینند. الا چندین نمونه‌ از این عروسک‌ها درست کرد و برای پرستارها فرستاد تا از آن استفاده کنند و بگویند چگونه می‌تواند بهتر شود؟

با دیدن خوشحالی پرستارهایی که از این ایده خوششان آمده بود، الا و مادرش فرآیند ثبت، ساخت و توزیع این اختراع را با نام مدی‌تدی شروع کردند.

او برای ساخت مدی‌تدی، جست‌وجو و مطالعه را در طرح‌های کسب‌وکار مدرسه آغاز کرد. او با کمک مادرش، برگه‌های اداری را پر کرد تا سازمانی غیرانتفاعی تأسیس کنند.

آن‌ها در یک روز یک‌شنبه، بیش از پنج‌هزار دلار جمع کردند و توانستند اولین سفارش خود را به تعداد ۵۰۰ عدد بگیرند. تا روز پنج‌شنبه‌ی همان هفته، بیش از دوهزار دلار از هدفشان پیشی گرفتند.

خانم کازانو می‌گوید: «واکنش‌ها عالی بود؛ پرستاران نمونه‌های اولیه را استفاده کردند و پیشنهادهایی دادند.»

او ادامه می‌دهد: «ما فکر می‌کنیم آماده‌ایم محصولی واقعاً عالی تولید کنیم که بتواند به صدها کودک بیمار کمک کند.»

او می‌گوید قصد دارند اولین سری خرس‌ها که ساخته شدند، آن‌ها را بدون هیچ هزینه‌ای به کودکان بدهند.

کد خبر 471079

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha