پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۴
۰ نفر

سال‌هاست که کارگران شهرداری و راهداری‌های کشور در فصول سرد وهنگام بارش برف مخلوط نمک و شن را درخیابان‌ها وجاده‌ها می‌پاشند تا جلوی یخ زدگی سطوح آسفالت را بگیرند. برهمین اساس شهرداری‌ها و دهداری‌ها قبل از شروع بارش‌ها به حالت آماده باش درمی‌آیند و به دپوی مخلوط نمک و شن اقدام می‌کنند.

مخلوط نمک و شن و یخ‌زدایی

همشهری آنلاین- علی خوشتراش: رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور درمانور ترافیکی زمستانی سال ۹۸ اعلام کرد: امسال ۸۰۰ هزار تن مخلوط نمک و شن تهیه و در پایگاه‌های راهداری زمستانی کشور دپو شده است.

«عبدالهاشم حسن نیا» ادامه داد:همچنین به میزان کافی کیسه‌های نمک و شن تهیه شده و در محورهای مواصلاتی مستعد یخبندان و سردخیز کشوربه ویژه درگردنه‌ها جانمایی شده‌است (آذر ۹۸-  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی). البته رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور مشخص نکرد که وزن تقریبی کیسه‌های جانمایی شده در محورها چه قدراست؟ همچنین باید توجه داشت که این میزان نمک و شنی که رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل کشور اعلام کرده است سوای مخلوط نمک و شنی است که شهرداری‌های کل کشور برای جلوگیری از یخ‌زدگی آسفالت معابر شهری استفاده می‌کنند.

خرید بالای شن و نمک در خراسان رضوی

طبق آمارهایی که ادارات کل استان‌ها در خصوص دپوی مخلوط نمک و شن اعلام کرده‌اند به نظر می‌رسد استان خراسان رضوی در دپوی این مخلوط از دیگر استان‌های کشور پیشی گرفته‌است، زیرا امسال و تاکنون  ۶۱هزارتن شن و نمک در راهداری‌های خراسان رضوی دپو و انبار شده‌است. با این وجود مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی در این‌باره گفته است: این میزان نمک و شن برای نیاز راهداری استان خریداری و به ادارات تابعه در شهرستان‌های خراسان رضوی ارسال شده است.

«علیرضا خجسته» گفت: ۷میلیارد و ۷۰۰ میلیون ریال بابت خرید شن و ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای خرید نمک هزینه شده است.

خجسته افزود: پیش‌بینی می‌شود طی دوره بارش‌های زمستانی ۸۰ هزار تن نمک و شن برای مقابله با یخبندان جاده‌های استان مصرف شود. این برآورد و نیازمندی نشان می‌دهد خراسان رضوی۱۰ درصد از میزان نمک و شنی را که ازسوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور تهیه شده به خود اختصاص داده است.

 عواقب زیست محیطی نمک پاشی

گرم شدن زمین، مصرف بالای آب، کاهش بارش‌ها و همچنین فرسایش و شوری خاک مهم‌ترین چالش و معضل زیست محیطی دنیای امروز هستند. بی‌شک استفاده از مخلوط نمک و شن برای مقابله با یخ‌زدگی می‌تواند آثار منفی و ناگواری بر محیط زیست برجای گذارد.

یک کنشگر محیط زیست و کویرشناس در گفت وگو با همشهری آنلاین درباره اثرات منفی و مخرب استفاده ازمخلوط نمک و شن برای جلوگیری ازیخ‌زدگی اظهارکرد: آسیب رساندن بر کیفیت آب سفره‌های زیرزمینی نخستین تاثیر مخربی است که استفاده از مخلوط نمک و شن هنگام بارش برف برمحیط زیست وارد می کند. زیرا نمک در برفاب‌ها حل می‌شود و به درون زمین نفوذ می‌کند و در نهایت موجب شور شدن آب شیرین می‌شود. در مرحله بعدی باعث افت کیفیت خاک و افزایش شوری سطوح فضاهای سبز شهری می‌شود که در نهایت پوشش گیاهی را با خطرات جدی روبه‌رو می‌کند.

«محمد درویش» ادامه داد: امروزه استفاده از ترکیبات جدید که سازگاری با محیط زیست دارد مورد توجه قرار گرفته است، اما در خیلی از شهرها هنوز از مخلوط شن و نمک استفاده می‌شود، چون برای برخی از متولیان، آثار مخرب استفاده از نمک و شن چندان اهمیت ندارد و برای برخی هم ارزان بودن نمک و شن اهمیت بیشتری دارد.

این فعال محیط زیست افزود: استفاده از مخلوط شن و نمک در دنیای امروز منسوخ شده است. کمتر کشوری برای جلوگیری از یخ زدگی معابر درون شهری و برون شهری از این شیوه استفاده می‌کند. این در حالی‌ است که ترکیبات جدید ضمن سازگاری با طبیعت، موجب آب شدن یخ و برف می‌شوند، لغزندگی‌ها را کاهش می‌دهند و عوارض مخرب  شن نمک و شن را ندارند. به‌همین دلیل جایگزین‌های سازگار با محیط زیست در دنیای امروز بسیارمورد توجه است.

پاشیدن نمک بر زخم  خراسان رضوی

خراسان رضوی چند سالی است که با خشکسالی و در پی آن با بحران کم آبی، استفاده و برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی دست و پنجه نرم می کند. مسائلی که موجب شده تا هم میزان ذخایر آبی آن افت کند و موجب شوری خاک آن شود. حال با این شرایط تزریق نمک به آب و خاک بی شک اثار مخرب تری بر محیط زیست استان وارد خواهد ساخت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی معتقد است: کسری مخازن آب در این استان در بلند مدت بیش از یک میلیارد متر مکعب است که این عدد بیانگر استفاده ناصحیح از منابع آب زیرزمینی استان است.

«محمد علایی»  گفته است: تغییرات آب و هوایی، رشد نامتوازن جمعیت در استان، شورشدن آب و مصرف بی‌رویه از مهم‌ترین دلایل مواجه شدن با تهدیدهای آبی است و اگر خشکسالی‌های سال های گذشته ادامه داشته باشد این استان در بخش آب با چالش‌ها و تهدیدهای جدی مواجه خواهد شد.

«محمد رضا اورانی» , رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم معتقد است: افت منابع آب زیرزمینی استان و پیش‌روی آب‌های شور به سوی سفره‌های آب‌های شیرین واقعیت تلخی است، اگر امروز خود را نجات ندهیم دیگر فرصتی نخواهد بود.

عضو هیات علمی گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد نیز با تاکید بر اینکه برای نجات آب نیازمند حرکت جدی هستیم  بیان کرده است: تعادل بخشی کیفی و کمی منابع آب و کاهش برداشت ها تنها راه نجات مخازن و سفره های آب زیرزمینی است.

«کامران داوری» افزود: مخاطره شوری و آلودگی آب نیز به صورت خزنده پیش می‌رود و هرسال آب زیرزمینی شورتر می‌شود که برای رفع آن طرح های بازچرخانی پساب باید اجرا شود. (ایرنا - خرداد ۹۸)

خشکسالی‌های ممتد در پی کاهش بارش ها خراسان رضوی را تبدیل به بحرانی ترین استان کشور در حوزه آب کرده است، حال این سوال پیش می آید چرا باید همین میزان بارش‌های زمستانی را فقط به صرف پایین آوردن هزینه بی‌اثر کنیم و نمک بر زخم خراسان رضوی بپاشیم؟

دپوی شن و نمک در برخی استان‌ها

راهداری‌های مناطق البرزنشین و زاگرس‌نشین همه ساله برای مقابله با یخبندان پس از بارش برف از مخلوط نمک و شن استفاده می کنند. به همین دلیل ذخیره سازی و دپو این مخلوط از برنامه‌های این واحدهای خدمت رسان است که در ادامه  به میزان نمک و شن دپو شده در برخی استان‌های برفگیر و سردسیر کشور ارشاره می‌شود.

در استان قزوین ۳۰ هزار تن مخلوط نمک و شن در۲۴ پایگاه‌ و راهدارخانه‌ این استان برای فصل زمستان ذخیره‌سازی شده است. مصرف سالانه نمک و شن برای جاده‌های استان در زمستان تا ۳۰ هزار تن است که امسال ۹ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای خرید مخلوط نمک و شن تخصیص داده شده است. (ایرنا- آذر ۹۸)

در آذربایجان غربی هم  ۴۵ هزارتن مخلوط شن و نمک برای مصرف زمستانی راهداری‌های استان تهیه شده که شامل  ۱۵ هزارتن ۳۰ هزارتن شن است. (ایسنا- آذر ۹۸)

۱۶ هزار تن نمک و شن با هدف مدیریت بهینه راهداری در  استان مرکزی ذخیره‌سازی شده است. طبق گفته «علی زندی‌فر»، مدیرکل راهداری مرکزی، افزایش ذخیره نمک و شن  در دستور کار اداره کل قرار دارد. (ایرنا - آذر ۹۸)

با توجه به هشدار هواشناسی و بارش برف در راه‌های مواصلاتی استان البرز، ۱۰ هزار تن نمک و شن در این استان ذخیره سازی شده است.

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران هم از ذخیره سازی ۹۵۰۰ تن نمک  و ۱۰ هزار تن شن در انبارهای راهدارخانه‌های این استان خبر داد.  (پانا- آذر ۹۸)

سرپرست راهداری و حمل و نقل جاده‌ای «رزن» در استان همدان هم از ذخیره سازی ۵ هزار تن شن، نمک و شن در راهدارخانه های این شهرستان خبر داد. (ایرنا- آذر ۹۸)

استفاده از محلول «استات پتاسیم» به جای شن و نمک

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان چهارمحال و بختیاری گفت: اغلب محورهای استان در گردنه‌های مرتفع و با توپوگرافی خشن واقع شده‌اند و در این استان بیش از ۵۰ گردنه صعب‌العبور با ارتفاع بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ متر وجود دارد که امسال علاوه بر ایجاد راهدارخانه‌های سال‌های گذشته تمهیدات جدیدی برای آنها اندیشیده شده است.

«احمد جمشیدی» گفت: امسال  برای نخستین بار در استان استفاده از محلول استات پتاسیم  به جای مخلوط شن و ماسه در دستور کار قرار گرفت که این محلول از تشکیل یخ‌زدگی جلوگیری می‌کند. (پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی- آذر ۹۸)

کد خبر 471065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha